27.04.2020
Do niedawna holenderska wersja Amazona oferowała jedynie bardzo ograniczony asortyment e-booków. Kupujący online z Holandii częściej zaopatrywali się w produkty za pośrednictwem Amazona we Francji, Wielkiej Brytanii czy Niemczech lub przede wszystkim za pośrednictwem krajowego marketplace’u – Bol.com lub Coolblue. Jesienią 2019 roku Amazon ogłosił, że powstanie holenderski rynek z pełną gamą produktów – Amazon.nl, który w końcu został oficjalnie otwarty 10 marca 2020. Holandia jest obecnie szóstą krajową wersją Amazona w UE, a sprzedawcy mogą zacząć oferować swoje produkty na Amazon.nl.
Bol.com i Coolblue (oba o obrotach od 1 – 3 mld euro), to dwie największe firmy handlu elektronicznego na rynku holenderskim. Obserwując powstającą konkurencję, rozpoczęli oni świadczenie nowych usług, których Amazon nie oferuje, takich jak: instalacja i sprzedaż systemów solarnych w domach. Firma Coolblue zaczęła otwierać sklepy stacjonarne, aby rozszerzyć zakres usług dla swoich klientów. Główny konkurent – Bol.com, uruchomił również duże kampanie telewizyjne promujące własne usługi typu „FBA” o nazwie „select”. Ponadto, obie platformy coraz częściej przyjmują nowych sprzedawców oraz obniżają opłaty i prowizje. Jak widać, poważnie traktują wejście Amazona na „ich” rynek.
Ważne jest, aby poznać preferencje holenderskich kupujących
Żywność, telekomunikacja oraz zdrowie i uroda są najsilniejszymi kategoriami sprzedaży online w Holandii. Jakie korzyści oferuje Amazon.nl dla sprzedawców? Jaka jest siła nabywcza w Holandii?
Holandia to dodatkowe obroty, dostęp do nowego i rosnącego rynku, ponad 17 mln mieszkańców, zwiększenie własnego udziału w rynku i zasięgu klientów – a to tylko niektóre z zalet. Bardzo istotną dla sprzedawców krajowych i zagranicznych na Amazon.nl jest to, że mogą oni oferować holenderskie i międzynarodowe produkty online, korzystając z profitów marketplace’u Amazon oraz takich usług, jak magazynowanie w różnych krajach.
Które produkty i kategorie sprawdzają się szczególnie dobrze w Holandii, a które nie?
100 największych firm handlu elektronicznego w Holandii osiąga łączne obroty w wysokości prawie 12 mld euro. Całkowita wielkość rynku sprzedaży w handlu elektronicznym wynosi 24 mld euro. Niektóre kategorie mają dwucyfrowe stopy wzrostu od 15 do 24%.
Branże o dwucyfrowym wzroście to: żywność, telekomunikacja oraz zdrowie i uroda. Sektor usług i te, które obecnie znajdują się pod wpływem kryzysu koronawirusa, takie jak: ubezpieczenia i podróże, radzą sobie gorzej.
Jakie są różnice w stosunku do innych krajów?
Największa różnica polega na tym, że Amazon.nl został uruchomiony dość późno. W Niemczech pojawił się o wiele wcześniej, jeszcze zanim inne firmy otworzyły swoje marketplace’y. Jest to jeden z powodów, dla których niemiecki Amazon zdobył duży udział w rynku, aż w końcu stał się numerem jeden.
Holenderski krajobraz e-commerce jest bardziej zróżnicowany i posiada wiele małych i średnich platform oraz dwie, które dominują na rynku – Bol.com & Coolblue. Można jednak przypuszczać, że Amazon z czasem zyska na znaczeniu i w dłuższej perspektywie zajmie ważne miejsce na rynku e-commerce w krajach Beneluksu.
Na co muszą zwrócić uwagę zagraniczni sprzedawcy, gdy chcą sprzedawać w Holandii?
Konsumenci chcą produktów holenderskich, ale oczekują również artykułów i marek międzynarodowych. Holenderski konsument jest przyzwyczajony do wysokiego poziomu usług oraz do krótkiego czasu dostawy. W przypadku braku Fulfillment by Amazon ważne jest, aby towary magazynować w miejscowych centrach dystrybucyjnych. Szybki czas dostawy (tzn. w ciągu 24 godzin) jest dla kupujących w Holandii bardzo ważny.