wtorek, 16 kwietnia, 2024

eBay: Liczba prywatnych sprzedaży (C2C) wzrasta o prawie 30 procent. Kleinanzeigen już bez „eBay”. Gospodarka okrężna w Niemczech.

17.05.2023

1 marca 2023 r. eBay zniósł opłaty za sprzedaż prywatną. Sześć tygodni później marketplace przedstawił pierwszy raport okresowy na temat wpływu tego posunięcia na biznes i nie ukrywa zadowolenia.

Według eBay, liczba przedmiotów wystawionych przez osoby prywatne wzrosła o 26 procent. A liczba osób oferujących przedmioty na sprzedaż w serwisie eBay wzrosła aż o 29 procent – to dość znaczący wzrost w ciągu zaledwie sześciu tygodni.

Odsetek przedmiotów wystawianych przez prywatnych sprzedawców, które są następnie sprzedawane, również wzrósł – eBay nie podaje tutaj jednak szczegółów. Ogólnie rzecz biorąc, marketplace jest zadowolony z rozwoju:

„Liczby pokazują, że stworzyliśmy odpowiednie zachęty i że w rezultacie nasz rynek stał się bardziej atrakcyjny” – mówi dyrektor zarządzający eBay Niemcy – Oliver Klinck.


Cel: wzmocnienie gospodarki okrężnej (i nie tylko?)

Oliver Klinck nie widzi jednak jeszcze końca drogi. W Niemczech nadal istnieje „ogromny niewykorzystany potencjał”, jeśli chodzi o zakupy z drugiej ręki. Klinck: „Prywatny produkt brutto”, czyli wolumen prywatnego handlu, może być jeszcze znacznie wyższy”. eBay dostrzega ogromny potencjał wzrostu w cyfrowej gospodarce okrężnej. Więcej ruchu na eBay oznacza oczywiście również większe szanse, że kupujący zauważą również produkty profesjonalnych sprzedawców B2B/B2C, których wciąż jest niemało, również z Polski. Zwłaszcza branża motoryzacyjna wciąż cieszy się ogromną popularnością na eBay, a sam marketplace eBay jest po Amazon wciąż drugim największym graczem marketplace’owym w Niemczech.

Aby to wykorzystać, w ciągu roku zamieszczanie ofert ma być mniej skomplikowane, aby pomóc niedoświadczonym sprzedawcom. Proces wysyłki jest również obecnie ulepszany.

Aby wykorzystać potencjał gospodarki o obiegu zamkniętym, wiele musi się jeszcze wydarzyć w handlu detalicznym online. Potwierdza to również badanie YouGov zlecone przez eBay.

Według tego badania, nadal istnieją przeszkody i obawy na wszystkich platformach, które powstrzymują konsumentów od kupowania i sprzedawania używanych towarów. Przede wszystkim bezpieczeństwo i zaufanie są ważnymi kwestiami dla klientów. Według badania, to właśnie przetwarzanie płatności ( dla 74 procent ankietowanych), ochrona sprzedawców prywatnych (68 procent) lub wiążąca sprzedaż (61 procent) są ważnymi czynnikami, które wciąż powstrzymują przed samodzielną sprzedażą C2C.

Podobne zastrzeżenia pojawiają się po stronie kupujących. Chociaż 19 procent Niemców chciałoby kupować więcej używanych lub odnowionych produktów, 24 procent twierdzi, że brakuje zaufania i bezpieczeństwa przy zakupie używanych towarów – w porównaniu do zakupu nowych.

W związku z tym dwie trzecie chciałoby zobaczyć funkcjonującą ochronę kupujących, a 74% chciałoby zobaczyć bezpieczne przetwarzanie płatności.


„eBay Kleinanzeigen” już tylko „Kleinanzeigen”

Portal ogłoszeniowy eBay Kleinanzeigen, w Niemczech odpowiednik OLX, zrezygnował z części „eBay” w swojej nazwie i od 16.05.zaczął działać pod marką „Kleinanzeigen.de”. Od teraz oba portale będą ze sobą konkurowały na rynku C2C – oferując bezpłatne ogłoszenia.

Dawny dział ogłoszeń eBay, który obejmował również mobile.de, został sprzedany norweskiemu Adevinta w czerwcu 2021 roku. Umowa obejmowała porozumienie, zgodnie z którym portal ogłoszeniowy nie musiał natychmiast zmieniać nazwy. Usunięcie „eBay” z nazwy nastąpiło jednak znacznie szybciej niż pierwotnie zapowiadano. Adevinta chciała opracować nową tożsamość marki do czerwca 2024 roku.


Od platformy ogłoszeniowej do platformy zakupowej

Nawet po oddzieleniu się od eBay, Kleinanzeigen.de jest nadal jedną z najczęściej używanych stron internetowych w niemieckojęzycznym Internecie. Z około 40 milionami użytkowników miesięcznie, platforma ogłoszeń regularnie prowadzi w najróżniejszych rankingach. Portal w coraz większym stopniu przekształca się z czystej platformy ogłoszeniowej w marketplace – i tym samym konkuruje ze swoją dawną spółką macierzystą.

Z drugiej strony eBay ostatnio mocniej zwrócił się w stronę prywatnych sprzedawców i od początku marca nie pobiera już od nich opłat za wystawianie ogłoszeń ani prowizji od sprzedaży.

Dla użytkowników (już-nie-eBay) Kleinanzeigen praktycznie nic się nie zmieni. Nowy adres portalu ogłoszeń to kleinanzeigen.de – poprzednia domena ebay-kleinanzeigen.de pozostanie jednak dostępna przez kilka lat i będzie przekierowywać na nowy adres.


eBay żegna Kleinanzeigen z przymróżeniem oka

„Drogie Kleinanzeigen, na pożegnanie serdeczne „Buy, Buy!”. U nas jednak nic się nie zmieni, możesz dalej kupować i sprzedawać w oryginalnym serwisie.”