25.03.2021
Jane Snowball, 72 lata, w maju 1984 roku usiadła w fotelu w swoim domu w Gateshead, wzięła do ręki pilota telewizyjnego i użyła go do zamówienia produktów spożywczych z lokalnego supermarketu. Poznaj niesamowitą historię emerytki, która zainicjowała to, co dziś znamy, jako e-commerce!
Za pomocą pilota zdalnego sterowania korzystała z technologii komputerowej zwanej Videotex. Przesłała zamówienie przez linię telefoniczną do lokalnego Tesco – towary zostały zapakowane i dostarczone pod jej drzwi. Pani Snowball jednak nie używała do tego komputera – bo to jej telewizor łączył ją ze sklepem. Niemniej uznaje się to za pierwszy zakup B2C online, pomimo faktu, że to wiele lat przed powstaniem światowej sieci – zwanej Internetem.
Pani Snowball była częścią inicjatywy rady miasta mającej na celu pomoc osobom starszym. Nie zdawała sobie sprawy, że jej prosta lista zakupów była prawdopodobnie pierwszym na świecie domowym zakupem w „sklepie internetowym”. “To, co udało nam się zrobić, to zamienić domowy telewizor na terminal komputerowy” – mówi Michael Aldrich, twórca tej technologii. “To był wielki skok”. Za pomocą domowej linii telefonicznej podłączył telewizor do komputerów sprzedawców detalicznych, które mogły przetwarzać transakcje. Zbudował komputer przetwarzający transakcje w czasie rzeczywistym, obsługujący wielu użytkowników.
Do wypróbowania systemu wybrano panią Snowball, która złamała biodro. Dostała standardowy telewizor z wbudowanym chipem oraz pilota z dodatkowym przyciskiem z napisem “telefon”. Naciśnięcie tego przycisku powodowało wyświetlenie na ekranie telewizora katalogu sprzedawców detalicznych w formacie standardowej strony teletekstu. Wybierała sprzedawcę, a następnie towar. Nie było światowej sieci internetowej, więc trzeba było używać numerów telefonów. W samym Tesco była lista 1000 pozycji. Zamówienie było przesyłane przez jej linię telefoniczną, pakowane i dostarczane przez supermarket. Pani Snowball zapłaciła gotówką, kiedy dostała zakupy, ponieważ karty kredytowe nie były wtedy powszechnie używane. Nauczenie jej, jak korzystać z systemu, zajęło zaledwie 15 minut.
System Aldricha zawierał telewizor z zestawem chipowym używanym w tamtym czasie przez usługę teletekstu BT – Prestel. Był to serwis informacyjny, taki jak: Ceefax BBC i Oracle ITV. Videotex był już wykorzystywany przez firmy do prowadzenia biznesów, przede wszystkim przez branżę turystyczną. Ale to dzięki inicjatywie społecznościowej Rady Gateshead stał się pierwszym na świecie systemem zakupów online dla klientów biznesowych.
Eksperyment zakupowy w Gateshead miał na celu pomoc emerytom mającym problemy z poruszaniem się. Aldrich chętnie udostępnił technologię, ponieważ już od kilku lat myślał o zakupach online w domu. Trzech sprzedawców detalicznych – Tesco, Greggs i Lloyds Pharmacy, zgodziło się zaangażować w projekt.
Został on przyjęty przez Radę Bradford kilka lat później, ale nigdy nie stał się powszechnie stosowany. System działał dobrze dla transakcji między firmami, ale domowe zakupy online nie były opłacalne, dopóki domowe komputery PC nie stały się powszechne, a Internet bardziej popularny.
Aldrich został doradcą Margaret Thatcher ds. technologii informacyjnych. Tesco stało się jednym z pierwszych sprzedawców detalicznych w Wielkiej Brytanii, którzy zaoferowali usługę zakupów online do domu. Pani Snowball została doceniona przez Radę Gateshead za rolę, jaką odegrała w tej przełomowej inicjatywie podczas ceremonii w 2009 roku.