Automatyczne zatwierdzanie żądań zwrotu towaru w przypadku zamówień realizowanych przez sprzedawcę od 15.09.2021

13.08.2021

Sprzedawców Amazon czekają poważne zmiany dotyczące zwrotu zamówionych przez klientów produktów. Oficjalny komunikat od Amazon można znaleźć w Seller Central oraz w tym artykule.

Według własnych oświadczeń, Amazon chce zaoszczędzić sprzedawcom zarówno czas, jak i wysiłek związany z przetwarzaniem zwrotów. Sprzedawcy na Amazon nie będą już „musieli” sprawdzać wszystkich wniosków o zwrot indywidualnie, a następnie je zatwierdzać:

Z przyjemnością informujemy, że 15 września 2021 r. wprowadzamy automatyczne zatwierdzanie żądań zwrotu towaru w przypadku zamówień realizowanych przez sprzedawcę. Dotyczy to wszystkich sprzedawców. Dzięki tej automatyzacji kupujący otrzyma natychmiastowe zatwierdzenie żądania zwrotu towaru, jeśli żądanie jest objęte Zasadami Amazon dotyczącymi zwrotu towaru . 

W przypadku tej innowacji, Amazon wydaje się spotykać z niewielką aprobatą wielu sprzedawców internetowych. Pod komunikatem Amazona można znaleźć liczne krytyczne komentarze sprzedawców, dotyczące automatycznego zatwierdzania wniosków o zwrot.

Z codziennego doświadczenia wielu sprzedawców Amazona wynika, że zwrot towaru przez klienta często nie jest nawet konieczny: „U nas ludzie chętnie otwierają wniosek o zwrot produktu kiedy tak naprawdę chcą go tylko wymienić na inny rozmiar. Oczywiście, chętnie spełniamy życzenia klientów. Nie sądzę, żeby poprawiło doznania klientów, że w celu wymiany na inny rozmiar, teraz będą musieli zamówić od nowa. Jest to niewygodne dla klienta, a zawsze myślałem, że Amazon chce zadowolonych klientów…”. Również częściowe zwroty w przypadku wady lub uszkodzenia produktu, którego kupujący mimo tego chce zatrzymać, mogą się okazać wyzwaniem.


Zmiany wchodzące w życie od 15.09.2021

Jakie są korzyści z automatycznego zatwierdzania zwrotu towaru?
Korzystając z automatycznego zatwierdzania zwrotu towaru, oszczędzasz czas i minimalizujesz ilość pracy ręcznej, ponieważ nie musisz już przeglądać i zatwierdzać każdego żądania zwrotu towaru. Ponadto automatyzacja pomoże Ci zapewnić pozytywne wrażenia z zakupów, ograniczyć kontakty z kupującymi, a także ochroni Twoje konto sprzedawcy przed roszczeniami z Gwarancji od A do Z.
 

Czy wszystkie żądania zwrotu towaru będą zatwierdzane automatycznie?
Nie, automatycznie zatwierdzane będą tylko żądania zwrotu towaru objęte Zasadami Amazon dotyczącymi zwrotu towaru . Żądania zwrotu towaru z niektórych kategorii i podkategorii produktów nie będą automatycznie zatwierdzane i będą wysyłane do Ciebie celem ręcznej weryfikacji. Więcej informacji i dokładny opis wyjątków znajdziesz na stronie Zarządzaj zwrotami towarów. Aby dowiedzieć się, jak przeglądać i przetwarzać ręcznie żądania zwrotu towaru, zapoznaj się ze stroną Przetwarzanie żądań zwrotu towaru.

Czy wprowadzenie tej automatyzacji oznacza zmianę zasad dotyczących zwrotu towaru?
Nie, automatyzacja nawiązuje do istniejących Zasad dotyczących zwrotu towaru i ma na celu poprawę Twojej efektywności operacyjnej oraz ochronę kondycji Twojego konta sprzedawcy, a nie zmianę zasad. Nadal będziesz mieć możliwość komunikowania się z kupującymi, zachowasz także pełną kontrolę nad metodami wysyłki oraz opłatami za wysyłkę w przypadku zwrotu towaru, jak również nad zwrotem pieniędzy.

Czy nadal będę mieć wgląd w żądania zwrotu towaru?
Tak, nadal będziesz mieć pełny wgląd w żądania zwrotu towaru na stronie Zarządzaj zwrotami towarów w Seller Central. Automatycznie zatwierdzone żądania zwrotu towaru będą oznaczone jako „Zatwierdzone automatycznie”.

Czy kupujący otrzymają zwrotną etykietę wysyłkową?
Po zatwierdzeniu żądania zwrotu towaru Amazon wysyła kupującemu zwrotną etykietę wysyłkową z Twoim adresem zwrotnym. Domyślnie etykieta zwrotna nie jest opłacona z góry i wymaga od klienta pokrycia kosztów wysyłki. Możesz jednak dostarczyć kupującemu opłaconą etykietę zwrotną zgodnie z instrukcją na stronie Zarządzaj zwrotami towarów. Ponieważ na nieopłaconych etykietach zwrotnych będzie widniał Twój adres zwrotny, zadbaj o to, aby był on aktualny. Aby zaktualizować adres zwrotny, przejdź do sekcji Ustawienia adresu zwrotnego i wykonaj czynności opisane na stronie Ustawianie domyślnego adresu zwrotnego. Jeśli w sekcji Ustawienia adresu zwrotnego nie podasz żadnego adresu zwrotnego, na etykiecie zwrotnej zostanie umieszczony Twój adres firmowy.

Jak mogę powiadomić kupujących, że oferuję rozwiązania alternatywne wobec zwrotu towaru, lub podać informacje o wysyłce zwrotnej?
Aby poinformować kupujących o alternatywnych rozwiązaniach, takich jak wymiana towaru, obsłudze klienta na poziomie produktu lub przekazać istotne informacje dotyczące zwrotu towaru, na przykład dostępnych metod wysyłki zwrotnej czy wymagań dotyczących pakowania, skorzystaj z pola tekstowego przeznaczonego na instrukcje dotyczące zwrotu towaru na stronie Ustawienia dotyczące zwrotów.

Sprzedaję produkty w niskich cenach, w przypadku których koszt wysyłki zwrotnej przewyższałby wartość produktu. Jak uniemożliwić kupującym zwrot takich produktów?
Jeśli chcesz zaoferować kupującym zwrot pieniędzy bez konieczności zwracania produktu, możesz aktywować funkcję „Zwrot pieniędzy bez zwrotu towaru”. W zależności od swoich potrzeb biznesowych możesz aktywować tę funkcję dla określonych kodów SKU lub ustawić niestandardowe reguły na podstawie przedziału cenowego, kategorii produktu, przyczyny zwrotu towaru lub terminu na zwrot towaru. Więcej informacji znajdziesz na stronie Zwrot pieniędzy bez zwrotu towaru.