10.12.2020
Obowiązki w związku z powrotem Niemiec do stawek VAT 19%/7%
W dniu 29 czerwca 2020 r. Niemcy podjęły decyzję o tymczasowym obniżeniu podatku od wartości dodanej: Stawka 19% została zmieniona na 16%, a stawka z 7% obniżona do 5%. Klienci końcowi mieli skorzystać z niższych cen i tym samym wzmocnić gospodarkę, która została spowolniona przez pandemię. Jednocześnie wstrząśnięci przedsiębiorcy mogliby również zwiększyć marżę zysku, gdyby nie przerzucili obniżki stawki na klienta poprzez brak korekty ceny brutto. Dla sprzedawców oznacza to: powrót do normalności . Tam, gdzie pod koniec czerwca konieczna była zmiana, również teraz na przełomie roku będą musiały zostać dokonane. Jak dobrze, że w tym roku nie ma imprez sylwestrowych – sprzedawcy będą mogli w spokoju przy kieliszku wina musującego wraz z Nowym Rokiem przestawić stawkę VAT.
W odniesieniu do konsumentów, sprzedawcy internetowi muszą brać pod uwagę wymogi regulujące w Niemczech sposób podawania cen. Wymagane jest informowanie, że podatek VAT wliczony jest w cenę. Prawo nie wymaga jednak wskazania konkretnej kwoty lub stawki podatku VAT na stronie produktowej. Niemniej jednak, niektórzy przedsiębiorcy wybierają tę opcję i informują np. w następujący sposób: “170.00€, w tym 16% VAT, dodatkowo wysyłka”. Oczywiście taka informacja nie może pozostać bez zmian i stawki VAT muszą zostać zmienione na 19% punktualnie przed upływem dnia 31.12.2020. Sprzedawcy, którzy wyświetlają tylko “170,00€ z VAT, plus wysyłka”, nie mają więc potrzeby wprowadzania zmian we front-end. O zmianach w ustawieniach back-end na najważniejszych platformach, przeczytasz w naszym artykule.
Niemcy przed kolejnym lockdown’em
W obliczu rosnącej liczby infekcji i dyskusji o zamknięciu wszystkich sklepów nieżywnościowych, Niemieckie Zrzeszenie Handlu Detalicznego (Handelsverband Deutschland, HDE) podkreśla, że handel detaliczny nie jest hotspotem, w którym dochodzi do dużej liczby zakażeń. Ewentualne zamknięcie sklepów nie byłoby zatem według zrzeszenia konieczne do skutecznej kontroli pandemii i spowodowałoby ogromne straty gospodarcze w okresie świątecznym. Jednak pomimo tego, w celu zmniejszenia liczby infekcji, 14.12 wszystkie sklepy w Saksonii zostaną zamknięte, z wyjątkiem tych związanych z handlem żywnością. Fakt, że, jak podkreśla HDE, okres pomiędzy Bożym Narodzeniem a Nowym Rokiem jest najważniejszym okresem w biznesie bożonarodzeniowym pod względem sprzedaży, nie zmieni niczego w tej kwestii. Coraz więcej polityków popiera ogólnokrajowy lockdown po Wigilii, co by oznaczało, że na wzmożone zakupy online sprzedawcy w tym roku mogą liczyć również po Świętach.
Z największego marketplace’u, do najszybciej rozwijającego się
Jeśli chcesz się uczyć od Amazona najlepiej zatrudnij byłego menedżera Amazaona: Grupa Otto zaangażowała dr Christopha Schulte, który wcześniej był odpowiedzialny za realizację przedsięwzięć Amazon w Niemczech. W Otto 1 marca 2021 roku zostanie wiceprezesem grupy ds. strategii korporacyjnej i rozwoju, a także będzie podlegał prezesowi zarządu, Alexandrowi Birkenowi. Schulte jest następcą Maxa von der Planitza, który opuścił grupę Otto na własną prośbę 31 sierpnia 2020 roku. Otto wraz z Real.de należy do najszybciej rosnących marketplace’ów w Niemczech. Korzenie Otto sięgają czasów “przed Internetem” , gdy w każdym niemieckim gospodarstwie domowym można było znaleźć katalog Otto.
Więcej o błyskawicznym rozwoju Real.de oraz Otto przeczytasz w naszej relacji #onsite z konferencji OHK 2020.
Amazon przejmuje kolejną aptekę internetową
Według doniesień międzynarodowych mediów, Amazon planuje wydać 100 mln dolarów na największą indyjską sieć aptek Apollo Pharmacy. Obejmuje on około 3 700 lokalizacji. Techinasia.com zwraca uwagę, że Amazon jednocześnie rozszerza swój handel internetowy w USA w zakresie leków na receptę.