17.03.2019
Sporo się mówi na Amazonie o enigmatycznych skrótach FBA, FBM, a od niedawna również o SFP. Ale, co to wszystko właściwie znaczy i jak te poszczególne formy realizacji zamówień wiążą ze sobą korzyści i obowiązki? Już wyjaśniamy.
Krótki słownik pojęć sprzedaży na Amazon
FBM – Fulfillment by Merchant / Versand durch Händler
Najczęściej stosowana forma realizacji zamówienia w handlu online. Polega na wysłaniu sprzedanego towaru przez sprzedawcę oraz wprowadzeniu numeru wysyłki w panelu zamówienia (ręcznie lub w sposób zautomatyzowany). Sprzedawca również musi zajmować się zwrotami i udostępnić kupującym punkt zwrotu produktów.FBA – Fulfillment by Amazon / Versand durch Amazon
Tym, co sprawia, że sprzedaż na Amazonie jest wyjątkowa jest realizacja zamówień całkowicie automatycznie przez Amazon. Dla sprzedawcy to wygodnie, gdyż musi zaledwie wysłać raz dostawę do magazynu Amazon, a w momencie sprzedaży Amazon sam pakuje i wysyła towar do kupującego. SFP/PdV – Seller-fulfilled Prime / Prime durch Verkäufer Realizacja zamówień, jak w przypadku FBM, lecz z dodatkowymi korzyściami i obowiązkami dla sprzedawcy. Dodatkowe korzyści: listingi oznaczone są tym samym logiem Prime, jak listingi FBA. Dodatkowe obowiązki: jeżeli zamówienie zostaje opłacone do godziny 13.00, to towar musi zostać wysłany jeszcze tego samego dnia.
Fulfillment by Merchant
Normalna realizacja sprzedaży online. Kupujący zamawia i płaci w systemie Amazon, sprzedawca otrzymuje informację o tym, że może już nadać towar z zamówienia. Sprzedawca pakuje i nakleja list przewozowy oraz przekazuje kurierowi paczkę. Potem sprzedawca musi koniecznie przypisać numer wysyłki do zamówienia i oznaczyć ją, jako wysłaną.
To wszystko musi dziać się w czasie, który sprzedawca zaznaczył przy tworzeniu listingu (czas realizacji zamówienia). Oprócz tego sprzedawcy muszą zawsze „mieć na oku” między innymi następujące, najważniejsze i głównie dotyczące FBM wskaźniki:Order defect rate Do jego wzrostu przyczyniają się trzy składowe: – A-to-z Guarantee claim: każde otwarcie sporu A-Z przez kupującego, – Negative Feedback: każde negatywne ocenienie zakupu u sprzedawcy, nie produktu, – Service Chargeback: wyjątkowo rzadko – kupujący zgłasza do Visa, MasterCard, że transakcja np. ze względu na niedostarczenie produktu, nie skończyła się pomyślnie.
Max. 1% wszystkich zamówień!Cancellation Rate Bolączka przede wszystkim początkujących sprzedawców, którzy nie mają wyodrębnionych stanów magazynowych dla sprzedaży na Amazonie: anulowanie zamówienia. Należy bezwzględnie stworzyć niezależne stany magazynowe dla Amazona. Max. 2,5% wszystkich zamówień!Late Dispatch Rate Sprzedawca sam ustala, ile dni potrzebuje na nadanie zamówionego towaru po dokonaniu sprzedaży. Niedopilnowanie oznacza zwiększenie wskaźnika Late Dispatch Rate (indykator opóźnionych wysyłek).
Amazon dziś już ma połączenie z głównymi kurierami i samo podanie numeru wysyłki może być niewystarczające, aby dotrzymać deadline wysyłki. Max. 4% wszystkich zamówień!Przekraczanie limitów spowoduje ok. dwutygodniowe blokady sprzedaży, a przy powtórnym przekroczeniu limitów lub ogólnie złej ocenie konta, trwałe usunięcie sprzedawcy!
Fulfillment by Amazon
FBA odróżnia Amazon od eBay, Allegro, Rakuten czy CDiscount: sprzedawca korzystając z tego rodzaju realizacji zamówienia nie jest zaangażowany w wysyłkę produktu po jego sprzedaży. Nie ma potrzeby pakowania, nadania oraz przypisania numeru do wysyłki w panelu zamówień. Tym wszystkim zajmuje się Amazon, automatycznie pakując i wysyłając produkt, który wcześniej w dostawie do magazynu Amazon sprzedawca dostarczył.
Na tym nie koniec. Amazon zajmie się również obsługą klienta na wypadek problemów z dostarczeniem lub zgubieniem paczki. Sprzedawca nie musi się również przejmować zwrotami, gdyż trafiają one bezpośrednio od kupującego z powrotem do magazynu Amazon. Produkt jest w obiegu i trafia kilka razy do kolejnych kupujących, jako nowy, do czasu, gdy nie będzie nosił śladów używania. A później, to sprzedawca decyduje, czy towar noszący ślady używania zostaje zutylizowany czy odesłany do niego z powrotem.
Listingi z wysyłką FBA są wyżej pozycjonowane w wynikach wyszukiwania, a sprzedawca oferujący wysyłkę FBA ma o wiele większe szanse na zdobycie BuyBox w przeciwieństwie do sprzedawców tego samego produktu oferujących jedynie FBM.Listingi z FBA nie wypadają również z wyników wyszukiwania, gdy szukający użyją filtru „pokaż tylko Prime”.
Central European Programme to oszczędność dla sprzedawcy oraz Amazon: aktywując CEP akceptujemy magazynowanie produktów oprócz w Niemczech, również w Polsce i Czechach. Oszczędność dla sprzedawcy wynosi 0,50€ na każdej wysyłce FBA oraz 0,30€ dla przesyłek Small and Light. Wymaga rejestracji do VAT w Polsce, Niemczech i Czechach. W przypadku magazynowania tylko w Niemczech, do poniższych cen należy doliczyć 0,50€/przesyłka. Od 8.06.2021 dopłata za magazynowanie wyłącznie w Niemczech zostanie obniżona do 0,35€.
W programie Pan-EU FBA Amazon będzie dystrybuować i przechowywać Twoje produkty w centrach logistycznych w całej Europie lub w krajach, które wybierzesz – bez dodatkowych kosztów dla Ciebie. Gdy produkty są przechowywane bliżej klienta, wysyłka jest szybsza dla niego i tańsza dla Ciebie. Wymaga rejestracji do VAT w każdym kraju „amazonowym”.
Dzięki Europejskiej Sieci Wysyłkowej (EFN) sprzedawcy posiadający europejskie konto sprzedawcy i zarejestrowani do wysyłek za pośrednictwem Amazon mogą przechowywać swoje zapasy w lokalnym centrum logistycznym i wysyłać zamówienia z innych europejskich witryn Marketplace również z tych lokalnych zapasów. Daje to sprzedawcom maksymalną kontrolę nad ich zapasami i zapewnia im największą możliwą elastyczność. Wymaga rejestracji do VAT po przekroczeniu progów VAT.
Seller-fulfilled Prime / Prime durch Verkäufer
Perfekcyjnym rozwiązaniem dla produktów sezonowych, luksusowych lub wymagających specjalnego przygotowania i indywidualizacji lub produktów z małym popytem, jest Seller-fulfilled Prime lub w Niemczech Prime durch Verkäufer.
Niestety jego wymogi są trudne do spełnienia.Z pozoru wszystko wygląda podobnie jak w FBM, bo to sprzedawca realizuje zamówienie. W przeciwieństwie do FBM sprzedawca natomiast ma zaledwie obowiązek przygotować produkt i przekazać go kurierowi Amazona.Aby zakwalifikować się do tego rodzaju realizacji zamówień, należy spełnić następujące wymagania:
- magazyn w Niemczech/punkt odbioru paczek SFP,
- każde zamówienie przypisane do produktu SFP i opłacone do godziny 13.00, musi zostać przekazane kurierowi Amazona tego samego dnia między 14:30 a 16:30,
- wskaźnik anulowanych zamówień FBM musi być poniżej 1%,
- co najmniej 5 paczek SFP dziennie,
- maksymalne wymiary narodowej paczki SFP: najdłuższy bok 175 cm, a suma boków 2 x szerokość + 2 x wysokość + długość nie może przekraczać 300 cm, maksymalna waga to 31,5 kg,
- maksymalne wymiary międzynarodowej paczki SFP: najdłuższy bok 100 cm, a suma boków 2 x szerokość + 2 x wysokość + długość nie może przekraczać 250 cm, maksymalna waga to 20 kg.
Korzyści dla sprzedawcy SFP:Listingi, do których jest przypisana wysyłka SFP otrzymują to samo logo, co listingi FBA – czyli logo Amazon Prime! Dla kupujących jest to znak gwarantujący im szybką i bezpieczną dostawę z bezproblemowym zwrotem towaru. Wysyłając SFP nie wypadamy również z wyników wyszukiwania, gdy użytkownik zastosuje filtr „pokaż tylko Prime”.