piątek, 29 marca, 2024

538 tys. zamówień w ciągu sekundy podczas Singles Day 2020. Amazon pozywa sprzedawców w USA

13.11.2020


Singles Day generuje Alibabie 538 tys. zamówień – na sekundę!

Również w Polsce i w Niemczech coraz większego znaczenia nabiera odbywający się 11. listopada Singles Day – ale sprzedawcom w tych krajach daleko jeszcze do pułapu sprzedaży osiągniętych w tym roku w Chinach: Jak ogłosił chiński gigant Alibaba, pół godziny po rozpoczęciu największego na świecie dnia wyprzedażowego padł nowy rekord. Łącznie tego dnia w tym roku sprzedano produkty o wartości 372,3 mld juanów (około 47,7 mld euro).

Duże zapotrzebowanie na elektronikę, kosmetyki i produkty luksusowe
Popyt był ogromny: w szczytowym okresie Alibaba odnotowywała 538 tys. zamówień na sekundę. Na platformach należących do Alibaba (m.in. Aliexpress) aktywnych było ponad 2 mln. produktów, czyli dwa razy więcej niż w 2019 r.

Analitycy zaobserwowali, że produkty elektroniczne i kosmetyczne, a także luksusowe znajdują się w tym roku w czołówce sprzedanych towarów. Chińscy klienci zazwyczaj kupują te produkty głównie podczas podróży zagranicznych – ale ponieważ w tym roku są one odwołane z powodu pandemii, konsumenci zdecydowali zaopatrywać się w nie przez Internet właśnie w Singles Day.

Alibaba ma za sobą trudne tygodnie
Dla Alibaby wybitny wynik walki o zniżki to dobry znak po kilku tygodniach raczej złych wiadomości. Dopiero w ubiegłym tygodniu władze chińskie wstrzymały debiut giełdowy finansowej spółki należącej do Alibaba – Ant Group (Pisaliśmy o tym tutaj). Ponadto istnieją obawy, że organy nadzoru w tym kraju chcą ograniczyć ogromną siłę rynkową Alibaby i innych przedsiębiorstw technologicznych.

Singles Day zawsze odbywa się 11 listopada. Ideą przewodnią tego dnia był swoisty antywalentynkowy dzień dla singli – data tylko dla nich. Alibaba od 2009 roku oferuje swoim klientom wysokie rabaty w ten dzień, ustanawiając go ważnym w kalendarzu sprzedawców. Wieczorem dzień bitwy o zniżki kończy się wielką galą, na której wystąpiła w tym roku Katy Perry – w związku z pandemią połączenie odbyło się jednak poprzez stream.

Liczby są imponujące, ale należy pamiętać o tym, że już od początku listopada chińska firma wabi klientów specjalnymi promocjami i rabatami, które są wliczone w powyższy wynik. Nie było tak w poprzednich latach, więc trudno jest dokonać porównania tegorocznych wyników. W zeszłym roku Alibaba miał w Singles Day obroty w wysokości około 268,4 mld juanów (około 34,4 mld euro).


Amazon pozywa sprzedawców oferujących podróbki

Amazon dokonał zdecydowanego kroku przeciwko fałszerstwom w USA: marketplace pozwał kilkanaście podmiotów zewnętrznych i dwóch influencer’ów. Oskarża ich o obejście mechanizmów bezpieczeństwa platformy w celu zapobieżenia wprowadzania w obrót na Amazonie plagiatów za pomocą „genialnego oszustwa”. Zgodnie z raportem, mówi się, że influencerzy reklamowali podrobione produkty za pośrednictwem mediów społecznościowych, jak Instagram oraz TikTok.

Zgodnie z pozwem, sprzedawcy z siedzibą w USA i Chinach przy pomocy influencerów od listopada ubiegłego roku sprzedali podrobione torebki, torby, paski i portfele luksusowych marek, takich jak: Gucci czy Dior.

Jeden z pozwanych influencer’ów był wcześniej częścią programu Amazon Associates, którego członkowie mogli reklamować produkty oferowane na marketplace Amazon i otrzymywali prowizję od sprzedaży. Po tym jak Amazon odkrył, że influencer reklamował plagiaty został usunięty z tego programu.

Według CNBC, Amazon domaga się teraz odszkodowania i chce uzyskać tymczasowy nakaz uniemożliwiający pozwanym reklamę lub sprzedaż produktów na Amazonie.



„Page experience” coraz ważniejszy dla pozycjonowania na Google

Jeśli strona jest przyjazna dla użytkownika, powinna być lepiej pozycjonowana w wynikach Google. Wyszukiwarka będzie honorowała „bycie przyjaznym” od maja 2021 roku nazywając go „page experience”. Google zaczyna od testów i dokona sprawdzenia wszystkich uwzględnianych w wyszukiwarce stron. Nawet strony, które teraz są dobrze pozycjonowane mogą po sprawdzeniu poziomu jakości „page experience” być pozycjonowane gorzej.

Czego dotyczy „page experience”? Dotyczy tego, czy strona jest zoptymalizowana pod względem mobilnym, czy jest bezpieczna i nie zawiera złośliwego kodu, czy połączenie jest szyfrowane (HTTPS), czy istnieją irytujące elementy, takie jak np. natrętne, wyskakujące okienka.