15.07.2022
Dostawca usług pocztowych i paczkowych DPD opublikował swoje najnowsze dane biznesowe – i ocenił własne wyniki operacyjne jako „solidne”. W miesiącach od stycznia do lipca 2022 roku GeoPost/DPDgroup udało się wypracować obroty na poziomie 7,5 mld euro – o 4,5 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Zysk operacyjny wyniósł 460 mln euro – zauważalnie niższy niż 556 mln euro w pierwszej połowie 2021 roku, podkreślając „solidną kontrolę kosztów w środowisku inflacyjnym” – czytamy w oficjalnym oświadczeniu.
DPD natomiast odnotował spadki w wolumenie paczek: choć łącznie dostarczono około miliarda przesyłek, wolumen spadł o 2 procent w porównaniu z rokiem 2021. Spadki odnotował również biznes B2C, ale ożywienie można zaobserwować w B2B: Zarówno obroty, jak i zyski w tym segmencie wróciły do poziomu sprzed kryzysu.
DPD podkreśla złożone wyzwania rynkowe
W związku z prezentowanymi obecnie wynikami, dostawca usług logistycznych podkreśla obecne wyzwania, które hamują rozwój firmy: „W trudnym otoczeniu Grupa GeoPost/DPD osiągnęła solidne wyniki operacyjne. Jestem wdzięczny naszym zespołom, które w pierwszej połowie roku wykazały się umiejętnością dostosowania do zmieniających się warunków ekonomicznych – mówi prezes Grupy Yves Delmas.
Szczególnie w pierwszej połowie 2021 roku konsumpcja online gwałtownie wzrosła z powodu blokad związanych z koroną. W związku z tym wielkość przesyłek również gwałtownie wzrosła. Jednak w ostatnim czasie nastroje zakupowe wyraźnie się pogorszyły, głównie z powodu wojny na Ukrainie, m.in. z powodu rosnących wskaźników inflacji i kosztów energii, dlatego spadły również wolumeny paczek. Problemem pozostaje również niedobór kierowców – podaje firma logistyczna. Firma wycofała się również z Rosji – co również wywarło presję na wyniki.
Ogólny „znaczący wzrost kosztów” wynikający z obecnych warunków rynkowych będzie też zapewne przeciwdziałany przez DPD selektywnymi podwyżkami cen, co zostało dopiero niedawno ogłoszone.
DPD rozszerza możliwości dostawy artykułów spożywczych i poza domem
W ciągu ostatnich sześciu miesięcy DPD przeforsował szereg strategicznych zmian i inwestycji. Jednym z nich było rozszerzenie opcji dostaw poza domem: DPD oferuje obecnie 10 000 więcej opcji odbioru niż na koniec 2021 roku. Oznacza to, że firma udostępnia obecnie 75 000 szafek w opcji dostawy i odbioru, która ostatnio została wprowadzona również w Holandii i na Słowacji. Obecnie serwis CEP coraz bardziej angażuje się także w rynek spożywczy i w tym obszarze był w stanie odnotować dwucyfrowy wzrost o 24,8 proc. wolumenu i prawie 30 proc. więcej przychodów.
DPD koncentruje się również na zrównoważonym rozwoju: w lipcu 2022 r. grupa GeoPost/DPD przedłożyła do zatwierdzenia przez Inicjatywę Celów Naukowych (SBTi) zarówno krótkoterminowy cel dekarbonizacji na 2030 r., jak i długoterminowy cel zerowej emisji netto na 2040 r.: DPD dąży do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2040 r. Ponadto emisja gazów cieplarnianych (zakres 1 do 3) ma zostać zredukowana o 43 procent do 2030 roku i o 90 procent do 2040 roku.