16.03.2019
Wszystko zaczęło się w Niemczech, gdzie kupujący zaopatrzył się w materac online i wkrótce chciał go zwrócić. Ponieważ usunął folię ochronną, sklep internetowy odmówił przyjęcia go z powrotem. Kupujący wniósł skargę i zażądał zwrotu pieniędzy za zakup i koszty wysyłki w wysokości prawie 1200 euro. Sprawa trafiła do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Sędziowie Trybunału stwierdzili, że nawet jeśli materac miałby bezpośredni kontakt z ciałem ludzkim, można założyć, że sprzedawca bez większego problemu jest w stanie sprawić, by materac był ponownie użyty przez osoby trzecie (można go oczyścić lub zdezynfekować). Sędziowie argumentowali, że jeden i ten sam materac jest używany również przez kolejnych gości hotelowych, ponadto istnieje rynek używanych materacy.
Zgodnie z orzeczeniem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) materace zakupione w Internecie mogą zostać zwrócone tak samo jak inne produkty, mimo że ich folia ochronna została już usunięta (podobnie jest w przypadku odzieży). Sprzedający może wyczyścić lub zdezynfekować materac i sprzedać go ponownie – orzekli w środę sędziowie luksemburscy (sprawa C-681/17).