Morning Briefing: Wpływ pandemii na e-commerce w Hiszpanii i Francji

Coolblue wchodzi na niemiecki rynek

Coolblue, założony w 1999 roku, jest jednym z największych sklepów internetowych w Holandii, zaraz po marketplace Bol.com. W 2019 roku firma osiągnęła łączne obroty w wysokości 1,5 mld euro. Poza sklepem internetowym oferują również serwis instalacyjny i dostawczy oraz sklepy stacjonarne. Niemieccy sprzedawcy elektroniki muszą teraz stawić czoła nowej konkurencji: Coolblue, z siedzibą w Holandii i Belgii, planuje rozszerzyć swoją działalność na Niemcy.

Zalando w końcu również odczuwa pozytywny wpływ pandemii na e-commerce

Kryzys wywolany koronawirusem spowodował wzrosty w wielu sektorach handlu internetowego, ponieważ ludzie coraz częściej przenoszą swoje zakupy do Internetu. Początkowo handel „modą” nie był w stanie skorzystać z tego efektu – ale teraz najwyraźniej to się zmienia: Zalando po początkowych trudnościach, coraz bardziej zyskuje na zmianie zachowań zakupowych. Zalando jeszcze w marcu musiało zmagać się z trudnościami, anulowało swoją prognozę i ogłosiło ogromny pakiet oszczędnościowy. W międzyczasie jednak się wiele zmieniło i Zalando może spodziewać się wzrostu obrotów o 10 do 20% w stosunku do roku poprzedniego. Skorygowany EBIT ma być niższy od ubiegłorocznego, ale znacznie przewyższający oczekiwania analityków i wynieść od 100 do 200 mln.

Wpływ pandemii na e-commerce w Hiszpanii

Pandemia uderzyła mocno w Hiszpanię, wpływając na wszystkie gałęzie przemysłu w kraju, a zwłaszcza na handel detaliczny. Sprzedaż detaliczna w Hiszpanii ma w tym roku spaść o 12,7%, w porównaniu z poprzednio przewidywaną stopą wzrostu wynoszącą jeszcze 1,9%. Oznacza to spadek o 43,34 mld dolarów, do poziomu 197,50 mld dolarów. Międzynarodowy Fundusz Walutowy i Komisja Europejska przewidują, że PKB Hiszpanii spadnie podobnie jak we Włoszech.

Z drugiej strony przewiduje się, że sprzedaż w handlu elektronicznym w Hiszpanii będzie rosła najszybciej w Europie Zachodniej już drugi rok z rzędu. Do tej pory handel elektroniczny stanowi niewielką część całkowitej sprzedaży detalicznej w Hiszpanii, ale udział ten wzrośnie w tym roku powyżej 11%. Takie wnioski potwierdzają również ostatnie wyniki El Corte Ingles, najważniejszego marketplace’u w Hiszpanii.

Sytuacja we francuskim e-commerce

Rygorystyczny lockdown we Francji potężnie rozbudził handel elektroniczny. Według Fédération du e-commerce et de la vente à distance (FEVAD) sprzedaż detaliczna w handlu elektronicznym we Francji najpierw spadła w marcu 2020 r., ale w kwietniu gwałtownie wzrosła. W kwietniu sprzedaż w handlu elektronicznym (bez artykułów spożywczych) wzrosła o 11-21% w przypadku 40 zbadanych internetowych sprzedawców detalicznych. Sprzedawcy produktów technicznych i rozrywkowych odnotowali wzrost sprzedaży od 26 do 27% w porównaniu z początkiem marca. Doliczając sprzedaż spożywczą, kwietniowa sprzedaż w handlu elektronicznym odnotowałaby jeszcze większe wzrosty. Co istotne, wielu konsumentów nie spodziewa się powrotu do zachowań zakupowych sprzed pandemii po ustąpieniu kryzysu – podobnie jak w innych krajach europejskich, e-commerce jest wygranym kryzysu i znaczenie handlu online będzie coraz większe. W ankiecie GlobalWebIndex z kwietnia 2020 r. 23% internautów we Francji w wieku od 16 do 64 lat stwierdziło, że oczekuje, iż będzie rzadziej odwiedzać stacjonarne sklepy po zakończeniu pandemii, a 27% planuje spędzać mniej czasu w sklepach offline.