Niemcy: Ponad połowa zakupów online rozpoczyna się w wyszukiwarkach lub na platformach handlowych. Starsi wciąż kupują w sklepach stacjonarnych.

16.04.2024

Przy zakupach online Niemcy często rozpoczynają swoje poszukiwania od użycia wyszukiwarek takich jak Google (53,3%) lub odwiedzają marketplace’e, takie jak Amazon czy Ebay (49,6%). W porównaniu z tym, bezpośrednie odwiedziny sklepów internetowych w celu znalezienia odpowiednich produktów są mniej popularne. Takie wnioski płyną z reprezentatywnej ankiety przeprowadzonej przez instytut badawczy Civey na zlecenie Ebay Ads na początku lutego, w której wzięło udział 5000 niemieckich konsumentów.


Młodzi preferują Google i inne wyszukiwarki

„Metody, którymi ludzie odkrywają produkty w sieci, nieustannie się zmieniają. Dla marketerów i handlowców istotne jest, by na bieżąco śledzić te zmiany”, podkreśla Arnaud Valion Gueutal, Dyrektor ds. Reklamy w Europie Środkowej w Ebay. Obecnie to właśnie wyszukiwarki i platformy handlowe odgrywają kluczową rolę w ścieżce zakupowej konsumentów.

Młodsza grupa docelowa częściej korzysta z wyszukiwarek – sześciu na dziesięciu młodych ludzi wykorzystuje Google i inne podobne narzędzia do poszukiwania produktów. Natomiast zdecydowana większość osób w przedziale wiekowym 30-39 lat (57,7%) wybiera marketplace’e do przeprowadzenia zakupów.


3/10 konsumentów szuka bezpośrednio w sklepach online

Jednak wyszukiwarki i marketplace’e to nie jedyne popularne kanały zakupowe. Platformy porównujące ceny, takie jak Idealo czy billiger.de, także cieszą się zainteresowaniem i są wykorzystywane przez 29,6% badanych. Z danych wynika, że mężczyźni (ok. jedna trzecia) są bardziej skłonni korzystać z tego rodzaju stron niż kobiety (ok. jedna czwarta).

Na czwartym miejscu pod względem popularności znajdują się bezpośrednie odwiedziny w sklepach online: 28,8% ankietowanych udaje się bezpośrednio na strony internetowe konkretnych firm handlowych w poszukiwaniu właściwych produktów. Kobiety stosunkowo częściej niż mężczyźni wybierają tę formę poszukiwania zakupów.


Inne kanały odgrywają niewielką rolę w poszukiwaniu produktów

Fora internetowe (2,2%) oraz media społecznościowe takie jak TikTok czy Instagram (1,7%) odgrywają raczej drugorzędną rolę w ich badaniach zakupowych.

Szczególnie konsumenci w wieku od 18 do 29 lat polegają na wyszukiwarkach (60%), aby znaleźć produkty. Rynki online są najpopularniejsze wśród osób w wieku 30-39 lat (57,7%). Kobiety i mężczyźni są zgodni co do kluczowej roli wyszukiwarek i rynków internetowych w ich poszukiwaniach produktów w internecie. Jednakże zauważalne jest, że mężczyźni częściej korzystają z platform porównujących ceny (33,5% – kobiety: 25,8%), podczas gdy kobiety częściej szukają produktów w sklepach internetowych poszczególnych producentów (30,4% – mężczyźni: 27,1%).

Stymulowanie sprzedaży za pomocą zewnętrznych reklam na Ebay

Dzięki nowemu formatowi reklamowemu „zewnętrzne reklamy BETA” od eBay Ads, sprzedawcy mają od niedawna bezpośredni dostęp do ekskluzywnych miejsc reklamowych na zewnętrznych kanałach, takich jak np. Google. Ta widoczna pozycja na zewnętrznych kanałach pozwala im zwiększyć zasięg, aby dotrzeć do szerszej grupy odbiorców i więcej kupujących gotowych do zakupu poza eBayem, przekierowując dodatkowy ruch na ich oferty eBay z ustaloną ceną.

W modelu kosztu za kliknięcie (CPC) zewnętrznych reklam BETA, koszty dla sprzedawców powstają tylko wtedy, gdy potencjalny kupujący szukający odpowiedniej oferty kliknie na zewnętrzną reklamę. Jednocześnie sprzedawcy mają pełną kontrolę nad kosztami dzięki ustalonemu budżetowi. Zewnętrzne reklamy BETA oferują sprzedawcom skuteczny sposób, aby skierować uwagę milionów użytkowników zewnętrznych kanałów bezpośrednio na ich oferty na eBayu, zwiększając tym samym ich szanse na sprzedaż. Więcej informacji o zewnętrznych reklamach BETA można znaleźć na tutaj.


Starsi Niemcy preferują zakupy w sklepach stacjonarnych

E-commerce regularnie dostarcza imponujących wyników – wystarczy spojrzeć na roczne dane dotyczące przychodów i zysków Amazona – łatwo zapomnieć, że handel stacjonarny wciąż dominuje. Zgodnie z badaniem „The State of Shopping 2024” przeprowadzonym przez grupę marketingową Offerista, aż 88% Niemców wciąż dokonuje zakupów offline, a tylko 12% wybiera wyłącznie sklepy online. Natomiast więcej niż połowa (54%) korzysta z połączenia zakupów internetowych i stacjonarnych.

Internet odgrywa coraz większą rolę w procesie decyzyjnym, niezależnie od tego, czy zakupy są finalizowane w sklepie, czy online. Aż 79% konsumentów wyszukuje informacje o produktach w internecie, zanim dokona zakupu w sklepie fizycznym. Badania również wskazują, że wybór między zakupami online a offline zależy od rodzaju produktu: artykuły spożywcze i napoje są kupowane w sklepach stacjonarnych (97%), podczas gdy elektronika, zabawki czy ubrania mają znacznie większy udział w handlu internetowym.


Najbardziej doceniana zaleta sklepów stacjonarnych: możliwość wypróbowania produktów i doradztwo

Dlaczego większość Niemców wciąż preferuje zakupy w sklepach? 79% z nich chce dotknąć lub wypróbować produkt przed zakupem. Istotnym czynnikiem jest również osobista obsługa klienta, szczególnie ceniona w Niemczech. Aż 40% konsumentów docenia osobiste doradztwo – znacznie więcej niż średnia europejska, wynosząca 16%.

Główne powody, dla których wybierają zakupy online to dostawa do domu (61%) oraz unikanie kolejek i tłumów (48%).
Interesujące dla sprzedawców omnichannel: 44% Niemców korzysta z opcji zakupów online z odbiorem w sklepie (click-and-collect).

Benjamin Thym, dyrektor generalny Offerista Group, podkreśla: „Handel detaliczny przechodzi proces transformacji, napędzany przez szybko zmieniające się zachowania mediowe i zakupowe konsumentów. Chociaż większość niemieckich kupujących podejmuje decyzje zakupowe online, preferują dokonywanie zakupów w sklepach stacjonarnych. Dlatego aktywacja cyfrowa konsumentów na wszystkich etapach ścieżki zakupowej jest kluczowa dla handlu stacjonarnego”.

Ważne zatem jest, aby e-commerce w ramach technicznych możliwości dostarczał takich możliwości online: chat, szybki i wygodny kontakt z profesjonalnym doradztwem oraz długie i bezpłatne okresy zwrotu towarów!


Zachowania konsumentów niemieckich będą się dalej zmieniać wraz ze zmianami demograficznymi

Dotyczy to zwłaszcza millenialsów – 78% z nich woli kupować w sklepach internetowych lub marketach, a w przypadku Gen Z i Gen X dotyczy to nieco ponad połowy z nich. Pokolenie Baby Boomer nadal ma większe zamiłowanie do handlu stacjonarnego, ale 43% tej grupy wiekowej również kupowałoby w przypadku powyższego wyboru wyłącznie online.

Badanie podaje również kilka powodów tej preferencji. Z jednej strony, ludzie czerpią więcej inspiracji ze świata Internetu. Sześciu na dziesięciu respondentów stwierdziło, że częściej jest inspirowanych w sieci niż w sklepie. Handel elektroniczny wygrywa również pod względem możliwości porównywania cen – 83% konsumentów uważa, że jest to lepsze w Internecie. Podobnie duży odsetek uważa, że łatwiej możliwe jest znalezienie tańszych ofert online i szczególnie docenia oszczędność czasu przy tej formie zakupów.

Cały proces zakupów przenosi się z offline do online, taki wniosek ma Klarna na podstawie wyników badania. Konsumenci zwykle już nie szukają produktu w sklepie, ale najpierw sprawdzają popularne wyszukiwarki lub porównywarki cen online. Po pandemii Covid19, postęp technologiczny, są wg Klarna głównym motorem w zmianach zachowań niemieckich konsumentów.


Czasy zakupów stacjonarnych jeszcze się nie skończyły

Jeżeli chodzi o budżet, sprzedaż detaliczna online również jest na czele: ponad połowa uczestników badania wydałaby więcej na zakupy online – w ubiegłym roku było to jeszcze w większości (55%) w sklepach stacjonarnych.

Niemniej jednak, nawet jeśli konsumenci są bardziej inspirowani online, zaskakująca większość (57%) nadal ocenia zakupy w sklepach stacjonarnych jako znacznie bardziej pozytywnie od zakupów online. Możliwość doradztwa i konsultacji wyraźnie odgrywają wciąż szczególną rolę: sześć na dziesięć osób zakłada, że otrzymują lepszą obsługę klienta i doceniają interakcje społeczne w sklepach stacjonarnych. 

Rozwój tej sytuacji w przyszłości może być ekscytujący: w świetle coraz szerszego wykorzystania sztucznej inteligencji, np. w chatbotach, procesach zamówienia, tworzeniu treści i marketingu, obecnie w świecie e-commerce dzieje się o wiele więcej optymalizacji, także wokół tematu obsługi klienta.


Podsumowanie

W dynamicznie rozwijającym się świecie handlu w Niemczech, znaczącą rolę w procesie zakupowym odgrywają wyszukiwarki i marketplace’e, takie jak Amazon czy eBay. Według reprezentatywnej ankiety przeprowadzonej przez Civey, ponad połowa Niemców rozpoczyna swoje zakupy od Google, a prawie 50% korzysta z platform handlowych. Tymczasem bezpośrednie wizyty w sklepach online stanowią mniej popularny kanał, preferowany przez zaledwie 28,8% respondentów.

Szczególnie młodsze pokolenie wyraźnie preferuje wyszukiwarki, z 60% młodych ludzi korzystających z tych narzędzi do odkrywania produktów. W przypadku osób w wieku 30-39 lat, marketplace’e są nieco bardziej popularne. Z kolei platformy porównujące ceny przyciągają głównie mężczyzn, a kobiety częściej odwiedzają sklepy internetowe poszczególnych producentów.

Mimo iż internetowe kanały zakupowe cieszą się dużym zainteresowaniem, to jednak zakupy stacjonarne nadal dominują na niemieckim rynku. Badanie „The State of Shopping 2024” wykazało, że 88% Niemców dokonuje zakupów offline, chociaż 79% z nich szuka informacji o produkcie online przed finalizacją zakupu w sklepie fizycznym.

Dla marketerów i handlowców kluczowe jest zrozumienie i śledzenie tych trendów, aby skutecznie angażować konsumentów w każdym etapie procesu zakupowego, zarówno online, jak i offline. eBay Ads już teraz oferuje nowe możliwości zwiększenia zasięgu sprzedaży poprzez zewnętrzne reklamy BETA, podkreślając wagę digitalizacji w stymulowaniu sprzedaży zarówno w internecie, jak i poza nim.