Co to są warianty produktów i jak ich używać, aby zwiększyć sprzedaż na Amazon?

11.09.2020

Warianty produktów na Amazon: więcej sprzedaży dzięki funkcji parent-child (przekierowywanie klienta z produktu nadrzędnego do podrzędnego)

Amazon ma jasne wytyczne, jeśli chodzi o łączenie produktów. Ogólnie rzecz biorąc, artykuły przeznaczone do połączenia muszą być takie same, ale ma je różnić co najmniej jedna cecha (np. kolor, rozmiar itp.). Łącząc produkty, trzeba sobie też zadać pytanie, czy klient oczekiwałby poszczególnych wariantów na stronie szczegółów produktu. Zgodnie z ogólną zasadą na Amazon łączone są te produkty, które klient również w sklepie stacjonarnym spodziewałby się znaleźć w jednym miejscu. 

Screenshot z Amazon.de

Zwłaszcza w branży modowej klient chciałby mieć ułatwiony dostęp do podobnych produktów lub produktów tego samego rodzaju. Szukając T-shirtu,oczekujemy przecież – dokładnie tak, jak w sprzedaży stacjonarnej – że różne rozmiary znajdziemy w sklepie blisko siebie. Posiadanie osobnej strony sprzedaży dla każdego rozmiaru (S, M, L itp.) nie ma więc sensu, ponieważ klient musiałby szukać swojego rozmiaru od nowa. Wyglądałoby to mniej więcej tak, jak gdyby w sklepie z odzieżą rozmiar S był w jednym rogu, a M po drugiej stronie. Łączenie dotyczy również produktów, które różnią się jedynie kolorem. W niektórych kategoriach można więc ustawić dwa filtry dotyczące wariantów (rodzaje wariantów).

Produkty warto łączyć również wtedy, gdy chodzi o ten sam artykuł w różnych wersjach designu. Również tutaj klient spodziewałby się znaleźć takie produkty na tej samej stronie. W większości przypadków do tworzenia wariantów można wykorzystać kolor ID rodzaju wariantu.

Screenshot z Amazon.de

Produkty typu child warto umieszczać w ofercie również wtedy, gdy produkt jest dostępny w różnych wersjach technicznych, których przeznaczenie jest takie samo. Lampę sufitową dostępną z trzema i czterema elementami oświetleniowymi warto więc połączyć na jednej stronie produktu.

Screenshot z Amazon.de

Nawet jeśli produkty różnią się od siebie danymi dotyczącymi wydajności, zaleca się, aby wszystkie warianty umieścić w pakiecie pod jedną stroną nadrzędną. W przypadku komputera PC, oferowanego z dyskami twardymi o różnych pojemnościach, poszczególne warianty tego produktu można łączyć, ponieważ również w stacjonarnym sklepie znajdowałyby się one na jednym regale.

Screenshot z Amazon.de

Tych produktów nie wolno łączyć

Tworzenie wariantów jest niedozwolone, jeśli…

• …chodzi tylko o jeden wariant. Powstaje wtedy osobna strona sprzedaży, ponieważ jest to jedyna możliwa opcja.

• …produkty wymagają zupełnie innych opisów i tytułów produktów. Jeżeli dla produktów potrzebne są różne opisy artykułów, to wyraźny znak, że tworzenie wariantów nie jest tutaj dobrym rozwiązaniem.

Zalety tworzenia wariantów na Amazon

Podział poszczególnych produktów na warianty pod jedną stroną produktu niesie ze sobą wiele korzyści:

1. Ważnym kryterium dla rankingu produktów w wyszukiwaniu na Amazon jest historia sprzedaży danej oferty. Jeśli w przeszłości produkt dobrze sprzedawał się w połączeniu z jakimś słowem kluczowym (np. „ekspres do kawy stal nierdzewna”), algorytm zakłada, że produkt będzie nadal dobrze się sprzedawał, jeśli szukający klienci go znajdą. Dzięki temu produkt uzyskuje lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Jeśli produkty są tworzone razem, historia sprzedaży (w zależności od kategorii) jest również łączona, co zwiększa pozycje w rankingu.

2. Równie ważnym kryterium pomyślnej sprzedaży na Amazon są opinie klientów. Produkty o dużej liczbie dobrych opinii budują zaufanie klienta, zwiększając w ten sposób prawdopodobieństwo sprzedaży artykułu. Podczas łączenia wariantów sumowane są również recenzje poszczególnych produktów typu child. Jeśli trzy warianty, z których każdy ma po cztery opinie, są połączone pod jednym produktem typu parent, ma on łącznie 12 opinii.

3. Jeśli produkt jest dostępny w różnych kombinacjach wyposażenia lub akcesoriów (zestawy), również tutaj połączenie jest bardzo sensownym rozwiązaniem. W ten sposób klient od razu widzi, jakie wyposażenie jest dostępne i może zdecydować, co najlepiej odpowiada jego potrzebom. Wiertarka może być sprzedawana oddzielnie, a w innej ofercie w zestawie z odpowiednim systemem odsysania pyłu. Tutaj warto łączyć warianty pod jednym „rodzicem”.

Screenshot z Amazon.de

W niektórych przypadkach warto jest również utworzyć jako warianty produktu akcesoria lub części zamienne. Nie jest to wprawdzie do końca przejrzysta opcja, ale z perspektywy klienta bardzo sensowna. Dodatkowo pozwala to na zwiększenie koszyka, bo klient do kupowanego produktu od razu zamawia akcesoria.

Screenshot z Amazon.de

Tworzenie wariantów stanowi również ogromną korzyść dla optymalizacji wyszukiwarki Amazon. Polega ona na tym, że z jednej strony łączone są historie sprzedaży i opinii, a z drugiej zwiększają się możliwości wykorzystania słów kluczowych. Przykładowo: w przypadku pojedynczego produktu można zapisać w portalu sprzedawcy Seller Central do 249 bajtów (stan na 08/2020) słów kluczowych. W przypadku produktu z dwoma wariantami, liczba bajtów zostaje potrojona. Istnieje więc możliwość zapisania trzech różnych zestawów słów kluczowych (wariant 1, wariant 2 i „rodzic”). Prawidłowe połączenie produktów zwiększa możliwość wykorzystania słów kluczowych i może zaowocować większą widocznością w wyszukiwaniu Amazon. W ten sam sposób dla każdego wariantu można zapisać osobny tytuł i osobne podpunkty (wypunktowanie).

Podsumowanie

Prawidłowo wdrożona i sensowna struktura produktu w relacji parent-child może przyczynić się do osiągnięcia sukcesu na Amazon. Jednak warto tutaj spojrzeć na ofertę oczami klienta. Jakich produktów klient oczekuje w zestawie na stronie produktu? Jaki sposób tworzenia wariantów sprawi, że doświadczenie zakupowe klienta będzie jeszcze lepsze? Właśnie te pytania są wyznacznikiem prawidłowego tworzenia wariantów. A na tym skorzysta klient, Amazon a także sam sprzedawca.