Technologia wywołuje wrażenia – case study o połączeniu „offline” z „online” w marce beauty

12.11.2020

Marki należące do branży beauty stoją przed zadaniem pokonania dużej konkurencji i wypracowania efektywnego sposobu komunikacji, by dotrzeć do klientek o sprecyzowanych, wysokich oczekiwaniach. Tym bardziej w czasach pandemii. Rosnące wymagania konsumentek wobec wyglądu i działania e-sklepów, mogą być dużym wyzwaniem dla marketingowców i software housów, wspierających te marki. Jak odpowiadać na takie wyzwania? Najważniejsze, by klient pozostawał w  centrum wszelkich zmian.


Z offline do online

Dynamika zmian w e-commerce i branży beauty rodzi właściwie nieustanną potrzebę usprawniania komunikacji – klientki mogą wybierać już nie tylko spośród ogromnej ilości dedykowanych sklepów i e-sklepów, ale też dużych i małych marketplace’ów. Efektywna sprzedaż i komunikacja muszą więc osadzać się na dbałości o pozytywne wrażenia zakupowe, wywołane layoutem e-sklepu, czyli tym, co dla klientek branży beauty stanowi bardzo ważną wizytówkę brandu. Konsumentki, które znają i dotąd sprawnie poruszały się po sklepach stacjonarnych danej marki, docenią transfer tej atmosfery do strefy online.

Połączenie w sobie dwóch światów – online i offline – w jednym layoucie, to ciekawe wyzwanie, by uczynić sklep bardziej nowoczesnym, oddającym ideę przewodnią marki, a przy tym pozostając zgodnym z wymagającym brandbookiem. To ważny sposób budowania relacji między klientką a marką – tworzenie synergii przekazu sklepów stacjonarnych marki ze sklepem internetowym i możliwie najbliższe odtwarzanie doświadczania offline podczas zakupów online, a do tego dostosowanie go do specyfiki e-commerce.

Taka sytuacja miała miejsce w przypadku marki Kontigo (link), gdzie od podstaw stworzono wszystkie grafiki, które miały wpłynąć na ostateczny, nowoczesny wygląd e-sklepu, przypominający ten offline. Teraz jest on bardzo kolorowy i kobiecy, a przy tym, dzięki autorskiej koncepcji, oddaje atmosferę sklepów stacjonarnych i realizuje podstawową zasadę marki, czyli wywołanie uśmiechu na twarzy klientki. W sklepie online zostało to zrealizowane poprzez dodanie dedykowanych, zabawnych ikon w mailach i na stronie. Ikony zapewniają konsumentkom wyjątkowe wrażenie zakupowe. 

Poruszanie się po e-sklepie jest intuicyjne, a do tego platforma realizuje założenia mobile first, imitując aplikację, dzięki wygodnemu menu znajdującemu się na dole strony.  To istotne w kontekście coraz bardziej popularnego podejście mobile first – prognozy i raporty pokazują bowiem, że z każdym rokiem rośnie liczba użytkowników smartfonów i internetu mobilnego, a tylko 20% firm posiada strony dostosowane do wyświetlania na różnych urządzeniach, czyli Responsive Web Design. Wszystkie te zmiany spowodowane były podejściem “klient w centrum” i miały na celu usprawnienie e-sklepu tak, by klient doskonale się  w nim czuł, wynosząc dobre doświadczenia zakupowe – stąd właśnie transfer wyglądu offline do online.


Sprzedawaj beauty, będąc beauty

Identyfikacja wizualna to w ogóle osobny temat  w przypadku działań e-commerce segmentu beauty – kiedy sprzedajemy produkty związane tak blisko z ideą poczucia piękna i estetyki, nasz e-sklep musi tę ideę sam w sobie reprezentować. Często więc brandy stawiają sobie za jeden z celów zwiększenie sprzedaży poprzez unowocześnienie sklepu i stworzenie pozytywnych wrażeń zakupowych klientów – taki case miał miejsce w przypadku platformy sprzedażowej marki Kontigo i obsługującego ją e-commerce House’u – Fast White Cat z Digitree Group.

Działający dotąd e-sklep Kontigo spełniał swoją funkcję, ale dynamika zmian w e-commerce i branży beauty zrodziła potrzebę jeszcze większego usprawnienia platformy. – To, co wymagało pracy, to layout, z którego klient chciał uczynić zdecydowany wyróżnik, charakterystyczny element dający klientkom poczucie  odzwierciedlenia sklepu stacjonarnego na platformie online. – komentuje Elżbieta Pawełek-Lubera, Project Manager z Fast White Cat – Musieliśmy także skupić się na katalogu produktowym, który nie był ujednolicony i uporządkowany, gdyż produkty i ceny wgrywano bezpośrednio z plików, co bywało zawodne, ponieważ nie eliminowało czynnika błędu ludzkiego. Efektem tego był problem z ustawieniem odpowiedniego filtrowania w sklepie, aby ułatwić zakupy klientkom. Dodatkowo, sklep działał na Magento 1, dla którego skończyło się już oficjalne wsparcie Adobe. 

Zupełnie nowy nośnik dialogu z klientkami w przypadku tego wdrożenia, to blog, który doskonale spełnił swoją rolę. Dzięki niemu e-sklep jest lepiej wypozycjonowany, a blog stanowi źródło rzetelnej, stałej komunikacji z klientem, daje możliwość prezentacji produktów, przedstawia markę jako eksperta beauty, no i pozwala klientkom wrzucać produkty do koszyka bezpośrednio z wpisu na blogu! 

Do komunikacji i promocji posłużyliśmy się także blogiem, co dla marki Kontigo było czymś nowym – kontynuuje Pawełek-Lubera – budując nową platformę sprzedażową, której udany go live miał miejsce 3 sierpnia 2020 roku, wzięliśmy pod uwagę, że wygląd i sposób działania sklepu online to jeden, choć niebezpośredni, ze sposobów komunikacji z konsumentkami. 


Technologia w służbie efektywnej komunikacji

Co ważne, jako Kontigo otrzymaliśmy narzędzia do samodzielnego budowania komunikacji z klientkami, w sposób spójny pod względem key visuala i realizujący filozofię marki, zawartej chociażby w samej nazwie, która z portugalskiego oznacza “z tobą”. – komentuje Patrycja Jaworska, Manager ds e-commerce, Kontigo –  Kobieta jest w centrum świata Kontigo.

W tak dynamicznych czasach pandemii, gdzie właściwie niewiele można zaplanować, było dla nas ważne, żebyśmy mieli  możliwość szybkiej reakcji na zmieniającą się rzeczywistość. Dodatkowo moduł do ankiet pozwala umieścić ankietę w sklepie lub wysłać mailowo po zrealizowaniu zakupu offline, co daje możliwość dostosowania sklepu do potrzeb klientek. Jest to autorskie rozwiązanie Fast White Cat. Ponadto, klientki mają możliwość skorzystania z czatu, aby skontaktować się z BOK.


O autorze artykułu gościnnego

Fast White Cat specjalizuje się we wdrożeniach na platformie Magento, a przypadek Kontigo wymagał usprawnienia i przeniesienia sklepu na Magento2, oraz skorzystania z wersji Enterprise, która oferowała funkcjonalności bardziej przydatne klientowi. Zintegrowano Magento z SAP oraz programem lojalnościowym i ustawiono funkcję wyświetlania trzech różnych cen, co jest charakterystyczne dla proklienckiego podejścia Kontigo. Komunikacja w przypadku tego wdrożenia to więc znacznie więcej niż to, co za komunikację zwykło się uważać. E-sklep mówi do klientek, nie używając słów, ale wywołując wrażenia.