Znaczenie influencerów w Niemczech

25.09.2019

Popularność zakupów online wśród Niemców

Prawie co trzeci zakup w Niemczech (29%) dokonywany jest w Internecie. Prawie co czwarty konsument robi nawet ponad połowę zakupów w sieci. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez Postbank Digital Study 2019. Najwięcej zakupów online dokonują osoby w wieku poniżej 40 lat.

Ponad 3 tys. ankietowanych potwierdziło, że powody robienia zakupów przez Internet nie są zaskakujące. Należą do nich: wygodna forma płatności, niskie ceny, a także fakt, że klient nie jest uzależniony od godzin otwarcia sklepu, tak jak w przypadku sklepu stacjonarnego. Osoby poniżej 40 roku życia, które w badaniu określane są, jako „cyfrowi tubylcy”, również wolą robić zakupy mobilne.

Świadomość ekologiczna konsumentów jest również widoczna. Podczas robienia zakupów internetowych 42% respondentów stwierdziło, że zbiera produkty i zamawia je w jednej dostawie. 10% ograniczyłoby również zakupy w Internecie ze względu na ochronę środowiska. Niemniej jednak tylko 42% konsumentów stwierdziło, że zamawiają produkty, których zwrot jest mało prawdopodobny. Liczba ta u „cyfrowych tubylców” wynosi tylko 38%.

Znaczenie influencerów w Niemczech

Czy to na platformach społecznościowych, czy na billboardach, nie da się ich nie zauwazyć – chodzi o influencerów. Kto najprawdopodobniej poczuje się przez nich zmotywowany do zakupu danego produktu? Czy istnieje poza nimi ktoś, kto ma jeszcze większy wpływ na konsumentów?

Ponad 70% wszystkich Niemców rozumie słowo „influencer”. Mimo sporej świadomości, co piąta osoba odpowiada, że dokonała zakupu produktu, który zobaczyła u jakiegoś influencera. Skuteczność influencerów jest zatem zauważalna.

Młodsi konsumenci i kobiety są szczególnie podatni na tę formę reklamy – 2/3 wszystkich zakupów związanych influencerami dokonują obecnie właśnie kobiety. Dominują oczywiście produkty z branży kosmetyczno-pielęgnacyjnej (66%) oraz odzież (32%), to one są najczęściej umieszczane w koszyku. Mężczyźni są skłonni kupować produkty techniczne (45%) lub gry komputerowe (29%).

Dane te zostały opracowane przez hamburski instytut badań rynkowych Splendid Research, który w ankiecie internetowej przeprowadził wywiad z Niemcami w wieku od 15 do 69 lat. Wzięło w niej udział ponad 1200 osób.

Osoby w wieku od 20 do 29 lat są bardziej podatne na zewnętrzny wpływ. Prawie 1/3 z nich zakupiła już produkt na podstawie rekomendacji influencera. Dla nabywców powyżej 60 roku życia liczba ta wynosiła jedynie 5%.

Oprócz płci i wieku, inny czynnik determinuje otwartość na wpływy: zaufanie, jakie osoba pokłada w różnych źródłach informacji i instytucjach publicznych. Im jest ono silniejsze, tym bardziej prawdopodobne, że rekomendacja od influencera skończy się zakupem. 51% Niemców dokonało już zakupu z polecenia influencera i co jest zaskakujące, również 51% badanych, którzy mają duże zaufanie do takich osób odpowiedziało, że rekomendacji influencera ufają tak samo, jak poleceniu przyjaciela.

Pomimo dużego wpływu influencerów, największy wpływ na decyzje zakupowe nadal mają rekomendacje osób najbliższych – 77% ankietowanych dokonało już zakupu produktów poleconych przez przyjaciół lub rodzinę.