2.10.2020, Setup.pl. Drugą część relacji z OHK 2020 przeczytasz tutaj.
Jan Griesel, CEO Plentymarkets porównał wpływ kryzysu spowodowanego pandemią na handel cyfrowy z wystrzeleniem rakiety. Z okazji otwarcia 13. Kongresu Sprzedawców Internetowych Plentymarkets (OHK) w środę wieczorem w Kassel przedstawił analizę rozwoju e-handlu w 2020 roku. Po gwałtownym wzroście w marcu, wolumen zamówień cyfrowych osiągnął szczyt w kwietniu, po czym na stałe spadał – ale nawet we wrześniu wolumen zamówień online był nadal powyżej szczytu ubiegłego roku – czyli okresu przedświątecznego w grudniu 2019. Jan w swoim przemówieniu o tym, jak sobie radzą tysiące sprzedawców używający Plentymarkets, przedstawił jeszcze jeden ciekawy fakt: „koszyki kupujących również znacząco urosły”. Jego wniosek: „Wzrost ten był również napędzany przez ludzi, którzy po raz pierwszy poważnie rozważali możliwość zrobienia zakupów online w 2020 roku. Po 2020 handel cyfrowy na dobre przyjmie się w całym społeczeństwie”.
Analiza przeprowadzona przez Plentymarkets pokazuje, że marketplace’y, które na pierwszy rzut oka wydają się mniej istotne również zasługują na uwagę. W ten sposób Real.de stał się jedną z najszybciej rozwijających się platform podczas pandemii, jednak trzeba zauważyć, że każda z platform odnotowała znaczące wzrosty.
Jan Griesel porównał dane dotyczące Rakuten, eBay, Amazon, CDiscount, Otto.de i Real.de. Pojawienie się Rakutena było zdumiewające: dopiero w zeszłym tygodniu japońska firma ogłosiła zamknięcie swojego niemieckiego rynku na połowę października. Liczby nieco potwierdzają tę decyzję, Rakuten nie był w stanie osiągnąć jakiegokolwiek wzrostu po niewielkim szczycie w kwietniu. Griesel podejrzewa, że decyzja o zamknięciu niemieckiego rynku została podjęta już wcześniej. Mimo to Rakuten najwyraźniej chce pozostać graczem w Niemczech – firma jest jednym ze sponsorów oraz wirtualnych wystawców podczas tegorocznego kongresu OHK.
Wszystkie inne analizowane marketplace’y mogą się pochwalić znaczącym wzrostem sprzedaży. Krzywa wzrostu dla Real.de była szczególnie imponująca, rynek wykazywał zdecydowanie większy wzrost od Amazona – ale oczywiście na zupełnie innym poziomie sprzedaży niż w przypadku największej niemieckiej platformy.
Jednakże, zgodnie z wnioskiem Jana: „Nawet platforma, taka jak Real.de, która na pierwszy rzut oka wydaje się mniej istotna zasługuje na uwagę. Prawdą jest, że sprzedawcy korzystający z Plentymarkets robią średnio 8,44 razy więcej sprzedaży na Amazonie niż na Real.de., ale warto pamiętać o tym, że jeżeli masz obroty na poziomie 844 tys.euro rocznie ze sprzedaży na Amazonie, to na Real.de jest to 100 tys. euro – i szkoda byłoby nie skorzystać z okazji i nie rozszerzyć kanałów sprzedaży, również o Real.de!
Wirtualna konferencja z wirtualnymi stoiskami
Fizyczna konferencja w Kassel – przez pandemię w kameralnym gronie
Wśród gości Ranga Yogeshwar, jeden z najbardziej znanych dziennikarzy naukowych… …oraz były Minister Finansów – Peer Steinbrück