1.06.2024
Według najnowszego raportu „Consumer Insights” opublikowanego przez AliExpress, jedna czwarta niemieckich konsumentów większość swoich zakupów dokonuje online, preferując przy tym korzystanie z internetowych platform handlowych. Średnio konsumenci spędzają cztery godziny tygodniowo na zakupach online. Raport dostarcza także istotnych informacji dotyczących zachowań zakupowych.
Raport „Consumer Insights” od AliExpress przedstawia kluczowe trendy i wnioski dotyczące zachowań zakupowych konsumentów w Niemczech oraz innych ważnych rynkach europejskich. Ankieta objęła konsumentów z Francji, Niemiec, Hiszpanii, Holandii oraz Wielkiej Brytanii – z czego 1,507 respondentów pochodziło z Niemiec. Wyniki pokazują, że aż 96 procent ankietowanych w Niemczech w pierwszym kwartale 2024 roku dokonało zakupów online.
Rosnące znaczenie zakupów online
Z raportu wynika, że 23,5 procent wszystkich respondentów w Niemczech większość swoich zakupów robi online. Prawie jedna trzecia ankietowanych wciąż kupuje 26 do 50 procent produktów w tradycyjnych sklepach. Zaledwie dziesięć procent nie dokonało żadnych zakupów offline. Osoby kupujące online nabyły średnio siedem artykułów w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Najwięcej produktów kupują osoby w wieku od 35 do 44 lat, średnio prawie osiem.
Pięć najpopularniejszych kategorii zakupów online w Q1 2024
Badanie wykazało pięć najważniejszych kategorii zakupów online:
- Odzież wierzchnia, bielizna, piżamy i obuwie – 75 procent respondentów przyznało, że kupowało produkty z tej kategorii.
- Kosmetyki i zdrowie – 72 procent.
- Zabawki i hobby – 55 procent.
- Smartfony i komunikacja – prawie 55 procent.
- Sprzęt AGD i elektronika – 53 procent.
Wydatki na zakupy online
Zauważalnym trendem jest spadek liczby kupujących online przy wyższych budżetach. Mimo to, w kategorii sprzętu AGD i elektroniki, prawie 21 procent wydało więcej niż 100 euro na kwartał, a 4,4 procent nawet powyżej 500 euro. Największe wydatki online na sprzęt techniczny notowane są w grupie wiekowej 35-54 lata, średnio powyżej 100 euro na kwartał. Blisko za nimi plasują się kupujący w wieku 25-34 lat.
Rola e-commerce
Gary Topp, Europejski Dyrektor Handlowy AliExpress, podkreśla: „Wyniki naszego raportu Consumer Insight pokazują rosnące znaczenie e-commerce w codziennym życiu europejskich i niemieckich konsumentów. Patrząc na nadchodzące lato pełne wydarzeń sportowych, widzimy, że coraz więcej konsumentów kupuje produkty z kategorii sportu i wellness. Jako pierwszy ekskluzywny partner e-commerce UEFA EURO 2024, cieszymy się, że możemy przybliżyć konsumentom te wydarzenia.”
Preferencje zakupowe
Analizując preferencje zakupowe w ciągu ostatnich trzech miesięcy, można zauważyć następującą popularność kanałów sprzedaży:
- Internetowe platformy handlowe (62 procent)
- Strony internetowe detalistów (53 procent)
- Aplikacje mobilne detalistów (22 procent)
- Sklepy na mediach społecznościowych (13 procent)
- Platformy z używaną odzieżą (12 procent)
To wyraźna różnica w porównaniu do Wielkiej Brytanii i ogólnie UE, gdzie internetowe platformy handlowe zajmują dopiero drugie miejsce. W Niemczech są one najważniejszym źródłem zakupów dla wszystkich grup wiekowych i płci. Ciekawym, choć nie zaskakującym faktem jest, że młodsze osoby częściej kupują przez sklepy na mediach społecznościowych. W grupie wiekowej 18-24 lata, jest to 31 procent. Głównie kobiety dokonują zakupów w second-handach, rzadziej mężczyźni.
Nastroje niemieckich konsumentów w maju
Jak pokazuje najnowszy barometr konsumpcji Niemieckiego Stowarzyszenia Handlu (HDE), wielomiesięczny trend wzrostowy nastrojów konsumentów utrzymuje się także w czerwcu. Indeks rośnie już piąty raz z rzędu, osiągając najwyższy poziom od sierpnia 2021 roku. Wzrost nastrojów konsumpcyjnych wskazuje na średnioterminową poprawę konsumpcji prywatnej.
W nadchodzących tygodniach konsumenci planują przesunięcie swoich wydatków z oszczędzania na konsumpcję. Skłonność do zakupów rośnie w porównaniu do poprzedniego miesiąca, podczas gdy nie planuje się zwiększenia wysiłków oszczędnościowych. Ta tendencja może być podstawą do możliwej poprawy konsumpcji prywatnej w dalszej części roku. W pierwszym kwartale konsumpcja prywatna była jeszcze słaba z powodu wysokiej skłonności do oszczędzania.
Rosnący optymizm dotyczy również oceny sytuacji gospodarczej. Oczekiwania konsumentów co do koniunktury rosną w porównaniu do poprzedniego miesiąca, osiągając najwyższy poziom od początku 2022 roku. Również oczekiwania dotyczące dochodów konsumentów wykazują wzrost, choć jest on niewielki. Oznacza to, że konsumenci nie spodziewają się, aby ogólnogospodarcza poprawa w takim samym stopniu poprawiła ich sytuację dochodową.
Barometr konsumpcji HDE odnotowuje w czerwcu podobny wzrost jak w poprzednim miesiącu, co oznacza wzrost piąty miesiąc z rzędu. Utrzymujący się od kilku miesięcy pozytywny trend w nastrojach konsumentów w Niemczech daje nadzieję na poprawę konsumpcji prywatnej i w końcu ogólnej sytuacji gospodarczej. W pierwszej połowie 2024 roku można jednak oczekiwać jedynie umiarkowanej poprawy koniunktury.
Barometr konsumpcji HDE, publikowany w pierwszy poniedziałek każdego miesiąca, opiera się na comiesięcznej ankiecie przeprowadzanej wśród 1600 osób, dotyczącej skłonności do zakupów, oszczędzania, sytuacji finansowej i innych czynników konsumpcyjnych. Barometr, przygotowywany przez Instytut Badań Handlowych (HRI) na zlecenie HDE, ma funkcję wskaźnika dla konsumpcji prywatnej. Nie odzwierciedla on aktualnych zachowań konsumentów, lecz przewidywane nastroje na najbliższe trzy miesiące.
Metodologia badania
Do przeprowadzenia raportu „Consumer Insight” na temat zakupów online, Censuswide, na zlecenie AliExpress, przeprowadziło ankietę wśród 1,507 konsumentów w Niemczech, którzy mieli ukończone 18 lat. Konsumenci byli ankietowani między 21 marca a 7 maja 2024 roku. W UE, Censuswide przepytało 12,547 konsumentów powyżej 18 roku życia z Francji, Niemiec, Hiszpanii, Holandii oraz Wielkiej Brytanii. Ankieta odbyła się w dniach 21 marca – 2 kwietnia 2024 roku.
AliExpress, założona w 2010 roku, to platforma B2C e-commerce, która umożliwia konsumentom dokonywanie zakupów bezpośrednio u producentów i sprzedawców z Chin i z całego świata. Poza wersją anglojęzyczną, platforma dostępna jest w 17 innych językach. AliExpress jest częścią Alibaba International Digital Commerce Group.