Lepsze nastroje konsumenckie mimo inflacji: przedmioty luksusowe i prezenty dla innych zapewniają niemieckim kupującym chwile szczęścia.

21.03.2023

Nastroje konsumenckie w Niemczech po już przez rok utrzymującej się wysokiej inflacji odbudowują się bardzo ospale. Najpierw konsumenci jak szaleni robili zakupy w internecie z powodu pandemii, teraz „nagle” oszczędzają. Tak niestety wygląda nowa rzeczywistość w e-commerce – dla klientów i sprzedawców. W Niemczech handel internetowy po raz pierwszy się skurczył. Obroty spadły o 8,8% z 99 mld euro w 2021 roku do 90,4 mld euro w 2022 roku – jak wynika z danych udostępnionych przez stowarzyszenie branżowe BEVH.

Ponad połowa Niemców (57%) chciałaby w tym roku wciąż kupować wyłącznie produkty najwyższej potrzeby, nawet jeśli w porównaniu do ostatnich miesięcy liczba ta nieco spadła (październik 2022: 62%). Niemniej jednak istnieje kilka kategorii produktów, dla których Niemcy znów wydają się być w nastroju do robienia zakupów. Według aktualnego sondażu, około jedna piąta (19%) Niemców w 2023 roku zamierza znów wydawać pieniądze – aby sprawić przyjemność innym!

Również własne dobre samopoczucie jest dla wielu ważną motywacją zakupową: 14% niemieckich konsumentów lubi konsumować, aby się leczyć lub dla pielęgnacji, na przykład w formie produktów luksusowych i wellness. Tak wynika z reprezentatywnego „Raportu wiosennych zakupów 2023”, na potrzeby którego eBay Ads, przy wsparciu firmy badającej opinię publiczną Civey, przebadał zachowania zakupowe 2504 konsumentów w Niemczech i ocenił je na podstawie wyszukiwań i sprzedaży na eBay.de w 2023 i 2022 roku w porównaniu z poprzednimi latami. Dzięki temu raportowi eBay Ads udostępnia wszystkim sprzedawcom i markom przydatny wskaźnik pozwalający na dostosowanie działań reklamowych do zmieniających się zachowań zakupowych konsumentów.


Niemcy kupują dla prywatnych chwil szczęścia

Nastroje zakupowe w Niemczech pozostają stonowane: według badania jedna trzecia (33%) konsumentów chciałaby w 2023 roku zaoszczędzić jeszcze więcej niż w roku poprzednim. Dlatego wielu konsumentów szuka rabatów (23%) i ofert specjalnych na reklamach online (6%). Bliższa analiza zachowań zakupowych Niemców pokazuje jednak, że w wielu grupach produktów – od podróży, poprzez majsterkowanie, aż po luksusową modę – popyt powoli powraca. Małe prywatne chwile szczęścia są ważnym czynnikiem napędzającym nastroje zakupowe.

W tym roku 14% zbadanych konsumentów chciałoby sięgnąć do portfela, aby sprawić sobie przyjemność. Na eBay.de widać to szczególnie we wzroście popytu na produkty wellness i luksusowe, takie jak wanny z hydromasażem Jacuzzi (+100%), torebki (+120%) i kolczyki (+360%).

Również doznania kulinarne nie są pomijane przez grupę docelową zorientowaną na przyjemności: szampan (około +560%), ekspresy kolbowe do kawy (+60%) i tadżiny (+240%) cieszyły się ostatnio dużym popytem.


Sprawianie radości innym

Darowanie prezentów przyjaciołom, rodzinie i innym daje również poczucie szczęścia. Nie dziwi więc, że około jedna piąta (19%) Niemców w 2023 roku zamierza wydawać pieniądze, aby uszczęśliwiać innych. W porównaniu z jesienią ubiegłego roku popyt na klasyczne produkty prezentowe na eBay.de wyraźnie wzrasta. Wspólne aktywności, takie jak krótkie wycieczki (+60%) i pikniki (artykuły piknikowe: +320%) są równie popularne jak prezenty (pluszaki: +660%, gry planszowe: +270%, modele samochodów: +90%).


Większa konsumpcja na własne projekty i majsterkowanie

Czy to remont własnych czterech ścian, czy nauka języka obcego: 7% konsumentów w Niemczech chce w tym roku wyposażyć się w odpowiednie materiały, aby rozpocząć własny projekt. W grupie wiekowej 30-39 lat udział majsterkowiczów i chętnych do nauki (20%) jest nawet szczególnie wysoki. Popyt na narzędzia takie jak szlifierki (+750%), papier ścierny (+400%), wkrętarki akumulatorowe (+130%) i urządzenia spawalnicze (+160%) w szczególności odzwierciedla nastrój zakupowy grupy docelowej.

Również artykuły do szycia (maszyny do szycia: +240%) i do robienia na drutach (igły do robienia na drutach: +4.030%) są obecnie w modzie na eBay.de.


Zakupy dla większej sprawności fizycznej

Aby nie zardzewieć, 6% konsumentów chciałoby zainwestować w odpowiedni sprzęt do uprawiania sportu i większej ilości ćwiczeń. Wśród osób w wieku od 18 do 29 lat odsetek entuzjastów sportu jest jeszcze wyższy i wynosi około jednej piątej (18%). Niemcy zamawiają obecnie na eBay.de sprzęt do joggingu (obuwie do biegania: +1.080%, krokomierze: +820%), koszykówki (+80%) i jogi (+80%).

„Z jednej strony konsumenci nadal silnie dostosowują swoje zakupy do najważniejszych potrzeb. Wysoka widoczność sezonowych okazji zakupowych pozostaje więc dla sprzedawców równie ważna jak dodatkowe zachęty do zakupu, na przykład poprzez kampanie rabatowe” – mówi Arnaud Valion, Head of Central Europe Advertising w eBay Ads. „Jednocześnie obserwujemy zwiększoną chęć zakupów chociażby w przypadku dóbr luksusowych, prezentów czy artykułów do majsterkowania. Sprzedawcy i marki powinni być świadomi tych potencjałów sprzedażowych, aby docierać teraz właśnie do tych grup docelowych, o stosunkowo wysokiej skłonności do konsumpcji”.