4.11.2020
Zalando pochwalił się udanym trzecim kwartałem
Zalando, jeden z największych internetowych marketplace’ów z modą może spoglądać wstecz na niezwykle udany trzeci kwartał. Opublikowane obecnie dane firmy wskazują na 21,6% wzrost obrotów do 1,8 mld euro, a skorygowany EBIT wynosi 118,2 mln euro. Ze względu na wysokie obroty i poprawę efektywności logistyki Zalando może odnotować wyższą rentowność w trzecim kwartale. Na tej podstawie podniesiono prognozy na cały rok 2020 i obecnie oczekuje się wzrostu przychodów o 20-22% oraz skorygowanego zysku EBIT w wysokości od 375 do 425 mln euro.
Jak zaznacza dyrektor finansowy David Schröder, Zalando było znacznie lepiej przygotowane na drugą falę pandemii, a popyt na usługi cyfrowe w ostatnich tygodniach wzrósł. Silny rozwój programu partnerskiego (udostępnianie platformy sprzedawcom zewnętrznym) również przyczynił się do znacznego wzrostu przychodów. “Nadal inwestujemy, aby napędzać nasz silny wzrost po roku 2020. W ten sposób realizujemy nasze priorytety strategiczne, do których należą: poszerzenie naszej aktywnej bazy klientów, pogłębienie relacji z naszymi klientami i przekształcenie przedsiębiorstwa w platformę”, powiedział Schröder o planach Zalando.
Detalista odzieżowy chce również wspierać swoich partnerów w obecnych trudnych czasach i zrzeka się wszystkich prowizji za program Connected Retail do końca pierwszego kwartału 2021 r., a także oferuje sprzedawcom wcześniejsze wypłaty. Zalando chce również przekazać sukces trzeciego kwartału swoim pracownikom i postanowił wypłacić premię w wysokości 500 euro dla wszystkich 14 tys. pracowników.
Rząd niemiecki chce zmusić marketplace’y do udostępniania większej ilości informacji o wyszukiwarkach
Niemieckie Ministerstwo Sprawiedliwości chce zmusić takie firmy jak: Amazon czy eBay do “niezbędnych obowiązków informacyjnych” na ich internetowych rynkach. Regulacje można znaleźć w projekcie ustawy, która będzie określać przyszłe regulacje. Projekt został opublikowany we wtorek.
Zgodnie z projektem, marketplace’y mają być zobowiązane do “ujawnienia podstawowych kryteriów rankingu wyników wyszukiwania i ich wagi”. Jest to polityczna odpowiedź na trend, że portale, takie jak Amazon i eBay są również wielkimi wyszukiwarkami produktów i wielu użytkowników nie może od razu zobaczyć, dlaczego niektóre produkty znajdują się na szczycie listy wyników.
W przyszłości Amazon i reszta będzie musiała również informować klientów, czy ich potencjalni partnerzy umowni są przedsiębiorcami czy konsumentami. Odgrywa to istotną rolę między innymi w związku z rękojmią.
Największy debiut giełdowy wszech czasów prawdopodobnie odwołany
Chiński dostawca usług finansowych Ant Group chciał dokonać największego w historii debiutu giełdowego. Podwójne notowanie spółki należącej do Alibaba (w Szanghaju i Hongkongu) zostało oszacowane na 34,5 mld USD. Teraz jednak organy nadzorujące giełdy w zaskakujący sposób zawiesiły IPO. Powodem tego były znaczące zmiany w “środowisku regulacyjnym”, co oznacza, że nie można było już spełnić warunków IPO i wymogów ujawniania informacji. Nadal nie jest jasne, czy i kiedy odbędzie się teraz odroczony IPO.
PayPal mocno korzysta na pandemii
Dostawca płatności PayPal jest jednym ze zwycięzców pandemii koronawirusa. W trzecim kwartale bieżącego roku grupa odnotowała 25% wzrost obrotów do około 5,5 mld dolarów, a wolumen transakcji również wzrósł o 36% do 247 mld dolarów. Jednak w porównaniu z pierwszą połową roku, wzrost PayPal uległ spowolnieniu. Chociaż PayPal zyskał klientów dzięki utrzymującemu się silnemu popytowi w handlu internetowym, to liczba nowych, aktywnych klientów spadła z 21,3 mln (jak to jeszcze miało miejsce w drugim kwartale 2020) do 15,2 mln. W odpowiedzi, cena akcji amerykańskiej firmy spadła o 6%.
Spółka wciąż korzystał z lockdown’ów w trzecim kwartale, jak twierdzi Dan Schulman, dyrektor generalny PayPal. Zauważa on również, że konsumenci powyżej 50 roku życia zapisują się do systemu PayPal szybciej niż jakakolwiek inna grupa demograficzna. “Gdy ludzie spędzają więcej czasu w domu, gdy wirus się rozprzestrzenia, to z pewnością doprowadzi to do większych zakupów online”, powiedział Schulman. Niemniej jednak, prognoza sprzedaży na cały rok została nieznacznie skorygowana w dół. Podczas gdy PayPal spodziewał się 22% wzrostu sprzedaży trzy miesiące temu, teraz jest to tylko między 21 a 22%. Jednak dostawca usług płatniczych nadal trzyma się swojego celu, jakim jest zdobycie 70 mln aktywnych klientów w 2020 roku.