22.05.2022
Omnibus” w Niemczech
Podstawą prawną jest tak jak w Polsce od 1.01.2023 dyrektywa 2019/2161, która wprowadza liczne zmiany w prawie konsumenckim i prawie konkurencji. Termin wejścia w życie w DE: 28 maja 2022 r.
Za naruszenie tej dyrektywy grożą przede wszystkim upomnienia, ale i grzywny w wysokości co najmniej 4% rocznego obrotu.
Najważniejsze nowości
- Ceny: W przypadku promocji i akcji rabatowych należy podać najniższą cenę stosowaną w ciągu ostatnich – co najmniej – 30 dni przed obniżką ceny,
- Zniesiono możliwość podawania ceny jednostkowej za 100 ml lub 100 g dla artykułów objętych obowiązkiem podawania cen jednostkowych. Cena jednostkowa może być podana wyłącznie za 1 kg, 1 l, 1 m³, 1 m lub 1 m²,
- Sprzedawcy muszą wskazać, czy recenzje produktów są sprawdzane pod kątem autentyczności. W przypadku ich weryfikacji, należy również podać informacje o sposobie i zasadach weryfikacji,
- Jakość i skład tych samych produktów muszą być identyczne w całej UE
- W przypadku niektórych naruszeń konkurencji, konsumenci mogą również domagać się odszkodowania
- Marketplace’y muszą dostarczać informacji kupującym o tym, jakie parametry i ich względna waga wpływają na pozycje w wynikach wyszukiwania.
Nowe zasady promocji typu „przekreślona cena”
W przypadku rabatów i cen obniżonych, przy porównywaniu starej i nowej ceny należy brać pod uwagę najniższą łączną cenę z ostatnich 30 dni przed aktualną promocją rabatową. Zasada 30 dni na udzielenie rabatu ma zastosowanie w przypadku, gdy użytkownik jest zobowiązany do podania ceny całkowitej. W przypadku rabatów i cen obniżonych, przy porównywaniu starej i nowej ceny należy brać pod uwagę najniższą łączną cenę z ostatnich 30 dni przed aktualną promocją rabatową.
W przypadku stopniowych, stale rosnących obniżek cen, na przykład w celu oczyszczenia zapasów, nie ma potrzeby cofania się o co najmniej 30 dni przy każdej obniżce, aby dokonać porównania. Decydującą datą jest tu początek owej ciągłej promocji.
Jako cena przekreślona / porównawcza może być użyta tylko cena, która była najniższa w ciągu ostatnich 30 dni.
Przykład 1.
W grudniu sprzedawca oferuje ozdoby choinkowe za 39,99€. Tuż przed świętami BN ponownie znacząco podnosi ceny, aby sprzedać drożej tym, którzy do tej pory nie zdążyli ich kupić. Sprzedaje zestaw za 49,99€. Po świętach chce oczyścić magazyn i oferuje te same ozdoby znacznie taniej. Teraz za jedynie 19,99€. Może wtedy użyć jako ceny przekreślonej jedynie tej niższej, czyli 39,99€ (bo to w ciągu 30 dni była najniższa cena tego produktu)
Przykład 2.
Tablica magnetyczna kosztuje obecnie w promocji 199€. Jeszcze 20 dni temu kosztowała 250€, a 5 dni temu 350€. Sprzedawca w takiej sytuacji nie może reklamować tej tablicy w promocji jako przecena z 350€ na 199€, ale jedynie jako promocja z 250€ na 199€.
Zasada 30 dni nie ma zastosowania do
- indywidualne obniżki cen dla konkretnego klienta
- obniżki cen towarów łatwo psujących się lub towarów o krótkim terminie przydatności do spożycia, jeśli klientowi zostanie wyjaśnione, że obniżka ceny ma na celu uniknięcie ewentualnego upływu terminu przydatności do spożycia
- Bezpłatne produkty i gratisy, jeśli produkt jest sprzedawany w tej samej cenie, np. „3 w cenie 2” lub „1 + 1 gratis”.
- Porównanie cen z zalecaną ceną detaliczną (RRP)
- Transakcje B2B
Wskazanie ceny jednostkowej
Jednostki miary służące do podawania ceny jednostkowej zostały ujednolicone na mocy nowelizacji rozporządzenia o podawaniu cen. Oznaczenia z ceną za 100 mililitrów lub 100 gramów nie są już dozwolone. Zamiast tego, ceny jednostkowe produktów muszą być podawane w cenie za jeden kilogram lub litr. Nie wprowadzono zmian we wskazaniach dotyczących produktów sprzedawanych według długości lub powierzchni. W tym przypadku ceny jednostkowe będą nadal podawane za jeden metr lub metr kwadratowy.
Opis sposobu podawania cen jednostkowych został dostosowany do prawa europejskiego. Wcześniej rozporządzenie w sprawie oznaczania cen stanowiło, że cena jednostkowa musi znajdować się w bliskiej odległości od ceny całkowitej. Od 28 maja 2022 r. informacja będzie musiała być: „jednoznaczna, wyraźnie rozpoznawalna i łatwa do odczytania”. W praktyce jednak niewiele to zmieni, ponieważ zgodnie z uzasadnieniem do ustawy, ceny jednostkowe muszą być widoczne na pierwszy rzut oka wraz z ceną całkowitą produktu.
Walka z fałszywymi recenzjami
Recenzje odgrywają ważną rolę w procesie podejmowania decyzji przez klientów. Czasami można się zastanawiać, ile prawdy jest w niektórych recenzjach. W tym momencie należy zapewnić większą przejrzystość dla konsumentów. Po wprowadzeniu dyrektywy Omnibus należy upewnić się, że wyświetlane recenzje pochodzą tylko od klientów, którzy rzeczywiście zakupili produkt lub usługę.
Nie dotyczy to opinii klientów, których sprzedawca nie zbiera samodzielnie, ale które są zbierane przez strony trzecie – np. marketplace
Nowy obowiązek informacyjny dotyczy przedsiębiorców tylko wtedy, gdy są oni jednocześnie operatorami sklepów internetowych, które wyświetlają opinie i recenzje. Obowiązek informacyjny nie dotyczy zatem tych przedsiębiorców, którzy otrzymują recenzje wyłącznie na platformach takich jak Ebay, Amazon czy Etsy. W tym przypadku – zgodnie z aktualnym stanem prawnym – za prezentację recenzji odpowiada wyłącznie operator platformy, ponieważ sprzedawcy nie mają żadnego wpływu na kształt i treść recenzji.
Konsumenci mogą ubiegać się o odszkodowanie
Wraz z wdrożeniem Dyrektywy Omnibus wprowadzono również innowacje w Ustawie o nieuczciwej konkurencji (UWG) – po raz pierwszy konsumenci będą mogli dochodzić odszkodowań. Roszczenie to istnieje tylko wtedy, gdy przedsiębiorca umyślnie lub przez zaniedbanie naruszył ustawę UWG.
Jakość i skład tych samych produktów muszą być identyczne w całej UE
Sprzedawca narusza prawo, wprowadzając konsumenta w błąd, jeśli wprowadza do obrotu w UE różniące się od siebie produkty, jako produkty identyczne. Jeśli wciąż będzie istniała „wersja ekonomiczna” produktu dla pojedynczych krajów UE, nie może być ona już oferowana jako identyczna z wersją dla pozostałych rynków UE.
Przykłady sytuacji, w których mogą pojawić się takie roszczenia odszkodowawcze:
Tak zwane „pułapki wabiące” w handlu stacjonarnym, które powodują „frustrujące wydatki” dla klienta: jeśli towary są reklamowane w szczególnie korzystny sposób, ale w rzeczywistości nie są dostępne w ilości zaspokajającej oczekiwany popyt; reklamy zaskakiwanie klientów lub wykorzystywanie ich zdenerwowania.