piątek, 19 kwietnia, 2024

E-commerce w Szwecji – Tradera, CDON, Fyndiq oraz… Amazon.se

10.08.2020, Nikolaj SchlickewitzSetup.pl

Szwecja: 10.327.589 mieszkańców i w 2019 roku obroty e-commerce w Szwecji wynosiły 87 mld szwedzkich koron (8,5 mld euro). Jest to wynik porównywalny do obrotów e-commerce w Polsce! Całkowity wzrost handlu elektronicznego w 2019 roku wyniósł 13%, a 70% Szwedów w wieku od 18 do 79 lat robiło zakupy przez Internet co najmniej raz w ciągu miesiąca. 13% z nich robi zakupy online więcej niż raz w tygodniu. Branżą, która odnotowała największą sprzedaż w ciągu ostatniego roku jest elektronika użytkowa, która wzrosła o 14% i osiągnęła sprzedaż blisko 1,7 mld euro. Jedna trzecia wszystkich produktów elektroniki użytkowej jest obecnie sprzedawana online.

Z kolei branża farmaceutyczna była kategorią o najmniejszych obrotach w 2019 roku, ale jednocześnie odnotowała największy wzrost w porównaniu ze wszystkimi innymi branżami. Sprzedaż internetowych aptek wyniosła 500 mln euro i wzrosła o 36%.

W Szwecji wszystko jest trochę inne.

O ile istnieją szwedzcy gracze e-commerce, dla których już teraz Amazon.se jest koszmarem, o tyle dla sprzedawców amerykańskich, niemieckich, brytyjskich czy polskich codzienna walka o sprzedaż na rynkach Amazona jest od lat codziennością. Potężna siła rynkowa Amazona w Niemczech i innych krajach wydaje się być nie do zachwiania i wiele osób już dawno pogodziło się z wadami i problemami tej platformy sprzedażowej, aby móc skorzystać z niewątpliwych zalet, jak chociażby gigantyczny zasięg i zaufanie kupujących.

Różne czynniki pokazują jednak, że rynek szwedzki funkcjonuje zupełnie inaczej niż np. rynek niemiecki. Po pierwsze, dzika i nienaruszona przyroda oraz odludnione krajobrazy Szwecji nie powinny przesłaniać faktu, że jest to kraj wysoko zdigitalizowany. W Szwecji, według danych Eurostatu, odsetek internautów w ubiegłym roku wynosił 98%. Dla porównania w Niemczech liczba ta jest wciąż o 10% niższa.

Szwedzki e-commerce: najważniejsze platformy.

Największym graczem na szwedzkim rynku e-commerce jest netonnet.se. Sklep ten w 2019 roku osiągnął przychody w wysokości 277 mln euro. Następne w kolejności są elgiganten.se z przychodami w wysokości 243 mln euro i apotea.se z przychodami w wysokości 225 mln euro. Oprócz tych sklepów internetowych, Szwedzi kupują na eBay.co.uk (to może ulec zmianie po wprowadzeniu w 2021 granic celnych) oraz na szwedzkich marketplace’ach:

Tradera

Tradera jest marketplace’em i serwisem ogłoszeniowym ze Szwecji. Sprzedawcy detaliczni, którzy chcą sprzedawać swoje produkty za pośrednictwem Tradera, otrzymują własną stronę startową i swój sklep na Tradera.com. Początkowo Tradera opierała się całkowicie na aukcjach, ale obecnie odwiedzający mogą kupować zarówno nowe, jak i używane przedmioty na aukcjach typu „kup teraz”. Tradera została założona w 1999 roku i w 2006 przejęta przez eBay Inc. W 2015 roku Tradera została przejęta przez PayPal.

Aby dokonać rejestracji, musisz podłączyć Twoje członkostwo w Tradera do zweryfikowanego konta PayPal. Imię i nazwisko oraz adres e-mail muszą być identyczne z Twoimi danymi PayPal. Kiedy już masz zweryfikowane konto PayPal, skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta poprzez czat w celu rozpoczęcia onboarding’u.

Fyndiq

Fyndiq jest kolejną popularną platformą handlową w Szwecji. Firma próbowała rozszerzyć swoją działalność na Niemcy w 2015 roku, ale po niespełna roku zakończyła „niemiecką przygodę”. Sprzedawcy mogą ubiegać się o darmowe konto, bez opłat miesięcznych i opłat rejestracyjnych. 

Nie ma żadnych opłat za rozpoczęcie działalności ani też abonamentu. Zamiast tego, przy sprzedaży produktu płacisz opłatę za sprzedaż i opłatę za kategorię. Opłata za sprzedaż wynosi 10% bez podatku VAT od ceny sprzedaży produktu brutto za każdy sprzedany produkt, a opłata za kategorię wynosi 8 SEK (0,80 euro) bez podatku VAT za każdy sprzedany produkt. Tutaj znajdziesz formularz zgłoszeniowy.

Cdon

Cdon.com rozpoczął działalność w 1999 roku, jako internetowy sprzedawca detaliczny oferujący płyty CD. Teraz jest to według niektórych źródeł największy marketplace w krajach nordyckich.

Zaczynasz od wypełnienia formularza zgłoszeniowego. Podajesz dane swojej firmy oraz link do swojego sklepu internetowego, aby dać platformie wyobrażenie o tym, co warto sprzedawać na CDON Marketplace. CDON odezwie się po zapoznaniu się z Twoją aplikacją. Jeśli Twoja aplikacja zostanie zaakceptowana, zawierasz z nimi umowę. Po podpisaniu umowy przez obie strony otrzymujesz dostęp do konta administracyjnego, z którego możesz wgrać swoje produkty i rozpocząć sprzedaż w Szwecji, Norwegii, Finlandii i Danii.

Amazon ogłosił na początku sierpnia 2020, że „wkrótce” uruchomi szwedzką wersję krajową swojej platformy

Najpierw Szwecja, potem Polska? Takie przynajmniej były branżowe rokowania na dalszy rozwój Amazona w Europie. O tym, że jesteśmy o krok bliżej idąc tokiem „przepowiedni” branżowych ekspertów, świadczy poniższe oficjalne ogłoszenie platformy: 

„Miło nam poinformować Państwa, że trwają przygotowania do nowego szwedzkiego sklepu Amazon.se. Chcemy inspirować lokalnych klientów i dać sprzedawcom możliwość dalszego rozwoju ich działalności w Europie. Szwecja wkrótce stanie się siódmym krajem w kontach sprzedawców w UE. Dzięki tym samym miesięcznym opłatom za sprzedaż i procentowym prowizjom od sprzedaży w taryfie Professional, sprzedawcy będą mieli dostęp do wszystkich siedmiu europejskich wersji krajowych Amazon. W najbliższych tygodniach poinformujemy e-mailem, kiedy szwedzki Seller Central będzie dostępny”.

Według pierwszych doniesień, Szwecja ma być obsługiwana przez polskie magazyny FBA. Dopóki Amazon w Szwecji nie wybuduje magazynów FBA, należy pod kątem podatkowym mieć na uwadze próg w wysokości ok. 30.000 euro, powyżej którego musimy zapłacić podatek VAT w Szwecji. 

W ostatnich latach pojawiło się wiele spekulacji na temat wejścia Amazona na rynek krajów skandynawskich, takich jak: Dania czy Szwecja. I nie tylko to: był też strach i przerażenie…

W 2017 roku dyrektor generalny serwisu porównawczego Pricerunner, Nicklas Storåkers, posunął się nawet do tego, by opisać potencjalny start Amazona, jako ekonomiczny horror – wręcz dystopię: „Wtedy wszyscy będziemy martwi. Wszyscy gracze e-commerce staną się niewolnikami pod Amazonem i nie będzie dla nas miejsca”, powiedział wtedy.

Logistyka? Zdecydowanie nie jest to łatwe!

Chociaż jest to trzeci co do wielkości kraj w UE pod względem powierzchni (po Francji i Hiszpanii), stosunkowo niewiele osób mieszka w Szwecji – w rzeczywistości jest to jeden z najmniej zaludnionych krajów w Unii Europejskiej. Podczas gdy na południu kraju znajduje się wiele większych miast i konurbacji (np. Sztokholm, Malmö czy Göteborg), im dalej na północ, tym rzadziej można napotkać na obszary zaludnione.
Mimo że przyczyniło się to do szybkiego rozwoju Internetu, cyfrowych kanałów komunikacji i zakupów online, doprowadziło to również do wydłużenia czasu dostawy paczek. Kilka dni lub tygodni nie jest bynajmniej rzadkością. Dla Niemców „zepsutych przez amazonową” jednodniową lub nawet dostawę tego samego dnia, byłby to absolutny no-go.

W Szwecji DHL jest najczęściej oferowanym dostawcą w e-commerce. Spośród sklepów, które wskazują, z jakiej usługi korzystają do transportu swoich towarów, 30% wskazało DHL, jako jednego ze swoich dostawców. DB Schenker i UPS (United Parcel Service) znajdują się w pierwszej trójce firm kurierskich oferowanych przez sprzedawców internetowych w Szwecji.

Co czeka sprzedawców?

Amazon odnosi sukcesy, ponieważ platforma dokładnie wie, czego chcą kupujący: szeroki asortyment produktów, dobry stosunek jakości do ceny, szybka dostawa i dobra, prokonsumencka obsługa klienta. Amazon jest pod tym względem najlepszy i po odpowiednim przygotowaniu wejścia na rynek, może to zaoferować również w Szwecji. Ale trzeba wziąć pod uwagę, że Amazon jest szczególnie dobry w miastach i obszarach metropolitalnych, ponieważ to właśnie tam internetowy gigant może rozwinąć swój pełny potencjał – łącznie z własnymi kurierami, dostawami tego samego dnia, a nawet dostawami w ciągu dwóch godzin.

Ale Szwecja jest inna. Rynek e-commerce jest dobrze spenetrowany. Odległości są duże. Amazon nie jest znany z nieudanych debiutów na nowych rynkach, ale to nie znaczy, że wszystko czego dotknie Amazon zamienia się w złoto. Amazon również ponosił porażki: z markami własnymi, z usługami, a nawet w niektórych krajach Amazon nadal ma swoje problemy z przedostaniem się na rynek, np. w Szwajcarii.

Więcej artykułów z serii „E-commerce w…”