09.04.2021
Ze względu na wywołane przez pandemię przyspieszenie transgranicznego handlu elektronicznego B2C na całym świecie, więcej konsumentów odwiedziło międzynarodowe, cyfrowe platformy detaliczne w celu dokonywania zakupów. Trzy najczęściej używane na świecie w 2020 roku platformy to: Amazon.com, Alibaba/AliExpress i eBay. Ale w wielu krajach nie są one aktywne lub warto się zainteresować dodatkowymi kanałami sprzedaży.
Przedstawiamy najważniejsze i największe marketplace’y na świecie. Dzięki temu artykułowi odkryjesz nowe platformy i lepiej zrozumiesz powiązania międzynarodowe między nimi.
Jak wyglądał rok 2020 w globalnym e-commerce?
52 z 100 największych marketplace’ów ma siedzibę w Ameryce Północnej, 22 znajdują się w Azji, a 19 w Europie. Platformy z Ameryki Północnej miało zanotowały 41,7% wzrost rocznej sprzedaży.
Amazon objął w ubiegłym roku prowadzenie z GMV wynoszącym 475 mld dolarów. Natomiast trzeba zaznaczyć, że udział sprzedawców zewnętrznych wynosi zaledwie 60% tej sumy – 285 mld dolarów. W sumie Amazon miał blisko jedną trzecią udziału we wszystkich amerykańskich transakcjach e-commerce.
Na drugim miejscu znalazł się eBay z 100 mld dolarów w GMV, co oznacza wzrost o 17% rok do roku, a na trzecim Walmart z 92 mld dolarów. W sumie, amerykańskie rynki odnotowały 667 mld dolarów w sprzedaży w 2020 roku, z medianą 55% sprzedaży z urządzeń mobilnych.
W skali globalnej, Stany Zjednoczone były drugim co do wielkości rynkiem eCommerce w 2020 roku, z 44% wzrostem sprzedaży do 861,12 mld dolarów. Chiny wysunęły się na prowadzenie z 1,495 bilionami dolarów, co stanowi wzrost o 14,5%. Wiodący sprzedawcy internetowi Taobao, Tmall i JD.com odpowiadali za ponad 80% zakupów online w Chinach.
Afryka
Perspektywy rozwoju handlu internetowego opierają się nie tylko na prognozach dotyczących liczby ludności na kontynencie liczącym 1,3 mld mieszkańców, która zgodnie z przewidywaniami demografów wzrośnie do końca tego stulecia do ponad 4 mld. Istnieje jeszcze wiele miejsca na poprawę wykorzystania Internetu w Afryce, jako bazy dla handlu online, z obecnych 527 mln użytkowników lub nieco poniżej 40% populacji (średnia globalna to blisko 60% populacji).
Jumia to największy afrykański marketplace działający w 14 krajach, reprezentujący 1,3 mld potencjalnych klientów i posiadający już 6,8 mln kupujących. Od 2019 przybyło ich 2,7 mln. Posiada około 80 tys. sprzedawców. Jest to największy marketplace w Afryce, obejmujący zasięgiem około 80 % afrykańskich internautów. Łącznie w 2020 złożono 8,1 mln zamówień, a GMV wynosił ponad 800 mln euro. Platforma oferuje również rozwiązania fulfillment’owe.
Kilimall jest marketplace’em działającym w Kenii, Nigerii i Ugandzie. Posiada tysiące sprzedawców kierujących ofertę do ponad 200 mln konsumentów. Oferuje produkty tylko w języku angielskim, co ułatwia sprzedawcom tworzenie oferty produktów i ich sprzedaży we wszystkich trzech krajach.
Konga jest największym marketplace’em w Nigerii. Ma tysiące sprzedawców i zasięgiem obejmuje 50 mln kupujących. Sprzedający mogą przechowywać swoje produkty w magazynie Kongi, aby umożliwić szybszą dostawę do klientów, podobnie jak w modelu Fulfillment by Amazon.
Australia
Australijscy kupujący coraz częściej korzystają z e-commerce, a dane to potwierdzają. Z nowego raportu firmy SEMrush wynika, że australijscy kupujący coraz częściej szukają sklepów internetowych.
Według danych, niektóre z najlepszych wyszukiwań w Australii od stycznia do lipca 2020 roku obejmują “jak założyć mały biznes online w Australii”, którego popularność wzrosła o 100%. Ponadto, “jak założyć mały biznes w Australii” również odnotowało wzrost popularności wyszukiwania o 85,71%.
Wielu Australijczyków wykorzystuje czas spędzony w odosobnieniu na zakładanie własnych małych firm, wykorzystując szum w e-handlu do zwiększenia swojego sukcesu. Wzrosła liczba wyszukiwań dotyczących zakupów hurtowych, a wyszukiwania, takie jak: “Gdzie kupić produkty do sprzedaży na Amazon” wzrosły o 100% tylko od stycznia do lipca tego roku.
Najwięcej wizyt w ciągu ostatnich trzech miesięcy zanotował eBay.com.au, osiągając 289 mln wizyt na stronie i wzrost o 57,2%. Następny w kolejności jest Amazon.com.au, który w ciągu trzech miesięcy zanotował równie wysoką liczbę 107 mln wizyt na stronie, wzrost 90,49%
Za pierwszą dwójką liderów plasuje się Kogan, który zanotował wzrost odwiedzin o 24,66%, osiągając w ciągu trzech miesięcy liczbę 35 mln.
Catch.com.au odnotował wzrost o 50,2%,
Grays Online z wzrostem o 26,4% w 2020 roku.
Iconic jest marketplace’em działającym w Australii i Nowej Zelandii. Wprowadza na rynek 200 produktów dziennie i jest skierowany głównie do młodych kobiet.
MyDeal to australijski marketplace z 200 tys. produktów w ponad 2 tys. kategorii. Sprzedający muszą przejść pomyślnie kontrolę jakości produktu, zanim będą mogli je dystrybuować.
Azja
Alibaba to gigantyczny chiński marketplace B2B. Miał 779 mln kupujących w 2020 roku z 200 krajów, którzy mogą kupić ponad 100 mln produktów w 40 różnych kategoriach.
AliExpress jest marketplace’em należącym do chińskiego marketplace – Alibaba. Jest on adresowany do nabywców spoza Chin. Ponad 150 mln kupujących z 51 krajów ma do dyspozycji 38 sposobów płatności. Posiada globalną stronę internetową w języku angielskim i obsługuje 17 innych języków, w tym: rosyjski, portugalski, hiszpański, francuski, niemiecki, włoski, holenderski, turecki, japoński, koreański, tajski, wietnamski, arabski, hebrajski i polski.
Flipkart jest największym marketplace’em w Indiach, gdzie ponad 10 mln klientów kupuje od około 100 tys. dostawców. Sieć logistyczna Flipkart pomaga sprzedawcom szybciej dostarczać swoje produkty. Zapewnia również finansowanie dla sprzedawców. Flipkart został założony w 2007 roku i przejęty przez Walmart 11 lat później w ramach największego przejęcia w historii amerykańskiego detalisty. Dziś Flipkart obejmuje również platformy Myntra i Flipkart Wholesale, marketplace skierowany do małych i średnich przedsiębiorstw. Ma ponad 300 mln zarejestrowanych użytkowników, ponad 150 mln produktów w ponad 80 kategoriach.
GittiGidiyor to pierwszy turecki rynek internetowy, który został założony w 2001 roku. W 2011 roku GittiGidiyor został przejęty przez eBay i z dnia na dzień umacnia swoją pionierską pozycję w branży. Z 33 mln zarejestrowanych użytkowników, GittiGidiyor oferuje 22 mln produktów w 50 kategoriach z korzystnymi cenami dla konsumentów. Na platformie GittiGidiyor w ciągu sekundy sprzedawany jest 1 produkt, płatności są chronione przez system potwierdzania płatności – “Zero Risk”.
HipVan to singapurski marketplace, za pośrednictwem którego sprzedawane są artykuły wyposażenia wnętrz. Około 90 tys. konsumentów dokonuje zakupów na tej stronie.
JD.com to chiński marketplace z ponad 470 mln użytkowników. Jest również obecny w Hiszpanii, Rosji i Indonezji. To jedna z największych platform na świecie z tysiącami dostawców i własną infrastrukturą logistyczną.
Kaola, należący do Alibaba Marketplace, jest transgraniczną platformą sprzedającą zachodnie marki w Chinach z trzema głównymi propozycjami biznesowymi – zakupem hurtowym, rynkiem online lub integracją z własną stroną internetową sprzedawcy. Do najlepiej sprzedających się produktów należą: odżywki dla niemowląt i produkty dla niemowląt, ubrania, elektronika użytkowa i akcesoria sportowe. Obok Alibaba Tmall i JD Worldwide jest to jeden z największych rynków importowych w Chinach.
Lazada, marketplace należący do Alibaba Group działa w: Indonezji, Malezji, Filipinach, Singapurze, Tajlandii i Wietnamie. Lazada ma tysiące handlowców, generujących około 1,5 mld USD rocznej sprzedaży.
Więcej transakcji zawieranych jest na wspieranym przez Tencent Shopee niż na Lazadzie (spółce zależnej Alibaby po jej przejęciu za 2 mld USD w 2018 roku). GMV Shopee w 2020 roku wynosił 35,4 mld dolarów, zyskał na gwałtownym rozwoju zakupów online, gdy Covid-19 zmusił millenialsów i klasę średnią regionu do pozostawania w domu. Gwałtowny wzrost w ciągu ostatnich trzech lat pomaga firmie Tencent odciąć się od bazy Alibaby. Konflikt kulturowy i spory w zarządzie Lazady oraz długotrwałe przejęcie przez rozdęty zespół zarządzający od Alibaby dały Shopee szansę na dogonienie i ostatecznie wyprzedzenie firmy.
Qoo10 to marketplace z siedzibą w Singapurze. Działa również w Chinach, Indonezji, Malezji i Hong Kongu. Każdy, kto zarejestrował się na Qoo10 może stać się również sprzedawcą. Qoo10 jest płatny dopiero po zakończeniu transakcji sprzedaży.
Rakuten to gigantyczny japoński marketplace, za pośrednictwem którego sprzedaje się ponad 18 mln produktów. Obsługuje ponad 20 mln klientów. Jest również obecny między innymi we Francji i USA.
Shopee to marketplace azjatycki działający w Singapurze, Malezji, Tajlandii, Tajwanie, Indonezji, Wietnamie i na Filipinach. Oferuje ponad 180 mln produktów. Sprzedawcy mogą łatwo zarejestrować się online lub poprzez aplikację mobilną.
Snapdeal to indyjski marketplace z ponad 300 tys. sprzedawcami i 35 mln produktów. Sprzedawcy muszą mieć firmę zarejestrowaną w Indiach.
Souq / Amazon.ae to marketplace z siedzibą na Bliskim Wschodzie, którego właścicielem jest Amazon. Każdego miesiąca miliony klientów robią zakupy na tej platformie.
Taobao jest chińskim marketplace’em należącym do Alibaby. Ma 600 mln aktywnych użytkowników i ponad 1 mld produktów przeznaczonych na sprzedaż. Sprzedaż na Taobao jest znacznie łatwiejsza dla sprzedawców, którzy mają firmy zlokalizowane w Chinach.
Tmall to chiński marketplace (należy do Alibaby), który sprzedaje markowe towary klientom w Chinach i krajach sąsiednich. Jest to również jedna z największych platform handlu elektronicznego na świecie z około 500 mln użytkowników i wieloma tysiącami sprzedawców.
VIP.com to chiński marketplace, który koncentruje się na sprzedaży typu flash sale (mocno ograniczone czasowo kampanie). Ma około 60 mln aktywnych użytkowników i ponad 20 tys. marek. Sprzedawcy spoza Chin mogą również sprzedawać na tym marketplace.
Ameryka Południowa
Americanas to brazylijski marketplace internetowy, mający 2,3 mld odsłoń około 500 tys. produktów i 15 mln klientów. Strona ma ponad 20 tys. sprzedawców na swoim marketplace – B2C i B2B. Jej właścicielem jest Submarino (zobacz poniżej).
Casas Bahia to brazylijski marketplace z ponad 20 mln odwiedzających miesięcznie. Sprzedaje głównie meble i sprzęt AGD. Firma ma również dużą sieć stacjonarną i prowadzi 750 sklepów w całej Brazylii.
Dafiti to marketplace latynoamerykański z milionami unikalnych odwiedzających miesięcznie. Szybko się rozwija. Oferuje narzędzia dla sprzedawców.
Extra to brazylijski marketplace, który odwiedza prawie 30 mln osób miesięcznie. Współpracuje ściśle z innymi platformami. Właścicielem witryny jest Cnova, która prowadzi stacjonarne sklepy, zapewniając klientom “extra” udogodnienia w zakresie dostawy produktów.
Linio to marketplace internetowy obecny w ośmiu krajach Ameryki Łacińskiej (Meksyk, Panama, Wenezuela, Kolumbia, Ekwador, Peru, Chile, Argentyna), które reprezentują około 300 mln potencjalnych klientów, 5,2 mln już korzysta i 24 mln razy w miesiącu odwiedza marketplace. Linio posiada ponad 10 mln produktów i 10 tys. sprzedawców.
Mercado Libre jest największym marketplace’em w Ameryce Łacińskiej. Przyjmuje około 150 mln użytkowników miesięcznie, ponad 500 odwiedzin oraz 23 zamówienia na sekundę, działa w 18 krajach, m.in.: Argentynie, Boliwii, Brazylii, Chile, Kolumbii, Kostaryce, Republice Dominikany, Meksyku, Ekwadorze, Gwatemali, Hondurasie, Peru, Panamie, Portugalii, Urugwaju i Wenezueli.
Submarino jest popularnym brazylijskim marketplace’em , na którym sprzedawane są produkty w wielu kategoriach. Jest częścią firmy, która jest właścicielem Americanas.
Ameryka Północna
Amazon jest największą firmą e-commerce na świecie i regularnie najcenniejszą marką. W prawie każdym kraju w którym jest, Amazon jest największym marketplace’em. Prowadzi swoje marketplace’y w 16+ krajach (Polska, Stany Zjednoczone, Australia, Brazylia, Kanada, Chiny, Francja, Niemcy, Indie, Włochy, Japonia, Turcja, Singapur, Meksyk, Holandia, Hiszpania, Wielka Brytania).
Bonanza to przyjazny dla sprzedawców marketplace z ponad 10 mln produktów. Bonanza nie pobiera żadnych opłat za utworzenie oferty, ani miesięcznych opłat sklepowych. Sprzedaje w Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Francji, Indiach, Niemczech, Meksyku i Hiszpanii.
Cratejoy jest marketplace’em, gdzie sprzedawane są pudełka\boxy zawierające rożnego rodzaju produkty np. kosmetyki. Strona obsługuje około 40 tys. miesięcznych transakcji i notuje ponad 4 mln odsłon miesięcznie.
eBay jest drugim największym marketplace’em na świecie i posiada wersje dla 24 krajów takich jak: Stany Zjednoczone, Kanada, Austria, Belgia, Francja, Niemcy, Irlandia, Włochy, Holandia, Polska, Hiszpania, Szwajcaria, Wielka Brytania, Australia, Chiny, Hong Kong, Indonezja, Japonia, Malezja, Filipiny, Singapur, Tajwan, Tajlandia i Wietnam. W wielu krajach jest alternatywą dla kupujących, którzy nie chcą korzystać z usług Amazon – np. w Niemczech jest to ok. połowa kupujących online.
Etsy to światowy marketplace kreatywnych, ręcznie wykonywanych produktów. Skupia się na pomaganiu sprzedawcom w osiąganiu sukcesów poprzez np. ułatwiania przy wystawianiu oferowanych produktów i rozpoczynaniu sprzedaży. Strona obsługuje około 30 mln klientów rocznie.
Newegg jest globalnym marketplace’em elektroniki, działa na rynku od 17 lat. Ma dziesiątki milionów klientów i sprzedaje produkty w 50 krajach.
Reverb jest marketplace’em , na którym muzycy mogą kupować, sprzedawać i zdobywać informacje o nowym, używanym, zabytkowym i ręcznie wykonywanym sprzęcie muzycznym. Każdego roku stronę odwiedza około 80 mln użytkowników z całego świata.
Walmart rozpoczął przyjmowanie sprzedawców internetowych w 2016 roku. Od tego czasu zgłosiły się tysiące użytkowników. Strona sprzedaje ponad 1 mln produktów. Produkty mogą być na niej wystawiane za darmo.
Wayfair to marketplace skoncentrowany na wystroju i wyposażeniu wnętrz. Wymienia ponad 10 mln produktów od ponad 10 tys. dostawców.
Wish to marketplace B2C, ma 100 mln odwiedzających miesięcznie i 1,8 mln sprzedaży dziennie. Znajdują się tu produkty w niskich cenach. Wish jest podobno najczęściej pobieraną aplikacją zakupową na świecie.
Zibbet to marketplace niezależnych artystów, rzemieślników i kolekcjonerów vintage. Jest podobny do Etsy. Około 50 tys. sprzedawców oferuje głównie produkty wytwarzane własnoręcznie.
Europa
Allegro jest największym marketplace’em w Polsce i jedną z najczęściej odwiedzanych stron internetowych w Europie. Więcej informacji tutaj.
Asos jest marketplace’em z siedzibą w Wielkiej Brytanii. Jest skierowany do młodszych klientów. Asos sprzedaje ponad 80 tys. produktów, a także posiada marketplace’y w Australii, Stanach Zjednoczonych, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Rosji i Włoszech.
Cdiscount to francuski marketplace z około 1 mln unikalnych odwiedzających dziennie. Cdiscount sprzedaje produkty w szerokim zakresie kategorii o rocznej sprzedaży przekraczającej 2 mld euro. Podobnie jak eBay w Niemczech, Cdiscount we Francji stanowi alternatywę dla kupujących, którzy nie chcą korzystać z Amazon.
Cel to rumuński marketplace, na którym sprzedaje się ponad 50 tys. produktów około pół miliona klientom. Sprzedawcy detaliczni mogą zarejestrować się za darmo.
Emag jest największym serwisem eCommerce w Rumunii z tysiącami codziennych klientów. Detaliści mogą zarejestrować się za darmo.
Fnac to francuski marketplace, który oferuje szeroki asortyment produktów milionom klientów. Posiada również fizyczne sklepy we Francji oraz w innych krajach, zintegrował doświadczenia omnichannel.
Fruugo jest marketplace’em z siedzibą w Wielkiej Brytanii w 32 krajach. Sprzedawcy mogą zarejestrować się raz, aby prowadzić sprzedaż w tych krajach. Strona obsługuje 21 walut i 17 języków.
OnBuy jest marketplace’em z siedzibą w Wielkiej Brytanii, który przyciąga kupujących, oferując im przystępne ceny. Niskie opłaty pobierane są od sprzedawców.
Otto jest popularnym niemieckim marketplace’em. Został uruchomiony w 1995 roku i obecnie jest najszybciej rosnącym marketplace w Niemczech. Prawie połowa mieszkańców Niemiec robiła zakupy na tej stronie. Wymagana m.in. prowadzenia działalności w Niemczech aby uruchomić sprzedaż.
Real.de / Kaufland.de to trzeci największy niemiecki marketplace, który sprzedaje miliony produktów w kategoriach, takich jak: elektronika, zabawki, artykuły gospodarstwa domowego, ogrodnicze, moda i meble. Sprzedawcy mogą dystrybuować produkty na Real.de lub alternatywnie, wysyłać kupujących do własnych witryn.
Zalando to marketplace niemiecki, który rozszerzył się na wiele krajów w Europie. Początkowo próbował powielać Zappos (amerykański portal obuwniczy), ale od tego czasu rozwinął się w jeden z największych portali eCommerce w Europie. Ma ponad 22 mln klientów i sprzedaje ponad 250 tys. produktów reprezentujących 2 tys. marek handlowych.