wtorek, 16 lipca, 2024

Amazon ponownie blokuje środki wielu sprzedawcom. Aktualizacja z 31.01.2024

29.01.2024

Już w listopadzie ubiegłego roku wielu sprzedawców z przerażeniem stwierdziło, że nie są w stanie wypłacić swoich zasłużonych przychodów. Powodem tego, według e-maila wysłanego przez Amazon, są „wskaźniki niespełnienia wymagań dotyczących siedziby biznesowej w UE”. Teraz sprzedawcy muszą udowodnić rzeczywistą lokalizację swojej działalności za pomocą określonych dokumentów. Wielu z nich skarży się na niewystarczającą komunikację i czas reakcji w obliczu zagrożenia egzystencji z powodu zatrzymania wypłat.


Kontekst: Marketplace’y są zobowiązane do przestrzegania obowiązków podatkowych

Jak tłumaczy Amazon poszkodowanym, jest zobowiązana do odprowadzania podatku VAT od sprzedaży dokonywanej przez sprzedawców spoza UE na rzecz konsumentów z UE. Oświadczenie Amazon z listopada brzmiało:

„Wymagamy od wszystkich partnerów handlowych, aby przestrzegali swoich obowiązków podatkowych. W tym celu wprowadziliśmy niedrogie i proste narzędzia dla podmiotów trzecich do rejestracji, raportowania i odprowadzania VAT-u. Zgodnie z przepisami wprowadzonymi 1 stycznia 2021 w Wielkiej Brytanii i 1 lipca 2021 w UE, rynki internetowe są zobowiązane do pobierania i odprowadzania VAT-u także od niektórych sprzedaży towarów importowanych, a także transakcji z udziałem sprzedawców zagranicznych. VAT jest naliczany przez Amazon i pobierany od klienta przy finalizacji zakupu, a następnie Amazon odprowadza go bezpośrednio do odpowiednich organów podatkowych.”

Podstawą prawną tego jest tak zwana ustawa o zapobieganiu ucieczkom podatkowym w handlu internetowym i zmianie innych przepisów podatkowych. Od 2021 roku jest to część tzw. pakietu cyfrowego VAT.

Amazon jako operator Marketplace odpowiada za przestrzeganie tych obowiązków podatkowych. Mówiąc prosto, marketplace chce się w ten sposób zabezpieczyć prawnie.

Wszyscy poszkodowani powinni otrzymać od Amazon e-mail z informacją o sposobie rozwiązania konfliktu. Jednak już podczas pierwszej fali blokad w listopadzie okazało się, że Amazon może nie zawsze być w stanie spełnić oczekiwane przez sprzedawców terminy reakcji.

Zgodnie z prawem, dla udowodnienia siedziby biznesowej kluczową rolę powinien odgrywać numer VAT. Amazon jednak czasami wymaga stosowania specjalnych formularzy, które powinny być wysyłane wyłącznie za pomocą adresu e-mail zarejestrowanego w Sellercentral.

Dalsze wskazówki oraz adresy do wysyłania dokumentów Amazon podsumowuje w Sellercentral.

Zalecamy regularne wypłacanie środków. Jeżeli w wersji desktopowej nie możesz wyzwolić wypłaty salda, spróbuj aplikacji mobilnej Amazon Seller. Spotkaliśmy się z wieloma przypadkami, gdzie tylko w aplikacji w zakładce z płatnościami (Payments), był aktywny przycisk wypłaty.


Aktualizacja z 31.01.2024: Dlaczego konta są ponownie blokowane?

Jak dowiedział się ecommercenews.pl ze źródeł w Amazon, obecne blokady kont są częścią ciągłej weryfikacji wszystkich kont sprzedażowych. Ta weryfikacja została rozpoczęta pod koniec ubiegłego roku i teraz jest kontynuowana. Oznacza to, że również sprzedawcy, którzy obecnie nie są dotknięci, mogą w przyszłości zostać poddani takiej weryfikacji. Ze względu na ilość ponownych weryfikacji kont, proces sprawdzenia dokumentów trwa aktualnie 1-2 tygodni.