26.10.2020
„Storytelling” to w obrębie marketingu treści często słyszane i modne hasło. Przy odrobinie know-how wdrożenie tej metody jest stosunkowo łatwe we własnym sklepie internetowym, natomiast na marketplace’ach może sprawić nieco trudności.
Co to jest storytelling?
Duże koncerny, takie jak Apple, Redbull czy Coca-Cola wiedziały jednak, jak się za to zabrać: wszystkie trzy firmy są tak dobrze znane między innymi dlatego, że za pomocą swoich produktów wzbudzają u klientów szczególne potrzeby. Ale dlaczego? Otóż firmy te bardzo wcześnie zdały sobie sprawę, że ważne jest nie tylko posiadanie dobrego produktu, ale także zbudowanie wokół niego emocjonalnej historii. Takie podejście określane jest w marketingu mianem „storytelling” (opowiadanie historii) i może być stosowane przez małych sprzedawców oraz firmy zarówno w ich własnych sklepach internetowych, jak i na marketplace’ach.
Jak zastosować storytelling w marketingu treści na platformach?
W ogólnym ujęciu storytelling to metoda łącząca produkt a nawet całą firmę z historią zawierającą ładunek emocjonalny. Taka historia nie tylko zachęca do zakupu, ale zapada również w pamięć. Storytelling może pomóc w wyeliminowaniu tzw. punktu bólu, czyli przezwyciężyć nieufność, budując zaufanie. We własnym sklepie internetowym wdrożenie tej metody jest stosunkowo łatwe, na przykład poprzez umożliwienie klientowi wglądu w proces produkcji lub zaprezentowanie historii firmy.
W przypadku marketplace’ów możliwości zredagowania własnych artykułów na stronach szczegółów produktów wydają się być na pierwszy rzut oka bardzo ograniczone. Ale również tutaj sprzedawcy mają do dyspozycji kilka sposobów, dzięki którym za pomocą storytellingu mogą wykrzesać ze swoich produktów to, co najlepsze.
Wpływ storytelling na opisy produktów i jak go stosować
Większość opisów na stronach szczegółów produktów jest bardzo prosta i rzeczowa. Warto tutaj jednak zainwestować nieco więcej czasu i skonfigurować treści pod kątem aspektów związanych ze storytellingiem. Może to być na przykład szczególnie obrazowy i bogaty w przymiotniki opis lub porady ekspertów dotyczące użytkowania produktu. Poza tym warto również wcześniej zastanowić się, jakie pytania dotyczące produktu może mieć klient, a odpowiedzi na nie umieścić właśnie w opisie produktu.
Co to jest wizualny storytelling?
Podczas gdy większość rynków internetowych wymaga, aby na pierwszym zdjęciu produkt był umieszczony na białym tle, sam opis produktu można już śmiało rozbudować. Tutaj oprócz zastosowania ujęć perspektywicznych i szczegółowych warto również zaprezentować produkt w odpowiednim kontekście. Przykładem może być wyeksponowanie mebli lub elementów dekoracyjnych w połączeniu z różnymi stylami aranżacji wnętrz. Sprzedawcy z obszaru mody powinni natomiast zastanowić się, czy prezentacji odzieży w standardowym rozmiarze 36 na jednej modelce nie powinni w przyszłości urozmaicić, pokazując dżinsy, sukienki i pozostałe ubrania w różnych rozmiarach i na różnych typach sylwetek. Produkty wzbudzające szczególne emocje i związane z konkretnymi sytuacjami życiowymi również należy zaprezentować na zdjęciach inscenizujących określone działanie: przykładem może być grillowanie, kojarzące się wielu osobom z latem, wyluzowaną atmosferą i ogrodowymi imprezkami. Aby dać tym skojarzeniom odpowiedni wyraz w ramach storytellingu, warto stworzyć swego rodzaju fotorelację, zaczynając od montażu grilla, a kończąc na gotowym talerzu pełnym grillowanych smakołyków.
Treści A+ i strony marki na Amazon
Na większości mareketplace’ów właściciele marek z zarejestrowanym znakiem towarowym lub sprzedawcy mają możliwość reklamowania swoich produktów za pomocą rozbudowanej treści. Sposoby prezentacji są tutaj bardzo zróżnicowane i sięgają od integracji filmów wideo i tabel porównawczych produktów po wielkoformatowe zdjęcia ze szczegółowym opisem. Idealnym przykładem jest tutaj program Amazon A+ Enhanced Marketing Content dla sprzedawców. Więcej o A+ przeczytasz tutaj.