poniedziałek, 27 maja, 2024

Gen Z: ponad 86% młodych Polaków przynajmniej raz w miesiącu kupuje online lub w aplikacji mobilnej

5.04.2024

Pokolenie Z od początku dorasta w cyfrowej rzeczywistości. Ich naturalnym środowiskiem są nowoczesne technologie. Są przyzwyczajeni do szybkiego dostępu do usług oraz informacji czy korzystania z udogodnień sieci. Młodzi ludzie swoje naturalne nawyki przekładają także na oczekiwania wobec firm, marek, czy instytucji. Marki również są żywo zainteresowane ich potrzebami, dostosowując coraz częściej do nich swoją komunikację i proponowane rozwiązania. W końcu weszli właśnie na rynek, stając się pełnoprawnymi konsumentami i zostaną na nim, kształtując trendy jeszcze przez dłuższy czas.

W marcu 2024 agencja badawcza SW Research na zlecenie MediaMarktSaturn Polska przeprowadziła 

badanie metodą CAWI na reprezentatywnej grupie Polek i Polaków z pokolenia Z. Dane pokazują, że aż 86,2% młodych Polaków decyduje się na zakupy online lub w aplikacji mobilnej raz w miesiącu bądź częściej. Natomiast jedynie 4,4% pokolenia Z robi zakupy w sieci tylko raz na pół roku bądź rzadziej. 


Jak kupują młodzi?

Co najczęściej kupuje Generacja Z w sklepach e-commerce i za pomocą aplikacji mobilnych? Najpopularniejsze kategorie to odzież i obuwie (70,6%), a także wszelkiego rodzaju bilety (50,5%), kosmetyki oraz produkty do pielęgnacji (44,8%) czy platformy streamingowe i treści rozrywkowe – 41,9%. W czołówce uplasowała się również elektronika oraz gadżety technologiczne – aż 40,4% kupuje ją przez Internet.

– Pokolenie Z to pierwsza generacja wychowana w całkowicie zdigitalizowanym środowisku. To oni zmieniają standardy pracy, oblicze handlu oraz inicjują nowe trendy. Są odważni i nie boją się wyzwań. Pokolenie Z, jeśli nie jest usatysfakcjonowane produktem, zmienia markę, nie przywiązuje się. Przede wszystkim ważne jest dla nich podejście do zrównoważonego rozwoju oraz wygoda – mówi Snjezana Bandner, Prezeska MediaMarkt Saturn Polska. –Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że coraz więcej młodych Polaków robi zakupy za pośrednictwem aplikacji mobilnej lub strony internetowej marki. Nic dziwnego, ponieważ spędzają oni coraz więcej czasu w sieci, to jest ich naturalne środowisko. W odpowiedzi na ten trend w lutym jako pierwsi z dużych, ogólnokrajowych sieci mających sklepy stacjonarne i sklep internetowy w branży elektroniki użytkowej uruchomiliśmy aplikację mobilną. Jak się okazuje, było to bardzo dobre posunięcie: zaledwie w ciągu pierwszych kilku dni po premierze zainstalowało ją niemal 100 tys. użytkowników. 


Szybko, pewnie i bez tłumów

Z raportu „Zakupy internetowe i w aplikacji mobilnej” wynika, że jako największą zaletę zakupów online i w aplikacjach mobilnych, pokolenie Z wskazało przede wszystkim unikanie tłumów i kolejek (33,3%), możliwość porównywania cen (30%), szeroki wybór produktów (29,4%) oraz wygodny dostęp (29%). Młodzi doceniają także zarezerwowane tylko dla tego kanału rabaty, jakie czekają na nich online lub w aplikacjach (20,7%). Co ciekawe, rabaty oferowane przez marki na zakupy doceniają przede wszystkim kobiety (25,1%). W przypadku mężczyzn w tej samej kategorii wiekowej zainteresowanie tym benefitem jest o wiele mniejsze (16,4%), natomiast ta grupa zainteresowana jest przede wszystkim wygodną formą dostawy (31,3%). 

Nasze ostatnie badanie pokazuje, że klienci lubią otrzymywać dodatkowe rabaty, kupony promocyjne czy możliwość podpięcia karty lojalnościowej w swojej aplikacji. Dzięki tym rozwiązaniom mogą szybko wymienić swoje punkty z programu lojalnościowego na zniżkę, która jest do wykorzystania online i w sklepach stacjonarnych sieci. Jest to więc kolejna forma oszczędności. W pierwszych czterech tygodniach po premierze aplikacji nasi klienci mogli liczyć na cotygodniowe oferty specjalne, np. zniżki za zakup 2 produktów, czy kupon za wydanie określonej kwoty. Z naszych danych wynika, że taka forma zachęty rzeczywiście cieszy się zainteresowaniem najmłodszego pokolenia konsumentów – stwierdza Snjezana Bandner, Prezeska MediaMarkt Saturn Polska


Czego oczekują młodzi?

Badanie wykazało, że ważna dla młodych jest funkcja pozwalająca na sprawdzenie dostępności produktu w ulubionym sklepie stacjonarnym. Jak wskazuje najnowszy raport – aż 24,4% młodych Polaków oczekuje tej  informacji w aplikacji mobilnej. Pokazuje to, że wciąż przy zakupach np. droższej elektroniki, czy dużego sprzętu AGD do domu, młodzi wolą zobaczyć sprzęt na żywo przed jego zakupem. Dzięki tej opcji, mogą także poradzić się eksperta na miejscu w sklepie stacjonarnym, wypytując o wszystkie szczegóły oraz możliwości interesującego ich urządzenia.

A czego dokładnie oczekują respondenci od aplikacji mobilnych, umożliwiających dokonywanie zakupów? Wskazanych już wcześniej przy okazji zalet aplikacji, dedykowanych rabatów – tę odpowiedź wskazało aż 39,6% zapytanych. Wśród pozostałych oczekiwań młodych wobec możliwości aplikacji mobilnych znalazły się: śledzenie przesyłki (36,8%), intuicyjny interfejs użytkownika (24,2%), czy szybszy dostęp do interesujących produktów (20,9%). 

Uważam, że bardzo przydatną i przyszłościową funkcję, wpływającą na wygodę zakupów, nawet w sklepie stacjonarnym możliwość skanowania produktów i sprawdzania ich cen, opisu, recenzji, a także opinii klientów w aplikacji mobilnej. Dzięki temu, w zaledwie kilka minut możemy dowiedzieć się wszystkiego o produkcie, który nas interesuje. Myślę, że trend zakupów online stanie się w przyszłości dominującym sposobem na zakupy. Sądzę, że nie spowoduje to jednak eliminacji sklepów stacjonarnych. Z pewnością zmieni się ich funkcja, bardziej na salony wystawowe, gdzie można dotknąć produktu, przetestować jego możliwości, a potem wygodnie siedząc w domu lub na spotkaniu z przyjaciółmi, kupić przez aplikację wcześniej wybrany i sprawdzony sprzęt – podsumowuje Snjezana Bandner, Prezeska MediaMarkt Saturn Polska.