piątek, 26 kwietnia, 2024

Chinski eksport -20%, Amazon vs. płatne recenzje

13.03.2019

Mocny spadek chińskiego eksportu

W lutym eksport z Chin spadł zaskakująco gwałtownie. Jak poinformowały chińskie władze celne, eksport denominowany w dolarach spadł o 20,7 % w stosunku do lutego 2018. Analitycy spodziewali się, że po niespodziewanym wzroście o 9,1 % w styczniu, odsetek ten wyniesie jedynie -4,8 %. Import również spadł zaskakująco gwałtownie w lutym. Spadek z roku na rok wyniósł 5,2 %. W tym przypadku szacunki ekspertów wynosiły jedynie -1,4 %. Chiny są obecnie w sporze handlowym z USA, które jak widać już teraz mają zauważalny wpływ na gospodarkę. Analitycy ostrzegają jednak przed przeszacowaniem statystyk handlowych na początku roku, ponieważ w tym czasie często występują silne wahania. Jest to spowodowane znacznymi stratami biznesowymi spowodowanymi obchodami chińskiego Nowego Roku, które miały miejsce na początku lutego.

Amazon w UK wciąż najbardziej popularny

Amazon jest bardzo popularny w Wielkiej Brytanii. Ostatnie badania pokazują, że prawie 9/10 Brytyjczyków to kupujący na Amazonie. W zeszłym roku, więcej osób zwiększyło swoje zakupy ma Amazonie niż je zmniejszyło. 7/10 użytkowników Amazona w Wielkiej Brytanii kupuje od giganta e-commerce przynajmniej raz w miesiącu. Najpopularniejszymi produktami na Amazon UK są nośniki w twardej oprawie, takie jak książki, DVD i gry wideo. Kupuje je 39 % konsumentów. Za tą kategorią produktów plasują się: elektronika użytkowa (30 %), moda i biżuteria (30 %) oraz zabawki (20 %). Interesujące jest również to, że brytyjscy kupujący nie tylko odwiedzają Amazon.co.uk, ale również to, że 45 % gospodarstw domowych ma w domu jakąś formę urządzenia wyprodukowanego przez Amazon. Najpopularniejszym urządzeniem jest Kindle (23%), następnie Fire TV (16%), Fire Tablet (14%) i Echo (11%).

Amazon vs. opłacane recenzje produktów

Amazonowi udało się zwyciężyć w Sądzie Okręgowym we Frankfurcie nad Menem w sporze z dostawcą recenzji produktów. Sąd podzielił opinię, że oceny o podłożu komercyjnym muszą być wyraźnie oznaczone. Konsumenci powinni mieć świadomość, czy mają do czynienia z prawdziwą, czy recenzją mniej objektywną od testerów, którzy np. mogą zatrzymać testowany produkt.Decyzja (6 W 9/19) OLG Frankfurt nad Menem dotyczy firmy, która organizuje testy produktowe dla osób trzecich na platformie Amazon. Z reguły testerzy poszukiwani do tych celów mogą zatrzymać testowany artykuł, w niektórych przypadkach płacą niewielką składkę. Autorzy nie muszą się martwić o publikację – robi to firma pośrednicząca. Amazon obawia się, że tak stworzone recenzje podważą wiarygodność całego systemu ratingowego. W związku z tym firma chciała uzyskać postanowienie sądu, że recenzje produktów muszą być określone jako pozyskiwane komercyjnie.Dlatego w przyszłości firma będzie musiała oznaczyć „zakupione” oceny produktw jako takie właśnie. Jednakże orzeczenie Wyższego Sądu Okręgowego nie jest jeszcze prawnie wiążące. Pozwany może wnieść sprzeciw, który w tym przypadku musiałby ponownie zostać rozstrzygnięty przez Sąd Okręgowy we Frankfurcie nad Menem.Podejmując decyzję, OLG spełnia życzenia konsumentów. Mają nadzieję na uczciwe recenzje od bezstronnych kupujących. Wątpliwe jest jednak, czy recenzje oznaczone jako „kupione” będą w ogóle czytane lub brane pod uwagę do podejmowania decyzji o zakupie.