Większość Niemców preferuje zakupy u sprzedawcy z UE niż z UK. Brexit, a RODO. Zaginął Jack Ma, założyciel Alibaby

5.01.2021


Zaświadczenie według §22f UStG okazało się sukcesem

Prawie 50 tys. przedsiębiorstw z Chin, Makao, Hongkongu i Tajwanu zarejestrowało się dla celów podatkowych w urzędzie skarbowym Berlin-Neukölln, który ma jurysdykcję ogólnokrajową dla tych krajów. Od czasu wejścia w życie ustawy o zwalczaniu oszustw związanych z podatkiem VAT w handlu internetowym dwa lata temu, budżet Niemiec pozyskał dzięki niemu 213 mln euro podatku VAT w miesiącach styczeń-listopad 2020 roku, informuje berliński senator finansów Matthias Kollatz. Obecnie dochodzi około 1000 nowych rejestracji tygodniowo. Większość firm sprzedaje swoje towary za pośrednictwem platform, takich jak: Amazon i eBay. Ponieważ marketplace’y od października 2019 roku są odpowiedzialne za zobowiązania podatkowe swoich sprzedawców, rejestracja jest obecnie obowiązkowa na każdej platformie. Sprzedawcy chcący rozpocząć sprzedaż na niemieckich marketplace’ach muszą przedstawić platformie zaświadczenie potwierdzające rejestrację do VAT w Niemczech niezależnie od tego, czy są zobowiązane do odprowadzania podatku VAT w Niemczech.


Większość Niemców preferuje zakupy u sprzedawcy z UE niż z UK

Wielka szansa dla polskich sprzedawców: 56% Niemców podczas zakupów online zwraca uwagę na lokalizację sprzedawcy i preferuje, aby pochodził on z kraju UE niż UK. Jest to prawdopodobnie kolejny punkt, który pokazuje wątpliwą przysługę, jaką Brytyjczycy sobie sprawili Brexitem. Sondaż przeprowadzony przez firmę badawczą Civey wśród 2500 osób pokazuje, że niemieccy konsumenci przywiązują dużą wagę do bezpieczeństwa i jednolitych ram prawnych w całej Unii Europejskiej podczas zakupów online. Ponadto, od dnia 1 stycznia 2021 r. przesyłki z Wielkiej Brytanii do UE będą musiały być zgłaszane organom celnym, co dodatkowo utrudnia i zmniejsza tym samym przyjemność z zakupów w UK.


Opozycja w Niemczech żąda podatku cyfrowego

Lider niemieckiej Partii Zielonych, Robert Habeck wzywa coraz głośniej do wprowadzenia podatku cyfrowego w Niemczech. Amazon, Google i pozostali mają uczestniczyć w finansowaniu infrastruktury, jak chociażby wciąż problematyczny w wielu regionach w Niemczech, szerokopasmowy Internet, ale również drogi i autostrady. Jeśli nie można stworzyć globalnego lub europejskiego rozwiązania, Niemcy według polityka Zielonych mieliby podjąć działania z poszczególnymi krajami, które również tego chcą. Koalicja socjaldemokratów i chadeków do tej pory sprzeciwiała się takiemu podatkowi w przeciwieństwie do Francji, która już coś takiego wprowadziła.


Brexit a RODO

Konferencja Niezależnych Inspektorów Ochrony Danych Osobowych Republiki Federalnej i Krajów Związkowych (DSK) potwierdziła, że nawet po Brexicie i również po 1.01.2021, “przekazywanie danych osobowych do Wielkiej Brytanii będzie na razie możliwe pod niezmienionymi warunkami”. Nie będą one klasyfikowane, jako przeniesienia do państwa trzeciego, tzn. nie opuszczą Unii Europejskiej w znaczeniu RODO. Pozwoli to uniknąć “poważnych komplikacji” dla przedsiębiorstw. Umowa z UK w sprawie “miękkiego” Brexitu zawiera postanowienia przejściowe w tym zakresie. Okres przejściowy kończy się po czterech miesiącach i może być przedłużony o kolejne dwa. Komisja Europejska będzie musiała wtedy odpowiednio dostosować prawo unijne lub znaleźć inne, długofalowe rozwiązanie.


Zaginął Jack Ma, założyciel Alibaba

Nie ma końca opowieściom o chińskim gigancie internetowym – Alibaba. W wyniku dochodzeń chińskich organów antymonopolowych pojawiły się doniesienia, że założyciel firmy, Jack Ma, zaginął kilka miesięcy temu. Najbogatszy człowiek w Chinach nie był widziany ani w mediach tradycyjnych, ani społecznościowych od października ubiegłego roku. Jack Ma wielokrotnie wypowiadał się krytycznie wobec polityki rządu Chin. “Myślę, że powiedziano mu, żeby się nie wychylał”, stwierdził Duncan Clark, przewodniczący pekińskiej firmy konsultingowej BDA China. Akcje Alibaby spadły w poniedziałek o 2,15%.


Od 2021 obowiązkowo: dwuetapowa weryfikacja płatności online

Od dawna zapowiadano poprawę bezpieczeństwa płatności kartą kredytową w przypadku zakupów w Internecie, a obecnie jest ona już obowiązkowa. Od początku roku istnieje nowy poziom bezpieczeństwa i tym samym obowiązek dla sprzedawców i właścicieli sklepów internetowych, aby go przestrzegać. W ramach wymaganego obecnie uwierzytelniania dwuetapowego muszą zostać spełnione dwa z trzech poniższych czynników: wiedza (hasło), posiadanie (karta), inherencja (coś, co posiada tylko użytkownik, np. odcisk palca). Jedną z procedur w ramach czynnika “wiedzy” jest np. wysłanie kodu TAN na telefon komórkowy, który należy następnie wprowadzić przy dokonywaniu płatności online.


Pierwsze liczby opisujące rok 2020 w e-commerce w Niemczech

Tylko w listopadzie i grudniu 2020 r. internetowa sprzedaż detaliczna wzrosła o jedną trzecią, a w detalicznej sprzedaży stacjonarnej straty wzrosły w tym samym czasie o 14%. Bilans handlowy za miniony rok jest podobnie zróżnicowany i mocno różni się w zależności od branży. Więcej informacji na temat szczegółowych liczb dotyczących 2020 roku, niebawem opublikujemy na ecommercenews.pl