#onsite: OHK 2020 – relacja z pierwszego dnia konferencji Plentymarkets

2.10.2020, Setup.pl. Drugą część relacji z OHK 2020 przeczytasz tutaj.

OHK 2019 – targi przed pandemią

Jan Griesel, CEO Plentymarkets porównał wpływ kryzysu spowodowanego pandemią na handel cyfrowy z wystrzeleniem rakiety. Z okazji otwarcia 13. Kongresu Sprzedawców Internetowych Plentymarkets (OHK) w środę wieczorem w Kassel przedstawił analizę rozwoju e-handlu w 2020 roku. Po gwałtownym wzroście w marcu, wolumen zamówień cyfrowych osiągnął szczyt w kwietniu, po czym na stałe spadał – ale nawet we wrześniu wolumen zamówień online był nadal powyżej szczytu ubiegłego roku – czyli okresu przedświątecznego w grudniu 2019. Jan w swoim przemówieniu o tym, jak sobie radzą tysiące sprzedawców używający Plentymarkets, przedstawił jeszcze jeden ciekawy fakt: „koszyki kupujących również znacząco urosły”. Jego wniosek: „Wzrost ten był również napędzany przez ludzi, którzy po raz pierwszy poważnie rozważali możliwość zrobienia zakupów online w 2020 roku. Po 2020 handel cyfrowy na dobre przyjmie się w całym społeczeństwie”.

OHK 2020 – z wirtualnymi targami

Analiza przeprowadzona przez Plentymarkets pokazuje, że marketplace’y, które na pierwszy rzut oka wydają się mniej istotne również zasługują na uwagę. W ten sposób Real.de stał się jedną z najszybciej rozwijających się platform podczas pandemii, jednak trzeba zauważyć, że każda z platform odnotowała znaczące wzrosty.

Jan Griesel porównał dane dotyczące Rakuten, eBay, Amazon, CDiscount, Otto.de i Real.de. Pojawienie się Rakutena było zdumiewające: dopiero w zeszłym tygodniu japońska firma ogłosiła zamknięcie swojego niemieckiego rynku na połowę października. Liczby nieco potwierdzają tę decyzję, Rakuten nie był w stanie osiągnąć jakiegokolwiek wzrostu po niewielkim szczycie w kwietniu. Griesel podejrzewa, że decyzja o zamknięciu niemieckiego rynku została podjęta już wcześniej. Mimo to Rakuten najwyraźniej chce pozostać graczem w Niemczech – firma jest jednym ze sponsorów oraz wirtualnych wystawców podczas tegorocznego kongresu OHK.

Przyrost obrotów na najważniejszych niemieckich marketplace (2020 wobec 2019). Zwycięzcą w tej kategorii jest stosunkowo nowy Real.de – trzeci największy marketplace w Niemczech.

Wszystkie inne analizowane marketplace’y mogą się pochwalić znaczącym wzrostem sprzedaży. Krzywa wzrostu dla Real.de była szczególnie imponująca, rynek wykazywał zdecydowanie większy wzrost od Amazona – ale oczywiście na zupełnie innym poziomie sprzedaży niż w przypadku największej niemieckiej platformy.

Jednakże, zgodnie z wnioskiem Jana: „Nawet platforma, taka jak Real.de, która na pierwszy rzut oka wydaje się mniej istotna zasługuje na uwagę. Prawdą jest, że sprzedawcy korzystający z Plentymarkets robią średnio 8,44 razy więcej sprzedaży na Amazonie niż na Real.de., ale warto pamiętać o tym, że jeżeli masz obroty na poziomie 844 tys.euro rocznie ze sprzedaży na Amazonie, to na Real.de jest to 100 tys. euro – i szkoda byłoby nie skorzystać z okazji i nie rozszerzyć kanałów sprzedaży, również o Real.de!

Obroty sprzedawców na Amazonie były w kwietniu 2020 roku 8,44 razy większe niż na Real.de. 844 tys. euro obrotu na Amazonie oznacza dodatkowe 100 tys. euro ze sprzedaży na Real.de!

Wirtualna konferencja z wirtualnymi stoiskami

Fizyczna konferencja w Kassel – przez pandemię w kameralnym gronie