eBay reaguje na nowe przepisy w prawie niemieckim

Rynek niemiecki jest jednym z najbardziej atrakcyjnych rynków e-commerce na świecie. Obejmuje około 60 milionów aktywnych konsumentów zakupów internetowych, z których blisko 41 milionów kupuje towary cross-border. E-commerce w Niemczech cechuje się szybkim wzrostem sprzedaży oraz przyciąga sprzedawców z całej Europy i innych kontynentów, którzy oferują swoje produkty na marketplace’ach.

Jest to także najważniejszy rynek eksportowy, jeśli chodzi o polskich sprzedawców na eBay. W 2018 roku średnio co 10 sekund sprzedawcy z Polski finalizowali transakcje wysyłając swoje produkty do Niemiec. Do najbardziej popularnych kategorii produktów wysyłanych do naszych zachodnich sąsiadów zza Odry należą: części samochodowe, meble i artykuły wystroju wnętrz oraz narzędzia i produkty z branży DIY. W ubiegłym roku Polacy eksportowali artykuły motoryzacyjne średnio co 2 minuty, meble – średnio co 4 minuty, a artykuły kuchenne – co 5 minut!

Jak wynika z danych eBay, obecnie aż 99% polskich sprzedawców na platformie eksportuje swoje towary, a 65% wysyła je do Niemiec. W ciągu ostatnich 5 lat liczba profesjonalnych sprzedawców z Polski na eBay wzrosła o 60%. Nic zatem dziwnego, że rynek niemiecki jest tak ważny dla polskich przedsiębiorców oraz że platformy dokładają wszelkich starań, aby zapewnić swoim partnerom możliwie jak najwięcej przydatnych informacji. Jednym z przykładów takich działań jest kampania informacyjna skierowana do sprzedawców, która objaśnia zmiany w niemieckim prawie podatkowym.

Nowe obowiązki marketplace’ów

Na początku tego roku w Niemczech wprowadzono zmiany, które mają doprowadzić do uszczelnienia kwestii podatkowych. Zmiany te dotyczą handlu internetowego, a w szczególności platform typu marketplace oraz sprzedawców, którzy ze względu na charakter prowadzonej działalności muszą zarejestrować się w Niemczech jako płatnicy VAT i uzyskać zaświadczenie o statusie podatnika VAT (Bescheinigung nach §22f UStG).

Nowe przepisy nakładają na platformy marketplace obowiązek gromadzenia i przechowywania niektórych danych ich sprzedawców oraz zbierania certyfikatów zgodnie z § 22f UStG (niemiecką ustawą o VAT). Według nowych przepisów marketplace’y będą odpowiadać za niezapłacony podatek VAT sprzedawców, którzy realizują transakcje za pośrednictwem platform internetowych. Aby uniknąć komplikacji, sprzedawca musi przedłożyć specjalne zaświadczenie o rejestracji jako podatnik w Niemczech, czyli wcześniej wspomniany: Bescheinigung nach § 22f UStG.  Zgodnie z § 22f UStG zaświadczenie potwierdza, że dana firma jest zarejestrowana jako płatnik VAT w Niemczech i posiada niemiecki numer podatkowy (Steuernummer).

Kto powinien zgłosić się po wydanie certyfikatu?

W pierwszej kolejności sprzedawcy powinni sprawdzić, czy ich firma ma obowiązek zarejestrowania się jako płatnik podatku VAT w Niemczech. Obowiązek rejestracji dla sprzedawców internetowych powstaje zazwyczaj, jeśli spełniają oni co najmniej jedno z tych kryteriów:

  • sprzedawca ma siedzibę w Niemczech,
  • sprzedawca magazynuje towar na terenie Niemiec i wysyła paczki z tego kraju,
  • rocznie sprzedawca sprzedaje i wysyła do klientów indywidualnych w Niemczech towary o sumarycznej wartości większej niż 100 tys. euro (za pośrednictwem wszystkich swoich kanałów) z innego kraju Unii Europejskiej.

Certyfikat, zgodnie z § 22f UStG, może uzyskać każdy podmiot, który jest zarejestrowany jako płatnik VAT w Niemczech i prowadzi sprzedaż. Aby ubiegać się o zaświadczenie, potwierdzające rejestrację podatkową sprzedawcy, należy złożyć wniosek do odpowiedniego urzędu skarbowego w Niemczech. Jeśli nie jesteś pewien, czy nowe przepisy dotyczą Twojej firmy, warto skorzystać z rady doradcy podatkowego wyspecjalizowanego w niemieckim prawie VAT.

Jak długo trwa uzyskanie certyfikatu § 22f UStG

Nowe przepisy regulujące sprzedaż na eBay w Niemczech obowiązują od 1 stycznia 2019 r. Wynikające z nich konsekwencje dotyczące sprzedaży na eBay będą egzekwowane od firm zarejestrowanych w Unii Europejskiej począwszy od 1 października 2019 r. Oznacza to, że przed tym terminem sprzedawcy na eBay powinni uzyskać zaświadczenie zgodne z § 22f UStG i przesłać je platformie. Oczywiście tylko jeśli są zobowiązani do zarejestrowania się do celów podatku VAT w Niemczech.

Aby zapewnić platformom wystarczającą ilość czasu na sprawdzenie certyfikatów, sprzedawcy powinni uzyskać zaświadczenie i przesłać je platformie tak szybko, jak to możliwe, aby uniknąć ograniczeń nałożonych na swoje konta.

Należy pamiętać, że obecnie bardzo dużo firm podejmuje działania w celu sprostania nowym przepisom i czas na otrzymanie zaświadczenia może się wydłużyć. 

Co powinieneś zrobić na swoim koncie eBay? 

  1. Sprawdź, czy Twoja firma jest zobowiązana do zarejestrowania się do celów podatku VAT w Niemczech.
  2. Zarejestruj się w niemieckim urzędzie skarbowym i złóż wniosek o nadanie numeru NIP oraz wydanie zaświadczenia o statusie podatnika VAT (Bescheinigung nach §22f UStG).
  3. Podaj swój numer NIP na koncie eBay, aby platforma mogła wyświetlać go w Twoich ofertach sprzedaży na eBay.de (zgodnie z wymogami prawnymi).
  4. Prześlij do eBay swoje zaświadczenie według instrukcji:

Czy mogę sprzedawać na niemieckim serwisie eBay bez posiadania niemieckiej firmy?

Oczywiście, można sprzedawać na ebay.de nie będąc niemiecką firmą. Przekonanie, że nie jest to możliwe, jest błędne i często zniechęca wiele firm do rozpoczęcia sprzedaży. Obecnie eBay umożliwia sprzedaż produktów praktycznie na całym świecie. Mając konto zarejestrowane na ebay.pl, możemy wystawiać swoje oferty także na innych platformach eBay. Do wyboru mamy: ebay.it, ebay.fr, ebay.es, ebay.co.uk, ebay.com czy też ebay.de.

Należy jednak pamiętać, że jeśli mamy oddział firmy w Niemczech, przechowujemy produkty na terenie Niemiec lub nasza sprzedaż (przesyłki) do Niemiec przekracza próg 100 000 euro rocznie (za pośrednictwem wszystkich naszych kanałów sprzedaży) – musimy sprawdzić, czy dotyczy nas obowiązek zarejestrowania się jako płatnik podatku VAT w Niemczech.

Mateusz Grzywnowicz

Członek teamu Setup.pl, od samego początku kariery związany ze sprzedażą na eBay oraz Amazon. Serwis sprzedażowy eBay zna od 9 lat, Amazon od ponad 4 lat, przez ten czas nauczył się i zrozumiał reguły tam panujące i dzieli się swym doświadczeniem z uczestnikami szkoleń.

Mateusz Grzywnowicz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Formularz ten zbiera Twoje imię i nazwisko, adres e-mail i treść, abyśmy mogli śledzić komentarze zamieszczone na stronie internetowej. Aby uzyskać więcej informacji, sprawdź naszą politykę prywatności, w której uzyskasz więcej informacji na temat tego, gdzie, jak i dlaczego przechowujemy Twoje dane.