18.04.2024
E-commerce nieustannie się rozwija, a sklepy internetowe muszą sprostać rosnącym oczekiwaniom konsumentów, takim jak szybka dostawa i przejrzysty proces zwrotów. Najnowsze badanie przeprowadzone przez Retail Economics na zlecenie Packlink i Metapack, ujawnia kluczowe czynniki, które kształtują preferencje klientów i ich doświadczenia zakupowe online.
Z raportu wynika, że szybka dostawa stała się standardowym oczekiwaniem kupujących, nie luksusem.
Aż 57% konsumentów uważa dostawę swoich zakupów w ciągu dwóch dni za normę, a ponad połowa młodych osób z pokoleń Millenials i Gen Z (64%) jest skłonna zapłacić więcej za tzw. dostawę ekspresową. To zobowiązuje sprzedawców do dostosowania ich strategii logistycznych, aby sprostać tym oczekiwaniom, co oznacza konieczność tworzenia elastycznych sieci dystrybucyjnych i skutecznych strategii komunikacji, które zapewnią klientom ciągłą informację o statusie zamówień.
Badanie rzuca również światło na zmieniające się oczekiwania dotyczące zwrotów. Około 28% konsumentów jest skłonnych zapłacić opłatę za zwrot zakupów online, co stanowi wzrost o 5% w stosunku do poprzedniego roku. Szczególnie osoby z pokolenia Z (53%) są otwarte na płacenie małej opłaty za możliwość zwrotu towaru. Te dane pokazują, że sklepy online powinny zrewidować swoją politykę zwrotów, oferując zarówno darmowe opcje, jak i płatne, ale bardziej komfortowe rozwiązania.
Dostosowanie strategii logistycznych do potrzeb klientów
Badanie pokazuje, jak szybko zmienia się rynek handlu elektronicznego i jakie wyzwania i szanse to generuje dla firm działających w tej branży. Wzrost oczekiwań wobec szybkiej dostawy oraz przejrzystych i elastycznych opcji dostaw i zwrotów podkreśla, że zdolność do adaptacji i innowacyjność są niezbędne dla sukcesu w cyfrowym świecie.
„Szybka dostawa i elastyczność to już nie tylko życzenia konsumentów, ale kluczowe elementy sukcesu w handlu internetowym,” mówi Matthew Trattles, wiceprezes ds. przychodów SMB w Auctane, firmie macierzystej dla Packlink i Metapack. „Naszym celem jest nie tylko reagowanie na te trendy, ale proaktywne ich wykorzystanie do tworzenia innowacyjnych rozwiązań logistycznych, które zaspokoją potrzeby naszych klientów.”
Badanie zostało przeprowadzone przez Retail Economics w listopadzie 2023 roku i obejmowało odpowiedzi od ponad 8,000 reprezentatywnych krajowo konsumentów oraz 800 klientów Auctane w krajach takich jak Wielka Brytania, USA, Niemcy, Francja, Hiszpania, Włochy, Kanada i Australia. Analiza połączyła dane sprzedażowe Retail Economics z wynikami ankiet dotyczących preferencji zakupowych zarówno w kanałach online, jak i stacjonarnych na różnych etapach doświadczeń zakupowych klientów.