piątek, 19 kwietnia, 2024

5 najczęściej popełnianych błędów przez sprzedawców na Amazonie!

17.11.2020

Przedstawiamy Top 5 najczęściej popełnianych przez sprzedawców błędów na Amazonie. Jeżeli już zajmujesz się sprzedażą na tej platformie, to sprawdź teraz, czy ich nie popełniasz.


1. Niekompletne lub nieprawidłowe informacje o produkcie

Większość kategorii produktu jest obsługiwanych przez konkurencję. Z tego tłumu wybiją się tylko ci, którzy się wyróżnią klarownym przekazem informacji o produkcie. Łatwość dokonania wyboru Twojego produktu zależy od tego, jak go przedstawisz i jak szybko potencjalny kupujący odnajdzie go wśród konkurencji. Opis produktu, jego cechy, zdjęcie oraz bullet-points powinny być dopasowane tak, aby szybko wzbudziły zaufanie i najlepiej także chęć pożądania produktu. Statystycznie mamy na to tylko 8 sekund! A więc, jeżeli Twoje opisy oraz cechy produktu są niekompletne, a produkt umieszczony w niewłaściwej kategorii – napraw to natychmiast!


2. Brak stanów magazynowych lub nieaktualne stany

Powodem problemów ze statystykami, blokadami kont jest często złe zarządzanie stanami magazynowymi. Jest to związane z nieaktualnymi stanami (oferowanie i sprzedaż produktów „nieistniejących”), niedosyłaniem produktów do magazynu FBA oraz wygaszaniem listingów ze względu na brak stanów magazynowych.Powodem braku aktualnych stanów, oferowanie produktów nieistniejących jest niekorzystanie z programów magazynowych, które np. aktualizują stany magazynowe w przypadku sprzedaży na innym kanale. Często jest to np. sprzedaż produktu w sklepie stacjonarnym lub na eBay i brak aktualizacji zmniejszenia stanów o ten produkt na Amazonie.Drugim problemem ze stanami magazynowymi jest ich brak (wyprzedanie produktu). Niezależnie od tego, czy jest to FBA czy FBM w momencie wygaszenia listingu (ze względu na wyprzedanie wszystkich egzemplarzy) wypada on z rankingu. W momencie ponownego włączenia listingu np. poprzez dosyłanie nowych egzemplarzy do magazynu FBA, zaczynamy od podstaw „walkę” o wysokie miejsce w rankingu.Korzystaj z narzędzi do synchronizacji stanów magazynowych oraz narzędzi przewidywania stanów magazynowych FBA, aby nigdy nie doszło do sytuacji, w której stany są wyzerowane/wyprzedane.


3. Opóźniona realizacja zamówień oraz zbyt droga wysyłka

Powodem braku konwersji mogą być zbyt wysokie koszty wysyłki. Kupujący na Amazonie są „rozpieszczeni” tanim abonamentem Prime i związaną z tym darmową, błyskawiczną wysyłką ich zamówień z magazynów FBA. Oprócz niskich kosztów wysyłki (najlepiej ich braku) dużym problemem jest opóźniona realizacja zamówień. To nie tylko jest niebezpieczne ze względu na statystyki (w związku z tym zagrożenie blokadą konta), ale także narażasz się na negatywny feedback ze strony kupujących. Jeżeli sprzedajesz przez FBM, to zadbaj o możliwie niskie lub darmowe koszty wysyłki dla kupujących. Postaraj się również o to, aby dotrzymać ustawionych czasów realizacji zamówień. Jeżeli nie potrafisz tego zrobić, to dostosuj je do swoich realiów. Jeżeli nie jesteś w stanie nadać zamówienia w ciągu 1-2 dni – poważnie rozważ usługę FBA!


4. Ignorowanie sygnałów z komentarzy i feedbacku kupujących

Feedbacku oraz komentarzy pod produktami żaden sprzedawca nie powinien ignorować. Dostosowanie swojej jakości usług do sygnałów z komentarzy może być ostatnią deską ratunku przed blokadą konta. Złe pakowanie, słabe jakościowo produkty lub problemy z dostawą – eliminuj je natychmiast!I jeszcze jedno – pod żadnym pozorem nie pisz do swoich kupujących z prośbą o ocenę! Najczęściej kończy się to negatywną notą, albo nawet wezwaniem lub sprawą w sądzie (za wysyłanie wiadomości w celu zwiększenia sprzedaży do osób, które nie wyraziły na to zgody). Przeczytaj więcej tutaj o Abmahnung


5. Konkurowanie z Amazonem

Jeżeli sprzedajesz ten sam produkt, co Amazon, tyle że pod własnym brandem, to musisz wiedzieć, że nie będzie to łatwe. Bowiem Twoim konkurentem jest właściciel platformy, na której go oferujesz. Spróbuj wyróżnić swój produkt spośród innych!


6. Niewygrywanie BuyBox

Jeżeli Twój produkt jest również oferowany przez innych sprzedawców, to jednocześnie walczysz z nimi o BuyBox. Około 90% sprzedaży pochodzi z kliknięcia w BuyBox, także warto się o nie postarać!Nie ma przepisu na zdobycie BuyBox, ale obserwacje naszych i innych sprzedawców potwierdziły następujące czynniki pozytywnie wpływające na szansę zdobycia BuyBox:

  • kompletne oraz szczegółowe informacje o produkcie,
  • konkurencyjna cena,
  • ustawiony czas realizacji zamówienia, rodzaj wysyłki,
  • statystyka „Order Defect Rate”,
  • statystyka „Seller Performance”,
  • customer feedback/ocena sprzedawcy,
  • wiek konta Amazon,
  • dostępne stany magazynowe.