15.01.2021
Sprzedaż świąteczna w USA – czym różnił się 2020 rok od poprzednich?
W Stanach Zjednoczonych kryzys wywołany pandemią spowodował również boom w sprzedaży internetowej, zwłaszcza w okresie świąt Bożego Narodzenia. Według badań firmy Adobe Analytics, e-handel wzrósł o 32,2% w porównaniu do roku 2019 i wyniósł 188,2 mld dolarów. Listopad był pierwszym miesiącem, w którym złamano barierę 100 mld dolarów. Analitycy Adobe spodziewają się dalszego wzrostu w 2021 r., a przynajmniej w pierwszych jego miesiącach. Szczególnie silny wzrost zanotował sektor zabawek (wzrost o 50%) oraz sprzedaż detaliczna biżuterii (wzrost o 66%). W tych kategoriach internetowe zakupy świąteczne były robione znacznie wcześniej niż w poprzednich latach, mianowicie w październiku. Prawdopodobnie po to, aby uniknąć ewentualnych trudności w logistyce oraz mało atrakcyjnej alternatywy w postaci spędzania czasu w zatłoczonych galeriach i sklepach. Podobnie jak w Niemczech, kupujący stawiali na płatność z odroczonym terminem, wzrost takiej formy płatności wynosił w 2020 roku 103%.
Rząd niemiecki chce jeszcze bardziej chronić konsumentów na marketplace’ach
Gabinet federalny zdecydował, że użytkownicy platform typu marketplace (np. Amazon, eBay) muszą być lepiej informowani w celu osiągnięcia większej pewności prawnej i transparentności. Dla klientów powinno być jasne, jakie kryteria są wykorzystywane do tworzenia listy wyników wyszukiwania. Ujawnianie zasady działania algorytmów wyszukiwarek jest jednym z głównych żądań, między innymi Federalnej Minister Sprawiedliwości – Christine Lambrecht (SPD). Automatyczne tworzenie, dopasowanie/zmiany ceny produktów musi być również wyraźnie rozpoznawalne. Kolejna planowana ustawa ma na celu zapewnienie konsumentom prawa z tytułu rękojmi również dla produktów cyfrowych, takich jak: cyfrowe pliki muzyczne i e-booki oraz zobowiązanie dostawców do udostępniania aktualizacji swojego oprogramowania. Ogólnie prawa konsumentów w przypadku tych produktów mają odpowiadać prawom produktów analogowych. Związki branżowe uważają niektóre z nowych przepisów za niewykonalne/nierealistyczne i wygłaszają obawy przed dodatkową pracą dla sprzedawców. Będziemy na bieżąco relacjonować, jeżeli prawa i obowiązki sprzedawców się zmienią.
Schenker i DPD ograniczają transport towarów do i z UK – sytuacja wciąż bardzo dynamiczna
DB Schenker, spółka zależna Deutsche Bahn zajmująca się logistyką, ogłosiła, że od zakończenia okresu przejściowego po Brexicie z dniem 1 stycznia istnieje zator spowodowany brakującymi lub nieprawidłowo wypełnionymi dokumentami, które są niezbędne od początku tego roku. Według komunikatu 90% wysłanych przesyłek jest w drodze z nieprawidłową lub niekompletną dokumentacją celną. Obecnie w związku z tym nie przyjmuje się już żadnych przesyłek. Nie ma to wpływu na dostawy w obrębie UE.
DPD informuje, że co najmniej 20% przesyłek ma niepoprawne dokumenty przewozowe i w związku z tym również ogranicza lub wstrzymuje przepływ towarów z UK do Europy kontynentalnej oraz Irlandii. Są też poważne problemy i opóźnienia w brytyjskich portach, ale to dotyczy całej logistyki do i z UK. Zalecamy dokładne sprawdzenie tego u swojego przewoźnika, również pod kątem wymogów celnych, oraz dostosowanie czasów dostawy w ofercie dla UK, aby uniknąć problemów z kupującymi lub statystykami kont na marketplace w wyniku opóźnień lub paczek zwracanych do sprzedawcy.
USA: Znamy najczęściej używane aplikacje do e-commerce w 2020 roku!
W USA w 2020 roku najczęściej pobierano aplikacje: Amazon, Walmart i Wish. Według raportu Apptopia, 41 mln użytkowników wybrało aplikację Amazon, 34 mln – Walmart, a 30 mln – Wish. Na rynku światowym Amazon jest również numerem jeden, a za nim Shopee i Wish. Tylko trzy z najlepszych sprzedawców w kategorii aplikacji do zakupów posiadają również sklepy stacjonarne: Walmart, Target i Nike.
Czy klienci wiedzą więcej, czego chcą w czasach pandemii? Mniej zwrotów w Niemczech
Według badania przeprowadzonego przez Uniwersytet w Bambergu wśród 103 sprzedawców internetowych w Niemczech, liczba przesyłek wzrosła o 17,4% w okresie od marca do sierpnia 2020 r., podczas gdy w tym samym okresie odsetek zwracanych zamówień spadł z 17,8 do 15,9%. Mimo to liczba zwrotów jest rekordowo wysoka w porównaniu z rokiem 2019/2020 – 301 mln w 2019 r. oraz 315 mln paczek w 2020 roku. Znacznie mniej zwrotów odnotowali sprzedawcy z branży meblarskiej i modowej. Oliver Prothmann, prezes Niemieckiego Związku Sprzedaży Internetowej, postrzega to, jako zmianę nastawienia kupujących do zakupów “potrzebnych” na “potrzebne natychmiast”. Wielu klientów kupowało produkty dostosowane do własnych potrzeb.
Kolejny nowy marketplace w Niemczech! Rosjanie uruchomią Wildberries w krajach Europy Zachodniej
Najważniejszy obok Ozon.ru rosyjski marketplace – Wildberries wkracza na rynek niemiecki. Dalsza ekspansja jest planowana we Francji, Włoszech i Hiszpanii, zapowiedział w czwartek rosyjski gigant online. Platforma ma w swojej ofercie produkty ponad 40 tys. marek. Obejmują one odzież damską, męską i dziecięcą, obuwie i akcesoria, a także produkty z innych sektorów. “Nasi nowi klienci będą mieli dostęp do szerokiej gamy towarów zarówno w przystępnych cenach, jak i w segmencie premium”, powiedział Vyacheslav Ivashchenko, dyrektor ds. rozwoju w Wildberries. de.wildberries.eu jest dostępny w języku angielskim, niemieckim i rosyjskim. W 2019 roku Wildberries rozpoczął już sprzedaż w Polsce, na Słowacji, Ukrainie i w Izraelu. Na razie jeszcze nie ma szczegółów dotyczących możliwości sprzedaży na tej platformie.