Amazon nie lubi chwalić się wynikami finansowymi swoich poszczególnych marketplace’ów. Konkretne wyniki np. amazon.de były trzymane w tajemnicy i można je było jedynie szacować. Amazon ograniczał się do informowania jedynie o wzroście oraz o szczególnie dobrze prosperujących kategoriach produktów. Amazon w ten sposób chce ukryć, jaka jest jego rzeczywista potęga w poszczególnych krajach.
Z ostatnich doniesień Handelsblatt i kilku branżowych blogów można było się jednak dowiedzieć, że niemieckiemu Amazonowi zdarzyła się wpadka. Na pierwszy rzut oka niewinnie wyglądający e-mail zachęcający niemieckiego sprzedawcę na Amazonie do rozpoczęcia sprzedaży na rynku amerykańskim, zawierał bardzo ciekawe informacje, na podstawie których można obliczyć roczne obroty amazon.de.
E-mail zawierał kilka liczb, które miały podkreślić, dlaczego warto zacząć sprzedawać również na amazon.com i w jakim stopniu marketplace za Oceanem jest większy od niemieckiego.
Obroty w USA są 7 razy wyższe niż w Niemczech, pomimo tego że na amerykańskim Amazonie działa o połowę mniej sprzedawców. Na podstawie tej informacji oraz oficjalnych raportów opublikowanych przez Amazon (przedstawiają ogólne obroty wszystkich krajowych wersji Amazona) można dokładnie obliczyć obroty amazon.de.
10,2 mld euro obrotów rocznych na amazon.de
W 2018 roku obroty ogólne Amazona wynosiły 277 mld dolarów. Sprzedawcy na Amazonie wygenerowali obroty rzędu 160 mld dolarów. Skoro zatem „na USA” przypada połowa wygenerowanych przez sprzedawców obrotów, to jest to 80 mld dolarów. Pozostałe wersje krajowe „dzielą się” zatem drugą połową. Z e-maila wiemy natomiast też, że na amazon.com obroty są 7 razy wyższe, niż w Niemczech. Dzieląc 80 mld dolarów przez 7 usyskujemy wynik 10,2 mld euro obrotów w Niemczech.
Nowe dane pozwalają również dokładniej oszacować udział amazon.de w rynku niemieckiego e-commerce. Zakładając poprawność szacowanych obrotów całego niemieckiego e-commerce, które obliczyło Niemieckie Stowarzyszenie Handlu Elektronicznego i Sprzedaży Internetowej – ten udział rynkowy wynosi około 27%.
Pokazuje to, że wiele innych podmiotów znacznie przeszacowało udział rynkowy Amazona w Niemczech, który jest z pewnością potężny, ale nie jest jedynym, ważnym graczem w branży.
Warto zastanowić się nad dywersyfikacją sprzedaży na pozostałych kanałach, jak chociażby na eBayu, który ma około 23% udziału w niemieckim rynku e-commerce.