piątek, 19 lipca, 2024

Niemcy: Zwracanie zakupów i zrównoważony handel elektroniczny w czasach kryzysu

10.07.2023

Inflacja, ale także występujące braki w zaopatrzeniu, utrudniają obecnie dwóm na trzech konsumentów dokonywanie zakupów w sposób świadomy i zrównoważony. Z drugiej strony trzy czwarte jest zdania, że przedsiębiorstwa i marki powinny działać bardziej odpowiedzialnie w odniesieniu do własnego zrównoważonego rozwoju.

Jednocześnie jednak część klientów wciąż nie korzysta z wielu dostępnych możliwości ochrony środowiska podczas zakupów. Wynika to z najnowszego reprezentatywnego badania przeprowadzonego przez firmę Manhattan Associates zajmującą się oprogramowaniem dla handlu elektronicznego oraz instytut badania opinii publicznej YouGov, w którym pod koniec maja zapytano około 2000 osób o zrównoważony rozwój podczas dokonywania zakupów online.


Zrównoważone opcje zwrotów jako szansa dla sprzedawców detalicznych

Według badania, 22% respondentów nie podejmuje żadnych wysiłków, aby uniknąć konieczności zwrotu towarów podczas zakupów online. Z drugiej strony, istnieje również pozytywny trend: jedna na dwie osoby już podczas procesu składania zamówienia bardzo uważnie przygląda się wymiarom i opisom produktów, aby wiedzieć przed złożeniem zamówienia, czy produkt jest właściwy i tym samym nie będzie musiał zostać zwrócony. Sklepy internetowe z odpowiednio szczegółowymi informacjami mają zatem silną pozycję pod względem zrównoważonego rozwoju.

Badanie pokazuje, że jeśli produkt jest wadliwy lub po prostu nie pasuje, istnieją inne sposoby, aby proces zwrotu był bardziej przyjazny dla środowiska: 41% respondentów chciałoby, aby firmy naprawiały wadliwe produkty zamiast je wymieniać. 18% respondentów uważa również, że firmy są odpowiedzialne za zapewnienie zrównoważonego cyklu życia produktu, tj. że zwracane produkty są w pełni poddawane recyklingowi.

Jak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez DHL Supply Chain, około jeden na sześciu sprzedawców detalicznych nadal utylizuje zwroty, które nie nadają się do ponownej sprzedaży. Co więcej, nadal dochodzi do rażących nieprawidłowości, zwłaszcza w odniesieniu do miejsca przechowywania zbędnej i zwróconej odzieży, a także używanych tekstyliów, co niedawno ujawniły badania przeprowadzone dotyczące Zalando i H&M.


Zakupy z drugiej ręki dotyczą głównie ubrań i książek

Pod względem zrównoważonego cyklu życia produktu, temat second-handów również odgrywa ważną rolę. W niektórych kategoriach już teraz kładzie się większy nacisk na zakup towarów z drugiej ręki: Na przykład 43% respondentów regularnie lub przynajmniej czasami kupuje używane ubrania, podczas gdy udział używanych książek wynosi 59%. W przypadku urządzeń elektrycznych lub AGD, tylko pięć procent z nich korzystało do tej pory z artykułów używanych; cztery na dziesięć osób woli kupować nowe towary z tych obszarów produktowych.

„Konsumenci oczekują od przedsiębiorstw większej dbałości o zrównoważony rozwój – ale obecne wydarzenia polityczne i gospodarcze utrudniają wielu z nich konsekwentne zwracanie uwagi na zrównoważony rozwój podczas zakupów online” – mówi Pieter Van den Broecke, dyrektor zarządzający w Manhattan Associates. „Firmy muszą wziąć na siebie odpowiedzialność i zaoferować swoim klientom wygodne, zrównoważone opcje”.