Rakuten zamyka niemiecki marketplace. Amazon przedłuża okres na zwrot towarów Prime przez kupujących. Walmart kontynuuje testy dostaw dronem

25.09.2020

Rakuten wkrótce zamknie swój niemiecki marketplace. „Z przykrością informujemy dzisiaj, że od 15 października platforma sprzedaży Rakuten.de nie będzie przyjmowała już żadnych nowych zamówień od klientów dla sprzedawców w Niemczech” – można było przeczytać w mailu do sprzedawców oraz w mediach społecznościowych. Rakuten potwierdził autentyczność wiadomości wobec ecommercenews.pl.

Decyzja o zaprzestaniu działalności marketplace’owej w Niemczech odzwierciedla wyzwania związane z „doprowadzeniem platformy do odpowiedniej obecności na rynku niemieckim”. Rakuten nie wycofuje się jednak całkowicie z rynku: dzięki Club R japońska firma chce być dalej dostępna dla swoich sprzedawców w modelu klubu zakupowego z wybranymi partnerami – podobnym do tego, jaki mają Hiszpania i Wielka Brytania.

„Inne spółki grupy Rakuten nadal będą miały silną pozycję i perspektywy rozwoju w Niemczech”, obiecuje Arjen van De Vall, prezydent Europy w Rakuten. „Zwłaszcza sektor treści cyfrowych z usługami takimi jak Rakuten TV i Tolino, usługi takie jak Rakuten Viber i Adtech-Business Rakuten Advertising będą teraz mocniej rozwijane. Ponadto staramy się powielać sukces naszej japońskiej bankowości i mobilnych przedsiębiorstw tu, w Europie, opierając się na naszych japońskich doświadczeniach”.

Amazon przedłuża okres na zwrot towarów Prime przez kupujących

Tradycyjnie, sprzedaż przedświąteczna rozpoczyna się w Black Friday. Jedna z teorii jego powstania jest taka, że dzień po Święcie Dziękczynienia nazywany jest Czarnym Piątkiem, ponieważ zakupy na Boże Narodzenie pozwalają sprzedawcom przejść z czerwonych liczb do czarnych.

Częścią bożonarodzeniowej strategii biznesowej Amazon jest rozszerzenie warunków zwrotu towarów. Mają one również wpływ na sprzedawców internetowych aktywnych na marketplace Amazon. Nowe zasady zwrotów od 1. października 2020 r. umożliwiają kupującym produktów Prime zwrot aż do 31. stycznia 2021 r.

Kupiony od 1. października do 31. grudnia produkt z logiem Prime na stronie produktu, może zostać zwrócony aż do 31. stycznia 2021 r.!

Tym samym tegoroczny świąteczny przedłużony okres zwrotu towarów Prime rozpoczyna się o cały miesiąc wcześniej niż w poprzednich latach. Sprzedawcy muszą teraz zareagować i zmienić swoje regulaminy zwrotów odpowiednio do nowych zasad zwracania produktów i odstąpienia od umowy przez kupującego.

Wyjątek: Nie ma potrzeby wprowadzania zmian dla sprzedawców, którzy korzystają wyłącznie z FBA. To znaczy ich zamówienia są realizowane (magazynowane i wysyłane) wyłącznie przez magazyny Amazon’a. W przypadku takich sprzedawców w sklepie wyświetlana jest domyślny regulamin odstąpienia od umowy. Tacy sprzedawcy muszą natomiast jak wszyscy pozostali również uwzględnić zmienione warunki zwrotów, tzn. przyjąć zwroty od kupujących wg narzuconych przez Amazon nowych standardów.

Walmart testuje dostawy dronem

W ciągu ostatnich kilku tygodni Walmart ogłosił star próbnych dostaw towarów za pomocą dronów dla produktów zdrowotnych i wellness, jak również artykułów spożywczych. Począwszy od wtorku, klienci w rejonie North Las Vegas będą mogli zamawiać i odbierać zestawy do samodzielnych testów na obecność koronawirusa, które będą zrzucane przez drony firmy DroneUp. Oto jak to działa: Po zamówieniu zestawu w sklepie internetowym lub aplikacji Walmart’a, produkt jest wkładany do torby, która jest przymocowana do drona, a następnie dron leci z parkingu Walmart’a na miejsce dostawy. Tylko klienci w wyznaczonym obszarze, którzy kwalifikują się do dostawy drona, mogą otrzymać produkty w taki sposób.