E-commerce w Niemczech po ponad 4 miesiącach pandemii. Najnowszy raport o aktualnej sytuacji.

16.07.2020 Nikolaj SchlickewitzSetup.pl

W ramach nowego badania stowarzyszenie branżowe Bitkom przedstawia przegląd rozpowszechnienia technologii cyfrowych w sektorze handlu detalicznego – i pokazuje jednocześnie, jakie możliwości i szanse są dla sprzedawców dostępne.

Nowy raport z badania “Handel elektroniczny i stacjonarny: Tak właśnie robią Niemcy zakupy w formie cyfrowej” podsumowuje wyniki różnych reprezentatywnych badań wśród sprzedawców, detalistów i konsumentów.

1/3 Niemców robi zakupy online co najmniej raz w tygodniu

94% niemieckich użytkowników Internetu robi zakupy online. Odpowiada to 79% ludności w wieku 16 lat i więcej, a więc około 55 mln obywateli niemieckich. Jedna trzecia (34%) robi zakupy online przynajmniej raz w tygodniu!

66% sprzedawców detalicznych oferuje swoje produkty zarówno offline, jak i online. 25% sprzedaje wyłącznie stacjonarne, a 6% wyłącznie przez Internet. Według Bitkomu, ci sprzedawcy detaliczni, którzy sprzedają również w Internecie osiągają “znacznie wyższe obroty”.

Strona internetowa standardem, tylko co czwarty aktywny w mediach społecznościowych

Czy to w trybie online czy offline: prawie wszyscy sprzedawcy niemieccy (98%) próbują przyciągnąć uwagę w sieci. Strona internetowa jest standardem – ale tylko co czwarty przedsiębiorca jest aktywny w mediach społecznościowych.

Raport z badania dotyczy również wpływu pandemii koronawirusa na handel internetowy. “Cyfryzacja oferuje wielkie możliwości dla sprzedawców”, mówi Florian Lange, ekspert Bitkom w dziedzinie handlu. W Internecie mogliby oni oferować swoim klientom różnorodne usługi w zakresie wyboru produktów, przetwarzania zakupów i dostawy. Ale handel stacjonarny również czerpie korzyści z cyfryzacji: aplikacje, płatności bezdotykowe lub technologie, takie jak rozszerzona rzeczywistość (AR) mogą uczynić zakupy wygodniejszymi dla klientów, również w sklepie stacjonarnym.

Ponad połowa robi zakupy online korzystając z urządzenia mobilnego

Czy to w domu na kanapie, czy w oczekiwaniu na pociąg, czy to przy użyciu tabletu czy smartfona: zakupy online kwitną – i dla wielu stały się tak powszechne, jak chodzenie do sklepu stacjonarnego. Więcej niż połowa kupujących online (52%) wykorzystuje do tego smartfon. Oznacza to, że sklepy internetowe i oferty na marketplace’ach muszą być dostosowane do urządzeń mobilnych, jeśli mają odnieść sukces.

Cena produktu ponad wszystko, a co z bezpieczeństwem?

Ci, którzy przyciągają klientów zniżkami, mają szansę odnieść sukces: 77% kupujących online mówi, że pierwszym czynnikiem, którym kierują się przy wyborze sklepu jest cena. Zwłaszcza młodzi kupujący online szukają okazji: dla 81% osób w wieku od 16 do 29 lat decydującym kryterium jest cena.

Bezpieczeństwo i zaufanie mają również zasadnicze znaczenie dla klientów sklepów internetowych, a recenzje przyczyniają się do zwiększenia zaufania do handlu internetowego. Skorzystają na tym również sprzedawcy: jeśli otrzymasz wiele dobrych, niezależnych opinii, możesz je wykorzystać, aby udowodnić jakość swoich produktów lub usług, a tym samym uczynić siebie atrakcyjnym dla przyszłych klientów. Więcej niż co drugi kupujący w Internecie (56%) twierdzi, że oceny klientów w sklepach są ważną pomocą przy podejmowaniu zakupowych decyzji. Zachowanie to jest nieco częściej spotykane wśród kobiet niż wśród mężczyzn: 62% kobiet dokonujących zakupów w Internecie opiera się na ocenach i recenzjach, podczas gdy w przypadku mężczyzn odsetek ten wynosi 50%.

Kontakt ze sprzedawcą i doradztwo

Zwłaszcza w czasie kryzysu wiele osób zamawiało przez Internet i okazuje się, że nie muszą przy tym zrezygnować z porad i doradztwa spotykanego w handlu stacjonarnym. Obecnie sprzedawcy online oferują zazwyczaj wiele różnych kanałów, za pośrednictwem których klienci mogą kontaktować się w razie pytań czy wątpliwości. Boty czatowe od kilku lat odgrywają szczególnie ważną rolę w tym zakresie: odpowiadają na często zadawane pytania, są dostępne przez całą dobę i odciążają pracowników.

Potrzeba cyfryzacji – szansa dla polskich przedsiębiorców

Wszyscy sprzedawcy detaliczni – zarówno w Internecie, jak i poza nim – muszą być na bieżąco z trendami cyfryzacji. Nie chodzi tu tylko o oferowanie nowych usług, ale przede wszystkim o umożliwienie klientom dokonywania zakupów za pośrednictwem jak największej liczby kanałów. W czasie kryzysu i związanych z nim ograniczeń w życiu publicznym, po raz kolejny stało się to jasne. Granice między handlem online i offline coraz bardziej zanikają w sektorze handlu detalicznego, a handel elektroniczny, mobilny i obecnie zakupy głosem rozszerzają tradycyjny model biznesowy. Jak wynika z tego sprawozdania, możliwości, jakie daje cyfryzacja, są ogromne. Problem w tym, że niemieckie firmy są znacznie wolniejsze od np. polskich we wprowadzaniu nowych rozwiązań. Otwiera to tym samym drzwi dla dynamicznych i odważnych polskich przedsiębiorców.

Pełny raport w j. niemieckim można znaleźć tutaj.