piątek, 26 kwietnia, 2024

Szwecja wkrótce kolejnym rynkiem Amazon w Europie – nareszcie oficjalnie!

5.07.2020

Amazon ogłasza, że wkrótce uruchomi szwedzką wersję krajową swojej platformy.

Najpierw Szwecja, potem Polska? Takie przynajmniej były branżowe rokowania na dalszy rozwój Amazon w Europie. O tym, że jesteśmy o krok bliżej idąc tokiem „przepowiedni” branżowych ekspertów, świadczy poniższe oficjalne ogłoszenie platformy:

„Miło nam poinformować Państwa, że trwają przygotowania do nowego szwedzkiego sklepu Amazon.se. Chcemy inspirować lokalnych klientów i dać sprzedawcom możliwość dalszego rozwoju ich działalności w Europie. Szwecja wkrótce stanie się siódmym krajem w kontach sprzedawców w UE. Dzięki tym samym miesięcznym opłatom za sprzedaż i procentowym prowizjom od sprzedaży w taryfie Professional, sprzedawcy będą mieli dostęp do wszystkich siedmiu europejskich wersji krajowych Amazon. W najbliższych tygodniach poinformujemy e-mailem, kiedy szwedzki Seller Central będzie dostępny.”

Wg pierwszych doniesień, Szwecja ma być obsługiwana przez polskie magazyny FBA. Dopóki Amazon w Szwecji nie wybuduje magazynów FBA, należy pod kątem podatkowym mieć na uwadze próg w wysokości ok. 30.000 euro, powyżej którego musimy zapłacić podatek VAT w Szwecji.

Amazon informuje sprzedawców o obowiązkach podatkowych w Austrii. Czy będzie odpowiednik zaświadczenia 22f UStG dla Austrii?

Podobnie jak od października 2019r. w Niemczech, również Austria zaczyna coraz intensywniej pilnować wpływy VATu od sprzedawców aktywnych na tym rynku.

Jeżeli towary są sprzedawane konsumentom w innych państwach członkowskich UE, w obecnej sytuacji prawnej transakcje te zasadniczo podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu. Próg dostawy w większości krajów wynosi 35 000 euro, ale niektóre z nich mają również wyższe progi, jak na przykład Niemcy z 100 000 euro. Zgodnie ze starym stanem prawnym progi dostaw miały zostać zniesione w całej UE z dniem 01.01.2021 r. W dniu 20.7.2020 r. Rada Europy ze względu na skutki pandemii podjęła decyzję o odroczeniu tego terminu do 1.7.2021 r.

Od 2021 r. w Austrii obowiązują następujące zasady.

Jeżeli łączny obrót platformy/marketplace, czyli wszystkich sprzedawców, wynosi ponad 1 milion euro, platforma odpowiada za niezapłacony przez aktywnych na niej sprzedawców podatek VAT. Marketplace’y muszą rejestrować podstawowe dane takie, jak NIP austriacki, o ile dany sprzedawca musi się do niego zarejestrować. Przypominamy, że taki obowiązek zachodzi wówczas, gdy magazynowane są produkty w Austrii lub do Austrii są wysyłane produkty o wartości większej niż 35.000 euro.

Platformy jak np. Amazon obejmuje obowiązkowe rejestrowanie licznych danych w tym numeru identyfikacyjnego VAT sprzedawcy w Austrii, o ile jest on zobowiązany do odprowadzania podatku VAT w Austrii. Odpowiedzialność ta dotyczy jednak wyłącznie przedsiębiorców, którzy zrealizowali dostawy w wysokości co najmniej 10.000 EUR.

Uwaga: Od całkowitego rocznego obrotu wynoszącego milion euro rynek jest zobowiązany do proaktywnego przekazywania tych informacji organom podatkowym – przed tym limitem tylko na żądanie. Oznacza to, że wielcy gracze – Amazon, eBay & Co – będą automatycznie przesyłać dane o transakcjach do organów podatkowych.

Zmiany w prawie austriackim oznaczają zatem, że polscy czy niemieccy sprzedawcy online, jeżeli generują oni obrót w Austrii i są tam zarejestrowani do VAT, muszą wprowadzić swój austriacki NIP do 31. grudnia 2020.

Jedna trzecia Niemców chce rozpocząć planowanie świąt Bożego Narodzenia wcześniej w tym roku.

Prezenty bożonarodzeniowe i ozdoby choinkowe w ostatniej chwili? Nie w tym roku: w roku 2020 jeden na trzech Niemców (33%) postawił sobie za cel rozpoczęcie planowania świąt Bożego Narodzenia znacznie wcześniej. 34% chce, aby wszystkie świąteczne zakupy zostały zrobione do ostatniego arkusza papieru do pakowania prezentów jeszcze przed grudniem. Nieco mniej niż jeden na pięć (16%) kupił już pierwsze prezenty pod choinkę. Jest to wynik ostatniego sondażu bożonarodzeniowego, przeprowadzonego przez instytut badania rynku Censuswide w całym kraju wśród 2.008 niemieckich konsumentów na zlecenie eBay Advertising. Według ankiety więcej niż jeden na czterech Niemców (28%) uważa, że reklama jest ważnym źródłem inspiracji przy poszukiwaniu odpowiednich prezentów. W szczególności oczekuje się, że marki będą dostarczać realistycznych (36%), informacyjnych (36%) i humorystycznych (29%) komunikatów reklamowych, które oferują konsumentom prawdziwą wartość dodaną w ich przygotowaniach do świąt Bożego Narodzenia.