Zgodnie z planem: Niemcy wracają w styczniu 2021 do 19% / 7% VAT. Podatek cyfrowy we Francji. Europejski rynek mody: 29 % online!

Zgodnie z planem: Niemcy wracają w styczniu 2021 do 19% / 7% VAT

Według niemieckiego ministra finansów Olafa Scholza (SPD), obniżka  stawki podatku VAT do 16%/5%, o której zadecydowano z powodu kryzysu wywołanego pandemią, nie zostanie przedłużona i zakończy się zgodnie z planem wraz z 2020 rokiem. “Pozostajemy przy pierwotnym planie, który właśnie zakładał obniżkę do końca 2020 roku. Mówiliśmy wtedy, że chcemy motywować do wydatków i powstrzymać obywateli do czekania na lepsze czasy. I to nawet zadziałało, jak widać po coraz lepszych wynikach w gospodarce”.

O tym jak zmienić stawkę VAT na najbardziej popularnych marketplace’ach, przeczytasz tutaj.


Częściowy lockdown w Niemczech przedłużony do 10.01.2021

Niemcy będą musiały żyć z częściowym lockdown’em do 10 stycznia 2021 roku. Rządy federalny i krajów związkowych uzgodniły na wspólnym posiedzeniu przedłużenie środków zapobiegających rozprzestrzenianiu się pandemii. “W zasadzie, sytuacja pozostanie taka jak obecnie”, mówi kanclerz Angela Merkel. Uzasadniając, że obecnie liczby zakażeń są jeszcze dalekie od zamierzonego celu ich obniżenia, a liczba ofiar śmiertelnych jest nadal bardzo wysoka. Z tego powodu politycy zgodzili się na przedłużenie częściowego lockdown’u. Celem jest obniżenie zakażeń do liczby 50 na 100 tys. mieszkańców w ciągu siedmiu dni. W tej chwili liczba ta jest znacznie przekraczana w niektórych regionach Niemiec. Oprócz obecnych zamknięć restauracji i instytucji kultury, premier Bawarii Markus Söder przewiduje jeszcze surowsze środki. “Pytanie brzmi, czy możemy cały czas utrzymywać ten stan półsnu – czy też będziemy musieli w pewnym momencie ponownie rozważyć, aby przyjąć bardzo jasne i spójne głębsze podejście w niektórych obszarach”. Przynajmniej w Bawarii zatem nie jest wykluczony nawet całkowity lockdown w zależności od rozwoju pandemii.


Milion nowych kupujących na Zalando

Tegoroczny Cyber Week był jak dotąd najbardziej udanym dla internetowego sklepu z modą Zalando. Firma była w stanie pozyskać ponad milion nowych klientów, wolumen towarów brutto wzrósł o 35 % w stosunku do roku poprzedniego. W okresach szczytowych, platforma Zalando odnotowała około 7,5 tys. zamówień na minutę. Zwłaszcza program partnerski – czyli udostępnianie platformy sprzedawcom zewnętrznym w decydujący sposób przyczynił się do sukcesu w ostatnich dniach. W programie Connected Retail – programu przede wszystkim dla dotkniętych pandemią i częściowym lockdown’em sprzedawców stacjonarnych, wzięło udział ponad 2300 sprzedawców stacjonarnych.


Podatek cyfrowy we Francji dotknie Amazon, Facebook, Google itp.

A więc jednak się pojawił: Francja poważnie traktuje wprowadzenie “podatku cyfrowego”. Francja domaga się 3 % przychodów generowanych przez usługodawców cyfrowych w tym kraju. Dotyczy to firm, które generują co najmniej 25 mln euro we Francji i 750 mln euro na całym świecie. Te wymagania spełnia obecnie około 30 firm, w tym Amazon, Facebook oraz Google. Francja spodziewa się przychodów z tego podatku w wysokości 400 mln euro.


Związki zawodowe w Niemczech negatywnie oceniają centra logistyczne Amazona – mają być “korona hotspotem”

Między związkiem zawodowym Verdi a Amazon wybuchł spór o potencjalne wzmożone ryzyko zakażenia się koronawirusem w centrach logistycznych Amazona w Graben koło Augsburga i w Koblencji. 300 z 1800 pracowników jest zarażonych, twierdzi Verdi. Amazon temu zaprzecza. W Koblencji na początku listopada odwołano natomiast kompletną nocną zmianę, zbadano 800 z 2800 pracowników i wykryto ponad 60 osób zakażonych. Natomiast 300 osób zostało poddanych kwarantannie. Jak rzeczywiście wygląda ochrona pracowników niemieckich magazynów, to pozostaje jak widać kwestią sporną i do rozstrzygnięcia przez niemieckie urzędy sanitarne.


Europejski rynek mody: 29 % sprzedaży już odbywa się online

McKinsey Global Fashion Index ujawnia, że zakłócenia w łańcuchach dostaw, zmiana zachowań konsumenckich i duże straty w sprzedaży powodują spadek sprzedaży nawet o 30 % w branży mody na całym świecie. Oczekuje się, że ożywienie nastąpi najwcześniej w trzecim kwartale 2022 roku. W zależności od dalszego przebiegu pandemii, rynek mody nie zregeneruje się przed 2023 rokiem. Natomiast sprzedaż online okazuje się być siłą napędową ożywienia gospodarczego. Również w Europie udział internetowego handlu modą gwałtownie wzrósł i wynosi już 29 %. Mimo tego, dla regionu DACH w bieżącym roku prognozowany jest ogólny spadek sprzedaży o 19% na rynku mody. Raport “State of Fashion 2021”, coroczne badanie przeprowadzone przez The Business of Fashion (BoF) oraz McKinsey & Company.