E-commerce w Szwajcarii: Ricardo.ch, Galaxus.ch – prawo, VAT, cło i logistyka

24.03.2019 | Ostatnia aktualizacja: Październik 2021

Szwajcarzy w porównaniu z Niemcami wydali w 2018 roku prawie dwa razy więcej pieniędzy na osobę podczas zakupów w sieci. Również prawie dwa razy większe jest PKB „na głowę” (nie uwzględniając siły nabywczej). W przeciwieństwie do sprzedaży internetowej w krajach Unii Europejskiej, sprzedaż i wysyłka towaru do Szwajcarii jest zdecydowanie bardziej skomplikowana. Sprzedawca musi uporać się z procedurami celnymi, zwrotami, podatkami oraz nieznanymi marketplace’ami. Przedstawiamy najważniejsze aspekty sprzedaży w republice alpejskiej. Jest całkiem spora szansa, że Twój produkt nie będzie miał dużej konkurencji, a przeszkody po przeczytaniu tego artykułu będzie można łatwo wyeliminować, czy ominąć. Warto spróbować!

W tym artykule:

  • E-commerce w Szwajcarii: Ricardo.ch, Galaxus.ch – prawo, VAT, cło i logistyka
  • Aktualizacja 2.02.2021: Jak kupują Szwajcarzy w Internecie w czasach pandemii? Poznaj liczby z roku 2020!
  • Aktualizacja Październik 2021: Które platformy wybierają szwajcarscy sprzedawcy online?


Jakie istnieją marketplace’y w Szwajcarii?

Szwajcaria jest krajem w centrum Europy i Unii Europejskiej, ale nie będąc jej krajem członkowskim – także krajem nieznanym dla sprzedawców. Przedstawiamy najważniejsze platformy sprzedaży.

Oferta może mieć samą cenę „kup teraz”, licytację lub obie opcje


Czym jest Ricardo.ch – odpowiednik Allegro.pl?

Sondaże wskazują na to, że Szwajcarzy korzystają głównie ze szwajcarskiej platformy Ricardo oraz Amazona. Ricardo.ch istnieje od 1998 roku i podobnie jak Allegro w Polsce, stanowił lokalny marketplace zanim w tym kraju pojawiły się eBay, czy Amazon. Na Ricardo.ch jest aktywnych 3,2 mln sprzedawców i 1,9 mln produktów, a codziennie odbywa się ponad 20 tys. transakcji sprzedaży. Platforma i większość aukcji jest dwujęzyczna – w języku niemieckim i francuskim. Podobnie, jak Allegro, Ricardo jest otwarte zarówno dla sprzedawców prywatnych, jak i przedsiębiorców, a aukcje mogą być licytacją lub ofertą typu „kup teraz”.Kupujący ma możliwość skorzystania z następujących form płatności: karta kredytowa, przelew, za pobraniem, TWINT czy ApplePay. Niestety nie ma możliwości skorzystania z płatności za pomocą PayPal’a. Wysyłka jest możliwa za pomocą: poczty, spedycji, odbioru osobistego lub przy wsparciu innych firm kurierskich, a o wysokości kosztów wysyłki decyduje sprzedawca. Jedyną wspieraną przez Ricardo.ch walutą jest frank szwajcarski. Ricardo.ch nie przyjmuje wszystkich sprzedawców. Aby utworzyć konto, platforma wymaga wielu danych, dokumentów oraz informacji o produktach, jakie chcemy wystawić do sprzedaży. Wymagane są również referencje sprzedaży na innych platformach europejskich.


Znaczenie Amazon & eBay w Szwajcarii

Na drugim i trzecim miejscu po Ricardo.ch znajdują się dobrze wszystkim znane Amazon oraz eBay. Amazon w marcu 2018 roku nawiązał partnerstwo z pocztą szwajcarską. Szwajcarzy mogą korzystać z niemieckiej wersji Amazona i w przypadku wielu produktów FBA mają darmową i szybką wysyłkę. Pomimo, że wiele produktów nie jest wysyłanych do Szwajcarii, obywatele tego kraju wciąż tam zamawiają. Mianowicie liczne firmy udostępniają niemieckie adresy, skąd paczki są odsyłane dalej do Szwajcarii, lub można je stamtąd odebrać osobiście.

Nieco inaczej eBay podchodzi do tematu, otwierając w 2001 roku szwajcarską wersję platformy. Niestety na niewiele to się zdało patrząc na obroty eBay.ch w porównaniu do Ricardo.ch. Znana sytuacja z Polski, prawda?Na początek zalecamy rozpocząć sprzedaż na Ricardo.ch.

Na pytanie, czy często korzystają z Amazon 58% osób odpowiada potwierdzająco ze względu na niskie ceny, 20% zaprzecza argumentując chęć wsparcia firm szwajcarskich lub (12%) ze względu na złe warunki pracy w Amazon (20min.ch)

eBay.ch vs. Ricardo.ch = eBay.pl vs. Allegro.pl?


Podatki i opłaty celne: Kiedy zachodzi obowiązek płacenia podatków oraz opłat celnych w przypadku sprzedaży lub wysyłki towaru do Szwajcarii?

VAT jest płacony w Szwajcarii na wwożone produkty i jest określany podatkiem importowym. Jest naliczany na każdy rodzaj towaru, nawet darmowe przesyłki. Jego wysokość to: 7,7 % lub 2,5 % w przypadku żywności i innych towarów podstawowych.Towar o deklarowanej wartości poniżej 65 CHF (7,7 % VAT) lub 200 CHF (2,5% VAT) nie jest objęty podatkiem VAT, ani opłatami celnymi. Deklarowana wartość to cena towaru+koszt wysyłki. Uwaga! Od 1.01.2019 w Szwajcarii istnieje próg 100.000 CHF, po przekroczeniu którego, sprzedawca musi uzyskać szwajcarski NIP i płacić w Szwajcarii podatek VAT nawet dla paczek o wartości poniżej 65 CHF (7,7 % VAT) lub 200 CHF (2,5 % VAT). Obowiązki dla osób zobligowanych do płacenia VATu w Szwajcarii (za towar powyżej kwoty wolnej lub po przekroczeniu progu 100.000 CHF):

  • wpis do rejestru VAT,
  • wyznaczenie przedstawiciela podatkowego,
  • tworzenie faktur zgodnych ze szwajcarskim NIPem: VAT jest teraz częścią faktury dla konsumenta i jest obowiązkiem przedsiębiorcy – nie ma już możliwości delegowania obowiązku VAT na konsumenta,
  • przesyłki lub etykiety muszą posiadać identyfikowalnego nadawcę i szwajcarski numer VAT/UID,
  • tworzenie kwartalnej deklaracji VAT,
  • możliwość zwrotu podatku VAT od usług płaconych z wyprzedzeniem (wysyłka, marketing itp.).


Jakie są opłaty celne w Szwajcarii?

Towary wysyłane przez sprzedawców zagranicznych do kupującego w Szwajcarii są objęte opłatami celnymi. W zależności od rodzaju produktu naliczane są koszty według wagi. Wysokość opłat można oszacować za pomocą kalkulatora.Jeżeli towar warty mniej niż 6.000 € został wyprodukowany w kraju Unii Europejskiej i jeżeli na fakturze znajduje się poniższa deklaracja, to nie podlega on ocleniu. „Der Ausführer der Waren, auf die sich dieses Handelspapier bezieht, erklärt, dass diese Waren, soweit nicht anders angegeben, präferenzbegünstigte****KRAJ POCHODZENIA**** Ursprungswaren sind”.


Kto płaci za VAT i opłaty celne?

Zarówno podatek VAT, jak i opłaty celne zazwyczaj płaci kupujący, który w zagranicznym sklepie internetowym lub marketplace jest traktowany, jako importer. Jeżeli decydujemy się na sprzedawanie na szwajcarskim marketplace np. Ricardo.ch – to musimy klienta poinformować o cenie końcowej z wszystkimi opłatami celnymi i VATem, jakie dochodzą do ceny produktu z aukcji.


Klient szwajcarski. Języki i preferencje

Język stron produktowych

W Szwajcarii stosowane są trzy języki urzędowe: niemiecki, francuski, włoski oraz romansz (retoromański). Głównym językiem dla 63% Szwajcarów jest język niemiecki, dla 23% francuski oraz dla 8% włoski. Opisy produktów powinny zatem być tłumaczone na język niemiecki oraz francuski. Należy zwrócić uwagę na to, że gwara Schweizerdeutsch jest podobna do niemieckiego, ale istnieją pewne różnice. Pod kątem SEO należy zwracać uwagę na to, że np. opona w Szwajcarii to nie „Reifen”, tylko „Pneu”. Zalecamy sprawdzić najważniejsze słowa kluczowe np. za pomocą słownika online.

Informacje na stronie produktowej

Szwajcarzy życzą sobie informacji o ostatecznych kosztach zamawianego produktu. Również o wysokości VATu i opłatach celnych. Zalecamy dokładne sprawdzenie całej „ścieżki” zamówienia, aby uniknąć negatywnych komentarzy ze względu na niespodziewane koszty.

Preferowane opcje płatności

Najpopularniejszą formą płatności w Szwajcarii jest płatność z odroczonym terminem. 85% z zapytanych 10 tys. osób preferuje taką płatność, 79% deklaruje również chęć płacenia kartą kredytową. PayPal używany jest jedynie przez 35% i nie jest wszędzie dostępny (np. na Ricardo.ch).

Optymalizacja mobilna

Również Szwajcarzy coraz częściej dokonują zakupów przez urządzenia mobilne. Prawie połowa kupujących używa smartfona lub tabletu podczas zakupów online.


Aspekty prawne: Jakie prawo obowiązuje sprzedawców zagranicznych w Szwajcarii?

Odstąpienie od umowy i zwroty

Jeżeli regulamin zakupów w sklepie zawiera informacje o obowiązującym polskim lub niemieckim prawie, to zakupy w tym sklepie są zawierane w oparciu o te właśnie przepisy. Podobnie na eBay.ch można umieścić taki zapis w regulaminie AGB.

Wielkim zmartwieniem dla osób zainteresowanych sprzedażą w Szwajcarii są zwroty. I tutaj mamy dobrą wiadomość, bowiem w Szwajcarii nie ma obowiązku akceptowania zwrotu od konsumentów. Dotyczy to również Ricardo.ch (Regulamin Ricardo.ch pkt. 6.2.6 A).

Wady produktu

Nawet jeżeli AGB regulują stosowanie prawa niemieckiego, to jeżeli prawo szwajcarskie przewiduje korzystniejsze warunki dla konsumenta, muszą one zostać zachowane. Przykładem jest produkt, który dotarł do konsumenta uszkodzony. Według prawa niemieckiego sprzedawca ma w takiej sytuacji prawo do naprawy lub zastąpienia produktu działającym egzemplarzem. Prawo szwajcarskie z kolei przyznaje konsumentom w takiej sytuacji prawo do natychmiastowego odstąpienia od umowy (konsument zwraca towar, sprzedawca zapłacone pieniądze).


Podsumowanie

Szwajcaria z pewnością jest krajem, którego obywateli stać na Twoje produkty. Przygotuj się dobrze do „wejścia” na rynek, skontaktuj się ze swoim partnerem logistycznym, sporządź plan i ruszaj! Zalecamy na początek wybrać marketplace – Ricardo.ch. Setup.pl zajmie się zaplanowaniem Twojego „wejścia” na rynek szwajcarski, założeniem konta i pozyskaniem zezwolenia na sprzedaż na nim, stworzeniem aukcji oraz konfiguracją konta. Nasi partnerzy pomogą w bezproblemowej wysyłce i przygotowaniu dokumentacji celnej.


Aktualizacja 2.02.2021: Jak kupują Szwajcarzy w Internecie w czasach pandemii? Poznaj liczby z roku 2020!

Handel internetowy w Szwajcarii „urósł” bardzo mocno w czasie kryzysu wywołanego pandemią. Według badań przeprowadzonych przez Wyższą Szkołę Nauk Stosowanych w Zurychu (ZHAW), połowa dostawców usług internetowych odnotowała wzrost obrotów o ponad 20%. W ramach swojego reprezentatywnego „Badania detalistów internetowych 2020”, ZHAW zebrał dane z 330 sklepów internetowych w okresie od 6 maja do 13 sierpnia. Według ZHAW, zarówno małe jak i duże sklepy internetowe w sektorze B2C i B2B skorzystały z tego wzrostu. „Wiele sklepów internetowych odnotowało wzrost obrotów nawet o 1500%. Szczególnie dużo kupowano żywności, artykułów do majsterkowania i produktów sportowych. Powodem tego jest fakt, że konsumenci coraz częściej dokonują zakupów w Internecie z powodu miejscowych lockdown’ów lub w celu uniknięcia wizyt w sklepach stacjonarnych. Ponadto, wiele osób pracowało w trybie home-office, w wyniku czego spędzało znacznie więcej czasu w domu i zmieniało sposób spędzania wolnego czasu.

W ciągu 60 sek. szwajcarscy konsumenci kupują w szwajcarskich sklepach internetowych towary o wartości 19 596,65 CHF. Z tej kwoty około 15.873 CHF wydawanych jest w szwajcarskich sklepach internetowych, a 3.723 CHF na minutę płynie ze Szwajcarii do międzynarodowych sklepów internetowych. W szwajcarskim handlu cyfrowym średnio 178 zamówień jest składanych na minutę. Zamówienie zawiera jedną do kilku pozycji, ponieważ w ciągu minuty kupuje się 391 produktów.

313 paczek jest wysyłanych w ciągu minuty, 32 z nich są w drodze powrotnej do sprzedawcy, jako zwroty. Jednak więcej niż zwróconych paczek dociera do Szwajcarii, jako małe przesyłki z Azji i reszty świata: 58 pozycji jest wysyłanych co minutę, z czego 39 z Azji.

Dostawcy usług logistycznych pokonują około 582 km na minutę, aby dostarczyć listy i paczki. Jest to ułamek odległości pokonywanej przez transport prywatny, który pokonuje 117.067 kilometrów na minutę.

Jeśli zakupy dokonywane są u sprzedawców zagranicznych, karta kredytowa (w tym poprzez Paypal) jest używana częściej niż podczas zakupów u sprzedawców ze Szwajcarii. 30 zamówień na minutę jest płaconych kartą kredytową za granicą, w Szwajcarii jest nieco mniej, mianowicie 26 zamówień na minutę. Najpopularniejszą metodą zakupów u szwajcarskich kupujących nadal jest zakup z odroczonym terminem płatności. Opcję tę wybiera 124 kupujących na minutę.


Handel w Szwajcarii w 2020 roku

Udział e-commerce w zaopatrzeniu ludności wzrósł znacząco w 2020 roku – ma to oczywiście związek z pandemią. Więcej niż jedno na osiem euro wydatków w szwajcarskich gospodarstwach domowych zostało wydane w handlu elektronicznym. Sprzedaż brutto towarów w e-commerce wzrosła w ubiegłym roku z 72,6 mld euro do 83,3 mld euro. Mimo stagnacji w pierwszym kwartale jest to wzrost o 14,6% w stosunku do 2019 roku i o 3,3% powyżej średniego wzrostu wynoszącego 11,3% w poprzednich trzech latach. Szczególnie dynamicznie rozwijała się sprzedaż towarów codziennego użytku, w szczególności produktów spożywczych i drogeryjnych, ale także leków.

Poszczególne branże zostały w bardzo różny sposób dotknięte ograniczeniami spowodowanymi pandemią. Podczas gdy w handlu stacjonarnym branża żywności, napojów i wyrobów tytoniowych odnotowała 8,5% wzrost sprzedaży, sektor niespożywczy odnotował 4,7% spadek. Szwajcarski Federalny Urząd Statystyczny zanotował w ubiegłym roku nominalny wzrost obrotów po korekcie cenowej wynoszący 0,8%. Najbardziej dotknięte kryzysem są stacje benzynowe (-16,1%.), inne towary, takie jak: odzież, apteki, zegarki i biżuteria (-12,5%) oraz produkty wydawnicze, sprzęt sportowy i zabawki (-7,1 %).

Dobra wiadomość dla e-commerce: handel w Internecie wyraźnie wzrósł w pandemicznym roku 2020. Mianowicie o 14,1%, sprzęt informatyczny i komunikacyjny o 13,8% oraz pozostałe artykuły gospodarstwa domowego, tekstylia, artykuły do majsterkowania i wyposażenia wnętrz o 2,2%. W grudniu sprzedaż detaliczna skorygowana o efekty wyprzedaży przedświątecznych wzrosła o 4,7% w ujęciu realnym.


Aktualizacja Październik 2021: Które platformy wybierają szwajcarscy sprzedawcy online?

Handel elektroniczny przeżywa rozkwit od czasu kryzysu wywołanego pandemią. Odkrycie to nie jest nowe i zostało wykazane również we wcześniejszych badaniach (HANDELSVERBAND.swiss 2021, Wölfle & Leimstoll 2021, Zumstein & Oswald 2020). Zaskakująca jest jednak skala wzrostu sprzedaży. Jak pokazuje wykres numer 14: 88% z 316 badanych sklepów internetowych odnotowało w 2020 wzrost sprzedaży ogółem w porównaniu z rokiem poprzednim. Spośród nich 23% sklepów internetowych odnotowało niewielki wzrost, (6 – 15 %), 29% odnotowało silny wzrost (16 – 29%), a 36% sklepów internetowych odnotowało bardzo silny wzrost sprzedaży, (powyżej 30%). Takie wskaźniki wzrostu sprzedaży związane z koronakryzysem są rzadkie i przypominają boom z lat 50. i 80. Tylko 8% sprzedawców internetowych deklaruje, że w 2020 roku sprzedaż online pozostanie na tym samym poziomie, a wzrost wyniesie od -5% do +5%. Tylko 4% respondentów odnotowało w ubiegłym roku spadek obrotów w swoich sklepach internetowych.



Wiele rynków cyfrowych skorzystało z kryzysu wywołanego pandemią i odnotowało silny wzrost. Coraz więcej sprzedawców detalicznych prowadzi również sprzedaż za pośrednictwem tych platform

Ponad połowa sprzedawców internetowych prowadzi sprzedaż nie tylko za pośrednictwem własnego sklepu internetowego, ale również za pośrednictwem cyfrowych rynków, takich jak: Galaxus, Amazon, eBay, Ricardo oraz za pośrednictwem formatów ogłoszeń – Tutti czy Anibis. Sprzedaż za pośrednictwem marketplaców często odbywa się we współpracy z partnerami. Dla 40% marketplaceów są istotne dla sprzedaży, dla kolejnych 30% raczej istotne (wykres 8) – pokazuje to rosnące znaczenie tych platform.

Błękit: CH w 2019r. | Granatowy: CH w 2020r. | Szary: cross-border do CH w 2019r. | Czarny: Szary: cross-border do CH w 2020r.
(Źródło)

Kiedy zapytano sprzedawców internetowych, czy ich firma sprzedaje na rynkach cyfrowych lub innych platformach cyfrowych, takich jak: Amazon, Digitec Galaxus, Zalando, Microspot czy Ricardo wyłonił się zaskakujący obraz. Jak już wspomniano ponad połowa sprzedaje na cyfrowych rynkach samodzielnie (30%) lub we współpracy z partnerami (25%). To podobna liczba, jak w zeszłym roku i prawie o 2/3 więcej niż dwa lata temu (Zumstein & Steigerwald 2019). Po upadku szwajcarskiego rynku Siroop, który był najpopularniejszym szwajcarskim rynkiem wśród sprzedawców internetowych w 2018 roku, teraz to Digitec Galaxus jest zdecydowanie numerem jeden wśród sprzedawców detalicznych (39%) –  wyprzedza nawet Amazona.

Około 30% sprzedawców internetowych prowadzi również sprzedaż za pośrednictwem amerykańskiego lidera rynku globalnego – firmy Amazon. Fakt, że w 2021 większy odsetek badanych sprzedawców detalicznych sprzedaje za pośrednictwem Amazona niż w 2019 r. ma związek z próbą badania. W Austrii Amazon Marketplace jest znacznie popularniejszy niż w Szwajcarii.

Wśród szwajcarskich sprzedawców internetowych na trzecim miejscu plasuje się marketplace Ricardo.ch. Microspot, spółka zależna Coop, po wycofaniu się Siroop zdołała niemal potroić swój udział w rynku sprzedawców detalicznych: w 2021 r. już 13% szwajcarskich sprzedawców internetowych będzie sprzedawać za pośrednictwem tego cyfrowego rynku, w porównaniu z zaledwie 5% w 2019 r.


Międzynarodowa platforma aukcyjna eBay nie przebije 8% udziału wśród ankietowanych sprzedawców internetowych, ponieważ sprzedają tu głównie osoby prywatne. Z 7% –  shöpping.at, nowy austriacki rynek był najczęściej wymieniany przez austriackich handlowców.


Wiodący internetowy sprzedawca mody Zalando nie tylko odnotował rekordowy rok pod względem liczby klientów i obrotów, ale również platforma modowa staje się coraz bardziej popularna wśród sprzedawców internetowych (6% w 2021 r.). Zalando będzie prawdopodobnie nadal rosło w następnych latach, ponieważ oferuje małym, stacjonarnym sprzedawcom mody z „Connected Retail” opłacalny sposób, aby ich asortyment był widoczny na arenie międzynarodowej poprzez Zalando i jednocześnie sprzedawany regionalnie.


Z 4% udziałem wśród sprzedawców detalicznych – Tutti.ch, format ogłoszeń szwajcarskiej grupy medialnej Tamedia – podąża za nim. Zaskakująco mało, bo tylko 2% ankietowanych sprzedawców internetowych prowadzi sprzedaż za pośrednictwem azjatyckich marketplace’ów, takich jak: Alibaba, AliExpress, Tmall czy Jd.com. Tyle samo sprzedaje za pośrednictwem szwajcarskiej platformy Anibis.ch, czyli mniej niż w 2019 roku (5%).


Więcej artykułów z tej serii: