Niemcy obniżają VAT od 1. lipca do 31. grudnia 2020r. Instrukcja dla eBay, Amazon, Real.de & Plentymarkets (Aktualizacja: 4.12.2020)

29.06.2020, Nikolaj SchlickewitzSetup.pl (Aktualizacja: 4.12.2020)

Wszystko zgodnie z planem: Niemcy wracają w styczniu 2021 do 19% / 7% VAT

W dniu 29 czerwca 2020 r. Niemcy podjęły decyzję o tymczasowym obniżeniu podatku od wartości dodanej: Stawka 19% została zmieniona na 16%, a stawka z 7%  obniżona do 5%. Klienci końcowi mieli skorzystać z niższych cen i tym samym wzmocnić gospodarkę, która została spowolniona przez pandemię. Jednocześnie wstrząśnięci przedsiębiorcy mogliby również zwiększyć marżę zysku, gdyby nie przerzucili obniżki stawki na klienta poprzez brak korekty ceny brutto. Dla sprzedawców oznacza to: powrót do normalności . Tam, gdzie pod koniec czerwca konieczna była zmiana, również teraz na przełomie roku będą musiały zostać dokonane. Jak dobrze, że w tym roku nie ma imprez sylwestrowych – sprzedawcy będą mogli w spokoju przy kieliszku wina musującego wraz z Nowym Rokiem przestawić stawkę VAT.

Według niemieckiego ministra finansów Olafa Scholza (SPD), obniżka  stawki podatku VAT do 16%/5%, o której zadecydowano z powodu kryzysu wywołanego pandemią, nie zostanie przedłużona i zakończy się zgodnie z planem wraz z 2020 rokiem. “Pozostajemy przy pierwotnym planie, który właśnie zakładał obniżkę do końca 2020 roku. Mówiliśmy wtedy, że chcemy motywować do wydatków i powstrzymać obywateli do czekania na lepsze czasy. I to nawet zadziałało, jak widać po coraz lepszych wynikach w gospodarce”.

W odniesieniu do konsumentów, sprzedawcy internetowi muszą brać pod uwagę wymogi regulujące w Niemczech sposób podawania cen. Wymagane jest informowanie, że podatek VAT wliczony jest w cenę. Prawo nie wymaga jednak wskazania konkretnej kwoty lub stawki podatku VAT na stronie produktowej. Niemniej jednak, niektórzy przedsiębiorcy wybierają tę opcję i informują np. w następujący sposób: “170.00€, w tym 16% VAT, dodatkowo wysyłka”. Oczywiście taka informacja nie może pozostać bez zmian i stawki VAT muszą zostać zmienione na 19% punktualnie przed upływem dnia 31.12.2020. Sprzedawcy, którzy wyświetlają tylko “170,00€ z VAT, plus wysyłka”, nie mają więc potrzeby wprowadzania zmian we front-end. O zmianach w ustawieniach back-end na najważniejszych platformach, przeczytasz poniżej.


Artykuł z dnia 29.06.2020

Plan jest prosty: obniżka VAT ma pomóc przedsiębiorcom i konsumentom po trudnych dla obu stron czasach pandemii spowodowanej koronawirusem. Wiadomo, że nie każdy przedsiębiorca obniży swoje ceny o wartość obniżonej stawki VAT, ale to w sumie odbije się tylko na większej marży u przedsiębiorców, co również powinno mieć pozytywny wpływ na całą gospodarkę. W każdym razie w Niemczech od 1. lipca do 31. grudnia 2020 stawki VAT zostaną obniżone następująco, co pokazujemy na jabłkowym przykładzie:

Sok jabłkowy: 16% zamiast 19% VAT

Jabłka: 5% zamiast 7% VAT

Oczywiście te stawki VAT dotyczą nie tylko jabłek, ale wszystkich produktów i usług, które wcześniej odpowiednio były oprocentowane 19% lub 7% VAT.


Jaka stawka podatkowa ma zastosowanie? Wg daty z faktury, zakupu czy nadania przesyłki?

Dzień przekazania przesyłki kurierowi jest decydujący. Jeżeli wyślesz zamówienie 31.12.2020, obowiązuje stawka obniżona. Jeżeli w nowym roku, to stawka standardowa.


Co zrobić, jeśli klient zapłacił 16% VAT za towar, ale ja wysyłam go dopiero w nowym roku?

Obowiązują tu następujące zasady: umowy muszą być honorowane. Oznacza to, że klient płaci stawkę VAT, jaką widział podczas dokonywania zakupu. Sprzedawca natomiast odprowadza wg stawki, jaka obowiązuje w dniu wysyłki. Sprzedawca nie jest uprawniony do żądania dodatkowej płatności.

Działać musi teraz każdy, kto płaci w Niemczech VAT!

Zmiana w stawce VAT w Niemczech wymusi na każdym przedsiębiorcy potrzebę działania. Od 1. lipca wszystkie faktury muszą zostać wystawiane w oparciu o nową obowiązującą stawkę VAT. Dotyczy to zarówno przedsiębiorców w Niemczech, jak i polskich sprzedawców, którzy dobrowolnie lub ze względu na miejsce wysyłki/magazynowania, są zobligowani do płacenia podatku VAT w Niemczech. Dotyczy to również sprzedawców korzystających z usługi Fulfillment by Amazon, czyli przechowujących swoje towary w magazynach niemieckich.

Warto również pamiętać o zobowiązaniach i stałych zleceniach za pomieszczenia biurowe, magazyny lub usługodawców w Niemczech – należy odpowiednio zmienić stałe zlecenia oraz dopilnować, czy partnerzy biznesowi płacący VAT w Niemczech zadbali o odpowiednią zmianę na swoich fakturach.

Jak zmienić stawkę VAT na niemieckich marketplace’ach?

Najłatwiej zmienić stawkę VAT za pomocą narzędzia ERP, jak np. Plentymarkets. Kilkoma “klikami” można zmienić stawkę VAT we wszystkich kanałach sprzedaży, czyli: na wszystkich aukcjach eBay.de, listingach Amazon, czy też stronach produktu we własnym sklepie.

Poniżej przedstawimy kilka sposobów na “ręczną” zmianę stawki VAT na najpopularniejszych platformach.

Jak zmienić stawki VAT na eBay.de?

Na eBay.de można ręcznie lub zbiorczo edytować stawkę VAT. Ręcznie – wchodząc w edycję aukcji (Angebot bearbeiten) i tak jak na poniższym zrzucie ekranu wpisujemy wartość stawki VAT odpowiednio 16% zamiast 19%, lub dla produktów o obniżonej stawce VAT 5% zamiast wcześniejszych 7%.

Ręczna zmiana stawki VAT w aukcji eBay

W polu MwSt. (VAT) wpisujemy wartość stawki VAT w %

Zbiorcza zmiana stawki VAT na eBay

W Verkäufer-Cockpit należy najechać na “Angebote” i kliknąć w “Aktiv”

Następnie możemy wybierać i edytować po 1000 aukcji jednocześnie

Po załadowaniu pola edycji zaznaczamy wszystkie lub wybrane aukcje haczykiem i po kliknięciu w “Felder bearbeiten” wybieramy “MwSt.”

Wybieramy “Ändern in” i ustawiamy np. 16%

O tym, że VAT został wprowadzony w aukcji świadczy informacja o zawartym w cenie produktu VAT (MwSt.). Niestety nie informuje to jednak sprzedawcy, jaka dokładnie jest stawka VAT.

Zmiana stawki VAT na Amazon

Na Amazonie sprzedawca podaje ceny brutto i Amazon automatycznie dostosuje stawkę VAT do obowiązującego prawa w danym kraju. Jeżeli sprzedawca chce obniżyć swoje ceny o odpowiednio niższe stawki VAT, będzie musiał to zrobić ręcznie, przez plik lub za pomocą systemu ERP, jak np. Plentymarkets.

Zmiana stawki VAT na Real.de

Na trzeciej największej niemieckiej platformie również sprzedawcy podają ceny brutto i marketplace samodzielnie wyświetla odpowiednią stawkę VAT. Oznacza to, że sprzedawcy nie muszą na tej platformie niczego zmieniać.

Fakturowanie, regulaminy, mailing/CRM muszą zostać dopasowane do nowych stawek VAT

Sprzedawcy korzystający z zewnętrznych programów do fakturowania lub narzędzi do mailingu i komunikacji z klientami, również muszą zadbać o odpowiednie dopasowanie ustawień przed 1.07.2020. Dotyczy to również regulaminów i automatycznych maili wysyłanych do kupujących – najlepiej sprawdzić wszystkie ustawienia, gdzie mogłaby być podawana konkretna stawka VAT.

Zmiana stawki VAT w Plentymarkets

🇩🇪 Einrichtung » Mandant (wybrać podmiot) » Standort (wybrać Niemcy) » Buchhaltung » Umsatzsteuersätze

🇬🇧 Setup » Client (wybrać podmiot) » Settings » Locations (wybrać Niemcy) » Accounting » VAT rates

PayPal Konflikte Lösen in plentymarkets

W tym miejscu można dodać nową konfigurację VAT dla Niemiec. Powyżej można zobaczyć propozycję ustawień z datami, w których będzie obowiązywała obniżona stawka VAT w Niemczech. W polu “Umsatzsteuer-ID” należy wpisać niemiecki NIP/UStID-Nr.

Jeżeli w koncie Plentymarkets jest więcej lokalizacji to w każdej z tych lokalizacji należy ustawić w powyższych ustawieniach zasady wysyłki do Niemiec i tam również należy zmienić stawkę VAT na 16%/5%:

Adblockery mogą zakłócać korzystanie z ecommercenews.pl. Prosimy wyłączyć adblocker lub dodać tę stronę do białej listy.