16.04.2019
Amazon: satelity, waga kartonów dostaw FBA
Nowe wytyczne dotyczące dostaw FBA
Amazon zmienił wytyczne dotyczące dostawy FBA. Waga kartonów może teraz wynosić maksymalnie 23 kg zamiast dotychczasowych 30-stu. W dalszym ciągu mogą być dostarczane tylko pojedyncze artykuły cięższe niż 23 kg. Amazon potwierdził, że zmiana wchodzi w życie natychmiast (dla wielu sprzedawców będzie to prawdopodobnie oznaczało rewizję wewnętrznych procesów dostawy produktów do magazynów Amazona).Kolejną nowością jest to, że Amazon zabronił używania w dostawach FBA plastikowych opasek lub taśm, którymi sprzedawcy często dodatkowo zabezpieczają ciężkie przesyłki. Dalsze wymagania dla dostaw FBA są następujące: kartony muszą mieć maksymalną długość boku 63,5 cm (z wyjątkiem pojedynczych ponadgabarytowych artykułów, które przekraczają tę wielkość). Kartony ważące ponad 15 kg muszą być oznaczone naklejkami, jako „ciężkie”, widocznymi z góry i z boków.
Amazon wystrzeli 3236 satelity: zakupy na Amazonie w każdym miejscu na świecie
Amazon jest najnowszą spośród kilku firm technologicznych, planujących sieć tysięcy satelitów oferujących szerokopasmowy dostęp do Internetu na całym świecie. W przeciwieństwie do tradycyjnego satelitarnego Internetu, satelity Amazona mają krążyć na niskiej orbicie, dzięki czemu będą eksploatowane w sposób efektywny kosztowo, a połączenia będą z krótszymi opóźnieniami. Firmy, takie jak SpaceX czy OneWeb również mają podobne plany, jak Amazon. Firmy Elon Musk planują 12 000 satelitów, a OneWeb 650.
Amazon będzie grał uczciwie o najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania?
Do tej pory Amazon chętnie pozycjonował własne produkty na priorytetowych pozycjach w wynikach wyszukiwań. Skarżyło się na to wielu sprzedawców, którzy mając lepsze ceny i produkty (więcej lepszych opinii) byli podejrzanie często pozycjonowani na miejscu drugim lub trzecim za produktami marek własnych właściciela platformy. W ostatnich dniach coraz częściej można było zauważyć, że na pierwszych pozycjach pojawiają się produkty innych sprzedawców, a marki własne są pozycjonowane pod nimi. Być może jest to reakcja na obecnie panującą ostrą krytykę wobec gigantów (jak Amazon) oraz oskarżenia o prowadzenie nieuczciwej konkurencji. Nawet jeżeli Amazon zaprzestanie nieuczciwego promowania swoich produktów na najwyższych pozycjach, to i tak przez ostatnie lata zdążył nagromadzić olbrzymią liczbę danych na temat skuteczności promowania i pozycjonowania. Z pewnością odbije się to na cenach za kampanie reklamowe i PPC.
Nowe powody do upomnień (Abmahnung)
Dublowanie listingów na Amazonie kończy się upomnieniem za nieuczciwą konkurencję (Abmahnung)
Każdy sprzedawca musi zdawać sobie sprawę z tego, jak działa ta platforma: bo w przeciwieństwie do Allegro czy eBaya, tutaj jeden produkt powinien mieć tylko jeden listing (odpowiednik aukcji). Sprzedawcy podpinają się pod istniejące listingi i walczą z innymi sprzedawcami korzystniejszą ceną, rodzajem i szybkością wysyłki oraz ogólnymi metrykami wydajności sprzedawcy, o najwyższą pozycję – czyli Buy Box. Sprzedawca, który wywalczył Buy Box, może cieszyć się największym prawdopodobieństwem, że odwiedzający dany listing zakupi produkt właśnie u niego. Dzieje się tak dlatego, że sprzedawca z Buy Boxem jest połączony z dobrze wypozycjonowanym przyciskiem „włóż do koszyka”. W koszyku ląduje właśnie egzemplarz danego produktu od sprzedawcy z Buy Boxem.Tyle słowem wstępu: bo wielu sprzedawców nie radząc sobie lub nie akceptując tego systemu tworzy nowe listingi danego produktu – dubluje go. Proces ten jest co prawda utrudniany przez Amazona (np. poprzez problemy z utworzeniem nowego listingu z kodem EAN/SKU produktu, który już jest w katalogu – listing z takim produktem już istnieje), ale niektórzy sprzedawcy stosują sztuczki pozwalające obejść ten system, np. nowym kodem EAN.W 2017 roku Sąd Okręgowy w Hamm orzekł, że obejście tej zasady narusza § 5 UWG (ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji) i w związku z tym jest anty-konkurencyjne: § 5 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (UWG) reguluje, czym jest działanie wprowadzające w błąd. Zdaniem sądu, tworząc nową stronę produktu (listing), odwiedzający jest wprowadzany w błąd, gdyż wyświetla mu się tylko sprzedawca, który ją stworzył. Nie wyświetlają się pozostali sprzedawcy, którzy zgodnie z regulaminem Amazona podpinają się pod pierwszy listing danego produktu. W ten sposób odwiedzający może nie zobaczyć, że inni sprzedawcy oferują ten sam produkt po niższej cenie lub lepszych warunkach.
Upomnienie za zbyt ogólne informacje o gwarancji to już klasyk. Nowością jest upominanie za brak jakichkolwiek informacji o gwarancji!
Niepodawanie szczegółowych informacji na temat gwarancji jest już od dłuższego czasu jednym z najczęstszych powodów upomnień. W ostatnim czasie coraz więcej sprzedawców boryka się z upomnieniami ze względu na przemilczanie przez sprzedawców faktu, że producent udziela gwarancji. Wielu sprzedawców, mimo że producent oferuje gwarancję, nie umieszcza informacji o tym w opisie produktu. Robią tak ze względu na już wspomniane ryzyko otrzymania upomnienia, z powodu podania niewystarczających informacji dla konsumentów o szczegółach gwarancji. Nieinformowanie przez sprzedawcę o gwarancji udzielanej przez producenta narusza mianowicie art. 246a § 1 ust. 1 nr 9 EGBGB (ustawa wprowadzająca do niemieckiego kodeksu cywilnego). Artykuł ten nakłada na sprzedawcę obowiązek informowania „o istnieniu i warunkach obsługi klienta, usług posprzedażnych i gwarancji”. Upomnienia tym samym są uzasadnione i trudno będzie w razie ich otrzymania uniknąć uiszczenia opłat z nimi związanymi.