15.03.2021
Każdy, kto prowadzi sprzedaż internetową w pojedynkę, kilka razy w roku staje przed nurtującym pytaniem: co zrobić ze sprzedażą podczas urlopu? W takich przypadkach marketplace’y oferują obok kilku innych rozwiązań, możliwość prostego wysłania konta sprzedawcy „na wakacje”.
Sprzedawca powinien zadbać o to, by podczas swojej nieobecności:
- zwroty były przyjmowane, akceptowane i wypłacane,
- ktoś sprawdzał pocztę (zwłaszcza w przypadku upomnień terminy reakcji są bardzo krótkie),
- być świadomym, że bez względu na urlop sprzedawca jest cały czas odpowiedzialny za to, co się dzieje z jego ofertą oraz sprzedażą.
Zanim sprzedawca wyruszy w podróż, powinien zadać sobie kilka podstawowych pytań:
- Czy klienci nadal powinni mieć możliwość składania zamówień?
- Czy muszę i jak mogę wyłączyć sprzedaż?
- Czy chcę powiedzieć swoim klientom o wakacjach?
- Czy chcę, aby kontynuowali zakupy pomimo moich wakacji?
Dostosowanie czasu dostawy
Sprzedawcy mogą oczywiście poinformować swoich klientów, że nie będą obecni przez określony czas. Jednak samo to nie wystarczy. Jeśli realizacja zamówień nie będzie możliwa w czasie wakacji, czas dostawy musi być wszędzie odpowiednio dostosowany. Sama wskazówka, że zamówienia będą rezlizowane po powrocie z urlopu nie jest wystarczająca. Jest to spowodowane tym, że może wprowadzić klienta w błąd, jeśli w jednym miejscu jest normalny termin dostawy, a w innym informujemy o wydłużonym terminie realizacji zamówienia ze względu na urlop. W związku z tym wskazane jest, aby wszędzie dopasować czas dostawy do warunków urlopowych.
Nie ma obowiązku informowania o tym, że sprzedawca jest na wakacjach. Wskazane jest to natomiast zwłaszcza w przypadku powracających klientów, aby byli świadomi, dlaczego czas realizacji zamówienia został wydłużony i że to jest tylko tymczasowe.
Dezaktywacja oferty
Oprócz wydłużenia czasu realizacji zamówień, sprzedawca może również całkowicie wyłączyć swoją ofertę. W takim wypadku produkty nie są wyświetlane, albo kupujący dostają informację o tym, że dany produkt jest niedostępny. Klienci mogą wtedy dalej oglądać ofertę i podjąć decyzję o zakupie, a samego zakupu dokonać po powrocie sprzedawcy. Istnieje tutaj jednak ryzyko porzucenia koszyków. Przestrzegamy przed całkowitym „zniknięciem” (np. poprzez wyłączenie konta/sklepu internetowego) i zalecamy jedynie przedłużenie czasu realizacji zamówień zgodnie z naszym powrotem z urlopu.