VerpackungsG FAQ – rejestracja opakowań w Niemczech. Obowiązki sprzedawców wprowadzających produkty na rynek Niemiecki.

Ostatnia aktualizacja 11.05.2023, Nikolaj Schlickewitz, Setup.pl

Przedstawiamy najczęściej zadawane pytania wraz z odpowiedziami na temat nowej ustawy o opakowaniach (Verpackungsgesetz).

Kto jest zobowiązany do rejestracji? Czy ustawa dotyczy również sprzedawców online?

Do rejestracji zobowiązany jest każdy, kto wprowadza w niemiecki obieg w celach zarobkowych (§ 3 Nr. 14 VerpackG) opakowania, które otaczają sprzedawany produkt i zazwyczaj są produktem odpadkowym po doręczeniu do konsumenta (§ 3 Nr. 8 VerpackG).

Czy obowiązki wynikające z VerpackungsG obowiązują także w przypadku B2B?

Zasadniczo nie.

Są natomiast wyjątki w przypadku których obowiązki wynikające z ustawy dotyczą także transakcji B2B.

Obowiązek rejestracji opakowania istnieje w przypadku, gdy z góry wiadomo, że towar transakcji B2B trafi na końcu do konsumenta. Dotyczy to np towarów dostarczanych do restauracji, hoteli, stacji benzynowych, kin, instytucji edukacyjnych itp.

Czy mając bardzo małą sprzedaż również trzeba dokonać rejestracji? Czy jest ulgowe traktowanie w przypadku małej ilości sprzedawanych produktów?

Każdy wprowadzający po raz pierwszy dany produkt w opakowaniu w obieg niemiecki jest zobowiązany do rejestracji. Dotyczy to również bardzo małych sprzedawców na eBay, Amazon itp. Nie ma wyjątków ze względu na ilość.

Jak ustawa odnosi się do sprzedawców Dropshipping? Wtedy nie wprowadzamy sami towaru w obrót, tylko producent albo hurtownia?

Jak już wspomnieliśmy w innych punktach: każdy, kto jako pierwszy wprowadza produkt w niemiecki obieg, jest zobowiązany do rejestracji swojej firmy i zgłoszenia ilości sprzedawanego opakowania transportowego oraz opakowania sprzedażowego.

Wyjątek: za zgłoszenie opakowania transportowego w przypadku dropshipping odpowiada nadawca, czyli hurtownia lub producent. Aby uniknąć przykrych niespodzianek najlepiej w takiej sytuacji uzyskać pisemne potwierdzenie rejestracji przez hurtownię lub producenta.

Co i od kiedy? Od kiedy obowiązuje ustawa o opakowaniach (VerpackungsG)

Zgodnie z paragrafem 3. ustawa obowiązuje od 1.01.2019.

Jakiego rodzaju opakowania dotyczy ustawa?

Zgodnie z ustawą dotyczy ona wszystkich opakowań, które są sprzedawane lub oferowane konsumentowi. Mówimy tu o kartonach do przesyłki, materiałach wypełniających, opakowaniach sprzedażowych produktu, koperty, folie ochronne, listy przewozowe, naklejki, etykiety, folia bąbelkowa, taśma klejąca, poduszki ochronne.

Słowem: wszystko, co konsument prawdopodobnie wyrzuci do kosza.

Wyjątek: jeżeli koperta służy do przesłania listu bez towaru, to nie musimy jej rejestrować.

Jakie obowiązki ma sprzedawca internetowy?

Obowiązek rejestracji w portalu LUCID: dotyczy każdego, kto jako pierwszy wprowadza na niemiecki rynek dane opakowanie, obojętnie czy to producent, czy pierwszy sprzedawca.

Obowiązek licencjonowania: przed sprzedażą należy się upewnić, że każde opakowanie jest licencjonowane. U jednego z licznych operatorów systemów recyklingowych należy wykupić licencję na deklarowaną w systemie LUCID ilość opakowań. 

Regularne raportowanie: wprowadzający w obieg opakowanie musi regularnie raportować rodzaj oraz ilość wprowadzanego w obieg opakowania.

Pakuję wyłącznie w używane kartony, a towar zabezpieczam gazetami. Czy dotyczy mnie rejestracja i licencjonowanie?

Bezwzględnie każdego obowiązuje, kto wprowadza dane opakowania jako pierwszy w obieg. Jeżeli pakujemy w używane kartony i zabezpieczamy je gazetami, to naszym obowiązkiem jest udowodnienie, że zarówno karton, jak i materiał wypełniający był już wcześniej rejestrowany i licencjonowany.

Mam 100 różnych dostawców. Czy każde opakowanie muszę osobno licencjonować?

Zalecamy uzyskanie informacji od dostawców o składzie materiałowym opakowań i uwzględnieniu tego przy rejestracji i licencjonowaniu.

Gdzie mogę się dowiedzieć, czy dostawca już dokonał licencjonowania opakowań?

Wprowadzający w obieg musi zadbać i w razie koniecznośći udowodnić, że opakowania są już zarejestrowane i licencjonowane. Najlepiej uzyskać pisemną deklarację dostawców o poprzednim licencjonowaniu opakowań.

Z jakimi konsekwencjami lub sankcjami musi liczyć się osoba nie wywiązująca się z obowiązków dot. opakowań?

Brak rejestracji swojej firmy do rejestru oraz brak licencjonowania wszystkich opakowań transportowych oraz sprzedażowych jest karane przez urzędy ochrony środowiska sankcjami w wysokości do 200.000 Euro za każde wykryte naruszenie. Z reguły sankcje urzędów ochrony środowiska zaczynają się od 400 Euro.

Tradycyjnie w Niemczech nie tylko urzędy pilnują porządku na rynku, ale także ambitni prawnicy oraz firmy konkurencyjne. Czy i od kiedy można liczyć na Abmahnung/wezwanie do zaniechania?

Zasadniczo w momencie wejścia w życie ustawy można spodziewać się kosztownych wezwań od prawników i firm konkurujących, czyli od 01.01.2019.

Co to jest Vollständigkeitserklärung (Deklaracja o kompletności 15. maja)?

Uwaga! Dotyczy tylko podmioty, wprowadzające w skali rocznej opakowania przekraczające jedną z następujących ilości:

Szkło: 
80 000 kg
Papier, tektura, karton:
50 000 kg
Tworzywa sztuczne, metale żelazne, aluminium, kartony po napojach lub inne kompozyty:
30 000 kg

Jeżeli podmiot przekracza jedną z powyższych ilości, to co roku do 15. maja jest zobowiązany złożyć dodatkową deklarację ilości, którą może sporządzić jedynie rzeczoznawca.

Deklaracja końcoworoczna jest obowiązkowa dla wszystkich

Wraz z końcem każdego roku każdy rejestrujący opakowania w Niemczech jeszcze raz jest zobowiązany „zainteresować” się tym tematem. Mianowicie z końcem każdego roku, optymalnie na początku nowego roku, należy w centralnym rejestrze LUCID potwierdzić ilość rzeczywiście wprowadzonych w obieg niemiecki opakowań w mijającym/minionym roku. Deklaracja ta jest de facto powtórzeniem tej pierwotnej, w której zarejestrowaliśmy ilość opakowań.

Jakie są koszty licencjonowania?

Koszty są uzależnione od ilości kg w zależności od materiału. Najlepiej skorzystać z porównywarki systemów, którą można znaleźć tutaj.


Podsumowanie obowiązków po udanej rejestracji opakowań znajdziesz tutaj:

169 thoughts on “VerpackungsG FAQ – rejestracja opakowań w Niemczech. Obowiązki sprzedawców wprowadzających produkty na rynek Niemiecki.

Komentarze są wyłączone.