Morning Briefing: Amazon jeszcze bardziej priorytetyzuje swoje marki w wynikach wyszukiwania

11.06.2020

Amazon jeszcze bardziej priorytetyzuje swoje marki w wynikach wyszukiwania

Po zmianie algorytmu, najwyższa pozycja w wynikach wyszukiwania jest zarezerwowana dla produktów marek własnych Amazon – pod warunkiem, że platforma posiada w swojej ofercie na własnym marketplace pasujące produkty. Coraz częściej najlepszą pozycję w wynikach wyszukiwania Amazon zajmuje marka własna firmy z Seattle. Sprzedawcy aktywni na tej platformie często czują się przez to poszkodowani. Jak pokazuje poniższy screenshot, w niektórych kategoriach ciężko się organicznie wybić na pierwszą stronę, ponieważ Amazon generalnie zawsze teraz zajmuje pierwsze miejsce, jeżeli jeden z 243.000 produktów pośród 45 marek własnych należących do Amazon pasuje do wyszukiwanej frazy. Według instytutu badań rynkowych Coresight Research, marki prywatne odgrywają coraz większą rolę w ogólnej strategii firmy Amazon. Amazon potwierdził wobec Pro Publica, że firma dokonała zmiany strategii: „Podobnie jak wszyscy sprzedawcy detaliczni, Amazon regularnie podejmuje decyzje dotyczące wykorzystania przestrzeni w naszym sklepie internetowym w oparciu o różne czynniki, koncentrując się na tym, co klienci uważają za najbardziej pomocne”, powiedział rzecznik Amazon. I tu Amazon zdradza po raz kolejny bardzo ważny i często przez sprzedawców zapominany szczegół i jedocześnie największą wadę tej platformy. Amazon w przeciwieństwie do innych marketplace’ów jak chociażby eBay, na własnym „podwórku” występuje zarówno jako gospodarz oraz jako sprzedawca. Nigdy nie będzie 100-procentowym partnerem sprzedawców, będzie ich jedynie tolerował do pewnego momentu.

Screenshot Amazon.de dla wyników wyszukiwania „lightning kabel”

Setki upomnień w ostatnich tygodniach za braki w Impressum

Każdy, kto prezentuje siebie, swoje towary lub usługi komercyjnie w sposób skierowany na rynek niemiecki, musi mieć notę prawną (Impressum). Jeden z najczęściej upominanych błędów prawnych w Niemczech jest jego brak lub niepełne informacje w nim zawarte. Dotyczy to nie tylko własnych stron internetowych, ale także kont na marketplace’ach (np. eBay, Amazon), a nawet fanpage na Facebook. Jeśli Impressum jest niekompletne, szybko można otrzymać upomnienie (Abmahnung) od związku ochrony konsumentów IDO, znanego z upominania tysięcy sprzedawców co miesiąc. Następujące informacje każdy przedsiębiorca musi umieszczać w nocie prawnej (pod warunkiem, że dotyczy):

  • Nazwa/firma/jeśli dotyczy forma prawna
  • Adres
  • Upoważniony przedstawiciel (np. prezes zarządu spółki)
  • Informacje o numerze telefonu, formularzu kontaktowym i/lub adresie e-mail
  • Numer rejestru handlowego (Handelsregister)/Numer KRS, sąd rejestrowy
  • Numer identyfikacji podatkowej lub europejski NIP (Steuernummer lub Umsatzsteuer-ID
  • Numer identyfikacji gospodarczej (WirtschaftsIdentifikationsnummer – jeżeli wystawiono)
  • w niektórych przypadkach, odniesienie do oficjalnego zezwolenia wykonywania zawodu, organu nadzorczego, jak również informacje obowiązkowe dla wolnych zawodów.

BEOMNI 2020 LIVE: Była Konsul RP w Nowym Jorku o e-commerce w USA Dr Sabina Klimek

Idealo.de porównało ceny letnich produktów w tym roku

W miesiącach maj, czerwiec i lipiec zazwyczaj można łatwo znaleźć okazje na produkty letnie. Tradycyjnie ceny niektórych grup produktów spadają na początku sezonu, czasami nawet o dziesięć procent lub więcej. Ale w tym roku wszystko jest inne. Pandemia koronawirusa spowodowała wzrost cen. Taki jest wynik analizy przeprowadzonej przez platformę zakupowo-porównawczą Idealo.de. Okazuje się, że typowe produkty na lato były w maju 2020 r. znacznie droższe niż w poprzednich latach.

Według badania ceny krzeseł i foteli ogrodowych wzrosły o 14 procent w maju 2020 r., a ceny parasoli o 8 procent. Największy wzrost nastąpił jednak w przypadku leżanek ogrodowych. Zamiast średnio 217 euro w latach 2017 do 2019, kupujący musieli zapłacić w tym roku 267 euro. Odpowiada to wzrostowi cen o 23 procent. Ale nie wszystko stało się droższe: ceny strojów kąpielowych spadły o 3 procent, a ceny okularów przeciwsłonecznych aż o średnio 5 procent. Zwycięzcami okazały się jednak kosiarki do trawy. Tutaj, analiza Idealo wykazała spadek cen o 12 procent.