3.09.2020, Nikolaj Schlickewitz, Setup.pl
Rynek internetowy eBay obchodzi swoje 25. urodziny i może spoglądać wstecz na burzliwą historię. Od momentu powstania w 1995 roku oblicze platformy bardzo się zmieniło – nawet bardziej niż niektórzy z jej konkurentów. eBay zaczynał, jako platforma aukcyjna w sieci i z czasem zmienił się w „normalny” marketplace.
Historia Ebaya zaczyna się jako AuctionWeb
Początek eBaya to 1995 rok: Pierre Omidyar, amerykański programista o irańskim i francuskim pochodzeniu, uruchamia platformę o nazwie AuctionWeb. Pierwszym produktem sprzedawanym za pośrednictwem strony jest uszkodzony wskaźnik laserowy, który zmienia właściciela za 14,83$. Musiały minąć jeszcze kolejne dwa lata, aby po raz pierwszy pojawiła się nazwa eBay. W tym momencie platforma rejestruje już 200 tys. aukcji miesięcznie. Rok później młode przedsiębiorstwo podejmuje decyzję o debiucie giełdowym, a akcje eBaya są notowane na giełdzie technologicznej Nasdaq po raz pierwszy w dniu 24 września 1998 roku.
Obecnie eBay ma około 182 mln aktywnych kupujących na całym świecie, z czego około 18 mln na swoim niemieckim rynku – eBay.de. Marketplace podkreśla, że stale na platformie oferowanych jest 1,1 mld produktów. Obrót sprzedawców na eBayu (Gross Merchandise Volume/GMV) wynosi około 27 mld dolarów amerykańskich na całym świecie. O tym, że eBay nie jest już internetowym domem aukcyjnym, świadczy również liczba ofert o stałej cenie: 88% wszystkich ofert jest sprzedawanych po stałej cenie (Kup Teraz) – tym samym udział aukcji z licytacją znacznie spadł. Czasy kampanii reklamowych „3, 2, 1… mój!” dawno minęły.
Dynamika jest widoczna również w Niemczech: w pierwszej połowie 2020 r. w serwisie eBay zarejestrowało się więcej nowych kupujących niż w całym 2019 roku. Obecnie w Niemczech za pośrednictwem serwisu eBay co 16 sekund sprzedaje się smartfon, co 8 sekund produkt dekoracyjny, a co sekundę część lub akcesoria do samochodów.
Wymyślona legenda założycielska
Pewnego dnia w 1994 roku Pierre Omidyar został poproszony przez swoją ówczesną narzeczoną – zapaloną kolekcjonerkę dozowników cukierków PEZ – o stworzenie strony internetowej, na której mogłaby wymieniać się pomysłami z innymi kolekcjonerami i fanami kultowych dozowników cukierków. Kiedy Omidyar zobaczył, że strona odniosła sukces, przekształcił ją w rynek i założył eBaya.
To legenda, którą w tej lub podobnej formie wciąż ktoś powtarza. Ta historia jest jednak fikcją: PR-owiec z eBaya wpadł na nią w 1997 roku, aby zwrócić uwagę mediów. eBay już dawno temu potwierdził, że historia jest wymyślona – legenda założycielska jest jednak celebrowana przez firmę. Między innymi dozowniki cukierków PEZ znajdują się w lobby niemieckiej centrali eBaya w Kleinmachnow pod Berlinem, jako nawiązanie do ówczesnego wyczynu PR.
eBay całkowicie polega na swoich sprzedawcach
eBay zawsze był jednym z największych konkurentów Amazona. Wprawdzie Amazon jest liderem na wielu rynkach, ale eBay jest na prawie każdym rynku zaraz za platformą Jeffa Bezosa. Dla sprzedawców, marketplace eBay ma jedną wielką przewagę nad Amazonem: eBay nie oferuje żadnych towarów, więc też nigdy nie działa, jako konkurent sprzedawców na swoim rynku. eBay w przeciwieństwie do Amazona, jest tylko gospodarzem i nie łączy tego tak jak Amazon z funkcją sprzedawcy.
W 2016 roku usługa płatnicza PayPal została odstąpiona pod naciskiem właściciela mniejszościowego Carla Icahna. eBay, który stracił w ten sposób ważny czynnik dochodowy swojej działalności, chce w przyszłości zyskać większą elastyczność w zakresie metod płatności: Obecnie wszyscy sprzedawcy przechodzą na wbudowany w eBayu system przetwarzania płatności we współpracy z Adyen.
Jedno jest pewne – pomimo olbrzymiej konkurencji ze strony Amazona oraz rozwoju innych marketplace’ów, jak np.: Real.de – eBay nie stoi w miejscu i rozwija się dalej, a sprzedawcy mają się dobrze. eBay jest świetną „drugą nogą” dla sprzedawców na Amazonie i tym samym idealnym „pierwszym krokiem” w kierunku sprzedaży omnichannel’owej, polegającej na dywersyfikacji kanałów sprzedaży.
Jednocześnie platforma oferuje liczne usługi dla sprzedawców. Należą do nich między innymi:
- Gwarancja eBay: Nagroda dla sprzedawców z ponadprzeciętną obsługą dla kupujących i pro-konsumenckimi warunkami (miesięczne prawo do odstąpienia od umowy, zwrot pieniędzy z ochroną kupującego na eBayu, certyfikowany sprzedawca),
- eBay Plus: odpowiednik Amazon Prime, członkostwo premium dla kupujących z bezpłatną wysyłką, bezpłatną wysyłką zwrotną i obsługą klienta premium,
- eBay Fulfillment: odpowiednik Fulfillment by Amazon, usługi logistyczne wspierające handlowców: magazynowanie, pakowanie i wysyłka,
- Różne narzędzia sprzedażowe wspierające sprzedawców np. w systemie Seller Cockpit Pro.