6 najważniejszych wniosków z PayPal E-Commerce Index 2022, aby zwiększyć sprzedaż online.

24.03.2023

Szybko, bezpiecznie, z myślą o urządzeniach mobilnych – to tylko niektóre oczekiwania klientów w handlu online. Nie tylko małe i średnie przedsiębiorstwa, ale także duzi sprzedawcy internetowi ponownie stają przed wyzwaniami: koszty stałe wzrastają z powodu rosnących cen energii elektrycznej i energii. Jednocześnie i dodatkowo klienci odczuwają nacisk finansowy wynikający z inflacji w swoim codziennym życiu.

Dlatego dla sprzedawców warto otworzyć swoje przedsiębiorstwo na rynki międzynarodowe w celu stabilizacji lub nawet rozbudowy w trudnych czasach. Właśnie teraz ważne jest, aby znać potrzeby i życzenia klientów oraz być w stanie na nie odpowiedzieć.

PayPal E-Commerce Index 2022 – reprezentatywne badanie przeprowadzone przez PayPal, obejmujące 11 krajów europejskich oraz Izrael, pozwala nam przedstawić 6 ważnych wniosków. Poniżej przedstawiamy poszczególne obszary badania oraz kluczowe wnioski dla sprzedawców internetowych.


1. Codzienne zakupy stają się coraz bardziej mobilne

E-Commerce Index pokazuje, że 97% badanych konsumentów międzynarodowych w wieku od 18 do 75 lat dokonuje zakupów online lub płatności. W przypadku dwóch na trzech respondentów (65%) jest to co najmniej cotygodniowa aktywność, podczas której wydają średnio 342 euro miesięcznie. Zarówno na produkty podstawowe i niezbędne, jak i te związane z rekreacją.

W przypadku zakupów i płatności online konsumenci preferują urządzenia mobilne (50%), a jako preferowaną opcję płatności 25% konsumentów wskazało PayPal, bezpośrednio za nim znajdują się karty debetowe i kredytowe, których używa odpowiednio 18% badanych konsumentów.


2. Kluczowe: szybkie, wygodne i bezpieczne zakupy online

Zakupy online to złożony proces, a wielu konsumentów uważa zbyt długie lub mylące procesy zakupowe za odstraszające (40%), prawie połowa konsumentów (48%) twierdzi, że są mniej skłonni do zakupu, jeśli mają obawy dotyczące bezpieczeństwa lub problemy z zaufaniem. Jednocześnie prawie połowa respondentów (47%) wskazała, że dostępność preferowanych metod płatności skłoniłaby ich prędzej do zakupu online.


3. Nowe zakupy: coraz popularniejsze są platformy społecznościowe

Handel społecznościowy staje się coraz bardziej powszechny: prawie co drugi konsument (43%) dokonał zakupów na platformach społecznościowych w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Przedsiębiorstwa dostrzegły tę szansę i prawie dwie trzecie (65%) z nich sprzedaje również za pośrednictwem platform mediów społecznościowych. Handel społecznościowy stał się zatem elementem spełniania oczekiwań kupujących.

Co więcej, co szósty konsument (17%) robi zakupy cotygodniowo za pośrednictwem mediów społecznościowych lub platform streamingowych, wydając średnio 141 euro miesięcznie. Sprzedawcy zauważają to i osiągają dobre wyniki dzięki promocjom online: prawie jedna czwarta sprzedaży (24%) odbywa się obecnie za pośrednictwem kanałów społecznościowych.


4. Klienci oczekują elastyczności finansowej: oferuj kupującym opcje typu „Zapłać później”

Opcje „Zapłać później” są już stałym elementem nowoczesnych sklepów internetowych. Klienci oczekują takiej elastyczności finansowej, na przykład dlatego, że chcą najpierw spokojnie wypróbować, ocenić i dopiero potem zapłacić za zamówione towary. 22% niemieckich konsumentów korzysta z usług „Zapłać później” podczas zakupów online. W Niemczech dominują „płatność po 30 dniach” i płatność ratalna PayPal, stanowiące ponad połowę preferencji na rynku.

Średnie miesięczne wydatki na transakcje „Zapłać później” w Niemczech wynoszą 141 euro. Przedsiębiorstwa z e-sklepami w Niemczech zauważyły wzrost obrotów o 50%, odkąd oferowały swoim klientom opcje „Zapłać później”.


5. Pozwalaj kupującym na bezgraniczne zakupy

Większość konsumentów na całym świecie (74%) dokonuje zakupów międzynarodowych, przy czym średnio 31% zakupów online jest dokonywanych u międzynarodowych sprzedawców detalicznych. W Niemczech zakupy online dokonywane u międzynarodowych sprzedawców wynoszą 38%. To odzwierciedla się również po stronie sprzedawców: 85% adresuje swoją ofertę do międzynarodowej bazy klientów.

Powody międzynarodowych zakupów to przede wszystkim dostęp do lepszych cen (50%) oraz produktów, których nie można znaleźć lokalnie (39%). Szansa na dokonanie zakupów przez międzynarodowych klientów rośnie, gdy na stronie internetowej jest dostępne PayPal, o 58%.

PayPal jest uważany przez wielu za oznakę zaufania i bezpieczeństwa w handlu online.


6. Trendy technologiczne: krypto, NFT, Metaverse

Ponad jedna czwarta konsumentów (27%) już kiedyś posiadała kryptowaluty. Jednak u wielu osób wciąż dominują obawy związane z bezpieczeństwem podczas handlu kryptowalutami.

Niewymienialny token (NFT) (ang. non-fungible token) – unikatowa, cyfrowa jednostka danych oparta na architekturze blockchain, którą użytkownicy protokołu mogą między sobą handlować, nadal są niszowym produktem w porównaniu z kryptowalutami.

Metaverse natomiast ma ogromny potencjał wzrostu: prawie co czwarty konsument (23%) już brał udział w wirtualnych przestrzeniach, a kolejne 27% jest otwartych na to. Faktycznie, co siódmy konsument uważa, że wirtualne przestrzenie stanowią ważny cel zakupowy. Około co dziesiąty chce, aby jego ulubiony sklep istniał w wirtualnym środowisku (11%) lub aby produkty fizyczne można było kupić w wirtualnych przestrzeniach (10%).

Sprzedawcy online, którzy optymalizują swoje sklepy zgodnie z tymi trendami e-commerce, mogą trwale konkurować na arenie międzynarodowej handlu online – i tym samym spełniać oczekiwania swoich klientów, poszerzać swoją bazę klientów i zwiększać szanse na zysk, pomimo aktualnych wyzwań.

Dowiedz się teraz więcej o rozwoju zakupów cyfrowych i o tym, jak nowe nawyki zakupowe otwierają nowe możliwości dla sprzedawców online.


Cały raport możesz pobrać tutaj jako plik PDF.