27.07.2020
Sprzedaż na Amazon po BREXIT.
Najważniejsze zmiany od 1.01.2021 w skrócie
- Brak realizacji zamówień FBA przy użyciu EFN przez granicę UK-EU.
- Brak transferu towarów wewnątrz Pan-European FBA (ogólnoeuropejska sieć Fulfillment by Amazon) przez granicę UK-EU (brak wpływu na Pan-European FBA w krajach EU – DE/FR/IT/ES).
- Aby złagodzić skutki tych zmian, należy rozważyć podzielenie zapasów i wysłanie ich do centrum fulfillment’owych w Wielkiej Brytanii oraz UE, tak aby po obu stronach nowej granicy celnej dysponować wystarczającymi zapasami towaru.
- Należy w porę zapoznać się z przyszłymi obowiązkami podatkowo-celnymi zarówno w ramach magazynowania w UK, jak i wysyłki do kupujących w UK lub odwrotnie (dot. sprzedawców w UK).
Zjednoczone Królestwo na dobre opuści Unię Europejską opuszczając unię celną w dniu 1 stycznia 2021 r., po tym jak nie zdecydowano się na przedłużenie tego terminu. Dokładny charakter przyszłych stosunków między krajami pozostającymi w UE, a Wielką Brytanią oraz ewentualne nakładanie ceł, są nadal przedmiotem negocjacji. Pewne jest jednak narazie, że od roku 2021 powstanie nowa granica celna pomiędzy UK a UE. Amazon ogłosił już teraz, jaki wpływ będzie to miało na działalność sprzedawców FBA aktywnych w UK/UE.
Od 1 stycznia 2021 sprzedawcy będą musieli na Amazon dostosować się do dwóch większych zmian:
Transfer zapasów magazynowych pomiędzy magazynami w UK oraz UE zostanie wstrzymany. Zamówienia klientów z wysyłką przez Amazon (FBA) z Wielkiej Brytanii do UE i vice versa nie mogą być już składane, ponieważ wysyłka przez Amazon za pośrednictwem Europejskiej Sieci Fulfillment’owej (EFN) nie będzie działał przez granicę celną UK-EU.
Według Amazon nie będzie to miało wpływu na ogólnoeuropejską wysyłkę towarów w obrębie UE (tj. w Niemczech, Francji, Włoszech i Hiszpanii).
Przedsiębiorcy, którzy chcą utrzymać swoją sprzedaż FBA zarówno w Wielkiej Brytanii i UE, mają tak rozdzielić towar, żeby po obu stronach granicy UK-UE mieli wystarczające ilości swoich towarów w magazynach Amazon. Marketplace zaleca, aby już teraz dowiedzieć się o ewentualnych wymogach dotyczących przewozu towarów przez przyszłą granicę celną między Zjednoczonym Królestwem a UE, ponieważ w ramach zgłoszenia celnego wymagane jest podanie wielu informacji (np. numerów identyfikacji podatkowej VAT, numerów EORI lub niektórych zezwoleń).
Również w przypadku samodzielnej realizacji zamówień (FBM) sprzedawcy powinni już teraz zacząć się dowiadywać, jak ich sytuacja się zmieni w styczniu. Wynika to z faktu, że również takich sprzedawców będą dotyczyły ewentualne deklaracje celne lub inne formalności, jak w przypadku przesunięć magazynowych. Więcej informacji znajdziesz na stronach pomocy dla sprzedawców tutaj lub poniżej w naszym FAQ:
Australijski marketplace tylko dla produktów i sprzedawców australijskich
Buy Aussie Now, nowy australijski rynek tylko dla lokalnych towarów wyprodukowanych i sprzedawanych przez firmy z Australii ma ruszyć w przyszłym miesiącu po jego pomyślnym rozwoju na Instagram w marcu i podwyższenia kapitału w maju. Platforma obsługuje produkty i firmy krajowe z prawie każdej kategorii: dom i mieszkanie, odzież i obuwie, biżuteria i akcesoria, pielęgnacja urody i skóry, zabawki i edukacja, żywność i napoje, zwierzęta domowe i prezenty. Platformy takie jak Buy Aussie Now które skupiają się na lokalnym handlu, są korzystne dla lokalnych gospodarek i dają konsumentom wiedzę na temat tego, skąd pochodzą ich produkty, jednocześnie zachowując ich wierność rodzimym wartościom, kulturze i przekonaniom. Obecnie małe i lokalne firmy potrzebują wszelkiej uwagi i wsparcia, jakie mogą uzyskać. Buy Aussie skupia się na tych firmach i przyciągnęło uwagę wielu Australijczyków. Okaże się jeszcze, czy ten rodzaj platformy, po doświadczeniach z pandemią koronawirusa, okaże się również w Europie przepisem na sukces i wsparcie rodzimego rynku.
Za kulisami hub’ów logistycznych coraz więcej robotyki
FedEx zakończył instalację czterech zrobotyzowanych ramion do sortowania Yaskawa America i Plus One Robotics w swoim centrum dystrybucyjnym w Memphis, USA. Proces rozpoczął się w marcu w ramach starań przewoźnika o obsługę zwiększonego wolumenu przesyłek e-commerce w warunkach pandemii koronawirusa. Cztery ramiona używają przyssawek do podnoszenia i przeładowywania małych paczek z pojemników na taśmociągi w hubie przewoźnika. Łącznie ich wydajność odpowiada przepustowości trzech pracowników. „Postrzegamy automatyzację jako okazję do poprawy warunków pracy naszego zespołu, ma być wygodniejsza i łatwiejsza, a przede wszystkim bezpieczniejsza. Włączenie tej zrobotyzowanej instalacji w centrum w Memphis dało pracownikom możliwość podjęcia się dodatkowych zadań”.