Amazon, eBay, Kaufland czy Otto? Oto najwięksi gracze na niemieckim rynku handlu detalicznego online w 2023 roku.

26.09.2023

Jeśli sprzedajesz online, nie możesz ich uniknąć – dużych platform sprzedażowych. Aż trzech na czterech niemieckich konsumentów jest zdania, że tak zwane marketplace’y są łatwym i wygodnym miejscem do robienia zakupów online (Trend Check Handel, ECC Cologne). W branży e-commerce marketplace’y to witryny, które są nie tylko sklepami internetowymi. Platformy te oferują również innym firmom handlowym, partnerom handlowym i markom możliwość sprzedaży, a tym samym kupującym znacznie szerszą gamę produktów – co ich masowo przyciąga. Oprócz ogólnie większego zasięgu, marketplace’y często oferują sprzedawcom dodatkowe usługi. W zależności od warunków, pobierane są za nie prowizje od sprzedaży lub dodatkowe opłaty.

W Niemczech, Austrii i Szwajcarii istnieje wiele rynków internetowych. Oprócz tak zwanych „ogólnych”, które oferują szeroki wybór produktów z wielu różnych kategorii, istnieją również takie, które specjalizują się w określonych sektorach lub tematach, na przykład w zrównoważonym rozwoju, czy też specyficznych branżach.

Jedno z wielu badań potwierdzających obserwacje wielu sprzedawców. Amazon jest najważniejszy, ale nie jedyny. Kaufland i Etsy, o których piszemy w tym artykule, nie były objęte badaniem.

Największe lub najważniejsze platformy w Niemczech, Austrii i Szwajcarii to zdecydowanie Amazon, Ebay, Otto, Zalando, Kaufland i Etsy. Przedstawiamy przegląd aktualnych faktów i liczb, najważniejsze funkcje, a także pomocne informacje na temat handlu na poszczególnych marketplace’ach.


Niemiecki e-commerce i charakterystyka niemieckiego konsumenta

W 2022 roku obroty na niemieckim rynku B2C e-commerce osiągnęły poziom 84,5 miliarda euro. W porównaniu z rokiem poprzednim, obroty te spadły o 2,5%, utrzymując się jednak na stosunkowo wysokim poziomie. Wzrost obrotów w ostatnich latach był gwałtowny, a pandemia i związane z nią zamknięcie sklepów stacjonarnych dodatkowo go zintensyfikowały. Dla porównania: w 2015 roku obroty z e-commerce w Niemczech były poniżej 40 miliardów euro.

Najpopularniejsze Kategorie Produktów

W Niemczech najpopularniejszymi kategoriami produktów zakupionych online są odzież oraz artykuły elektroniczne i telekomunikacyjne. Sektor „Moda i Akcesoria” zajmuje pierwsze miejsce pod względem obrotów online, generując prawie jedną czwartą całkowitego obrotu online w Niemczech. Sektor „Elektronika” znajduje się na drugim miejscu, generując 22,3% obrotu online. Dodatkowo, 15,3% całkowitego obrotu online pochodzi z sektora czasu wolnego i hobby.

Profil Kupujących Online

To, kto dokonuje zakupów online w Niemczech, w dużej mierze zależy od wieku kupujących. W 2021 roku prawie 21% niemieckojęzycznych kupujących online w wieku powyżej 14 lat miało między 30 a 39 lat. Około 6% kupujących online miało co najmniej 70 lat. Prognozuje się, że łączna liczba kupujących online w Niemczech w 2025 roku wzrośnie do 68,4 miliona.

Około połowa Niemców robiących zakupy na platformach handlowych kupuje na Amazon. Ale gdzie robią zakupy ci, którzy nie lubią Amazona? Ci, którzy np. na eBay wystawią negatywną ocenę sprzedawcy tylko dlatego, że paczka z ich eBay’owym zamówieniem jest wysyłana jako wielokanałowa przesyłka z magazynu Amazon – i jest dostarczana w opakowaniu z logo „znienawidzonego” Amazona?

W tym artykule przedstawiamy najpopularniejsze rynki, na których warto rozpocząć ekspansję na niemiecki handel online. Są one jedynie wierzchołkiem góry lodowej, a właściwa realizacja strategii omnichannel wymaga znacznie większej liczby kanałów sprzedaży, ale na początek poniższe platformy są wręcz koniecznością dla wszystkich sprzedawców, marek i producentów, chcących osiągnąć sukces w Niemczech!


Amazon: ” Zawsze jest pierwszy dzień”

W Niemczech i Austrii Amazon jest uważany za marketplace online o najwyższych obrotach – w Szwajcarii Amazon jest w pierwszej trójce, ponieważ dominuje tam Digitec Galaxus. Na samym początku Amazon również był mały: Jeff Bezos założył firmę w USA w 1994 r. jako księgarnię internetową – i wysyłał towary z własnego garażu. W międzyczasie firma znana jest z generowania miliardowych obrotów – a oprócz działalności e-commerce oferuje również chmurę oraz rozrywkę.

Według Amazona najważniejszymi zasadami są orientacja na klienta, a nie na konkurencję, pasja do wynalazków, zaangażowanie w doskonałość operacyjną i myślenie długoterminowe. „Amazon dąży do tego, aby być najbardziej zorientowaną na klienta firmą na świecie, najlepszym pracodawcą na świecie i najbezpieczniejszym miejscem pracy na świecie” – pisze firma na swojej stronie „O nas”. Naczelną zasadą w firmie jest „Zawsze jest pierwszy dzień” – co ma sugerować, że duch start-upu nigdy nie gaśnie.

Amazon działa w Niemczech od 1998 roku i według własnych informacji obsługuje obecnie ponad 20 dużych centrów logistycznych – a także wiele innych centrów sortowania, redystrybucji, specjalnych i dystrybucyjnych – i zatrudnia łącznie ponad 36 000 stałych pracowników. Firma nie posiada własnego portalu dla austriackich klientów, choć zaopatruje również ten kraj od dobrych 20 lat. Od 2018 r. firma posiada jednak własne lokalizacje logistyczne w Austrii, których jest obecnie dziewięć. Szwajcaria również nie posiada własnego rynku Amazon; szwajcarscy klienci mogą zamawiać towary za pośrednictwem amazon.de, amazon.it i amazon.fr.

Fakty i liczby

Obroty w 2022 r: 514 miliardów USD na całym świecie
33,6 miliarda USD w Niemczech
16,1 mld USD obrotu netto w niemieckim sklepie internetowym – a tym samym sklep internetowy o najwyższych obrotach w Niemczech (źródło: Statista/ecommerceDB). Należy jednak pamiętać o tym, że największym sprzedawcą na własnej platformie, jest sam Amazon.

Zasięg

Odwiedziny strony amazon.de miesięcznie: 445,8 mln (sierpień 2023 r., SimilarWeb)
Aktywny na całym świecie, ponad 200 milionów członków Prime w 25 krajach
Jedna na dwie osoby w Niemczech korzysta z Amazon, aby dowiedzieć się o produktach przed ich zakupem online, a jedna trzecia korzysta z Amazon, aby dowiedzieć się o produktach przed ich zakupem w sklepach stacjonarnych (ECC Cologne):

Jedno z wielu badań potwierdzających obserwacje wielu sprzedawców. Amazon jest najważniejszy, ale nie jedyny. Kaufland i Etsy, o których piszemy w tym artykule, nie były objęte badaniem.


Zakres produktów: Ogólny
Kategorie o najwyższych obrotach w Niemczech: elektronika i fotografia, oświetlenie, drogeria i pielęgnacja ciała, artykuły biurowe i papiernicze, komputery i akcesoria, dziecko, moda, majsterkowanie, duże urządzenia elektryczne, artykuły dla zwierząt (badanie Thrasio).
Warunki i usługi dla sprzedawców detalicznych

Główną zaletą Amazona jest jego niezwykle duży zasięg – ale jednocześnie sprzedawca walczy na tym rynku z silną konkurencją. Około 45 000 małych i średnich przedsiębiorstw prowadzi sprzedaż na niemieckim rynku. Około 60% produktów sprzedawanych na platformie to produkty MŚP. Oprócz sprzedawców Amazon istnieją również tak zwani Vendorzy, którzy choć sami nie sprzedają swoich produktów klientom końcowym, działają jako dostawcy produktów dla Amazon. Sprzedawcy aktywni na Amazon są określani jako sprzedawcy zewnętrzni, a ich własne działania sprzedażowe mogą być monitorowane i zarządzane w „Seller Central”. Amazon jest zatem gospodarze, ale i konkurencją dla sprzedawców.

Wytyczne: Liczne wytyczne muszą być przestrzegane przy sprzedaży – np. w odniesieniu do produktów, stron ze szczegółami produktów, ocen, reklam Amazon, wysyłki przez Amazon, zwrotu utraconych lub uszkodzonych jednostek, a także warunków zwrotu.

Opłaty: Każdy, kto chce profesjonalnie sprzedawać na Amazon Marketplace, uiszcza opłaty. Zwykle jest to miesięczna opłata podstawowa w wysokości 39 euro za profesjonalną taryfę sprzedaży. Indywidualni sprzedawcy płacą natomiast 0,99 euro za każdy sprzedany przedmiot. Zasadniczo dodawana jest prowizja od sprzedaży, której wysokość zależy od obrotów – różni się ona w zależności od kategorii produktu i zwykle wynosi od 8 do 15% ceny sprzedaży. Zgodnie z niedawną zmianą, płatność przychodu następuje siedem dni po dacie dostawy.

Wybrane usługi

Prime by Sellers: Pod ściśle określonymi warunkami, sprzedawcy mogą zakwalifikować się do tego programu i preferencyjnie zaopatrywać ekskluzywną klientelę Prime.

Fulfillment by Amazon (FBA): Amazon FBA przejmuje kompletowanie, pakowanie i wysyłkę zamówień. W tym celu sprzedawcy detaliczni przechowują odpowiednie zapasy w centrach logistycznych Amazon. Według Amazon korzystanie z FBA ma tę zaletę, że produkty mogą być wysyłane za pośrednictwem bezpłatnej wysyłki premium Prime i bezpłatnej wysyłki.

Reklamy na Amazon: Zakupione reklamy mają pomóc sprzedawcom uzyskać większą widoczność na platformie. Możesz prowadzić kampanie zwiększające widoczność poszczególnych produktów lub marki, a także reklamy displayowe.

Prime Day: Wydarzenia rabatowe odbywają się na Amazon regularnie, przynajmniej raz w roku. Tak zwane Prime Days odbywają się zazwyczaj latem. W okresie promocyjnym można uzyskać hojne rabaty na produkty. Już 10 i 11 października odbędzie się drugie w tym roku wydarzenie okazyjne.
Aktualne wydarzenia

Temat sztucznej inteligencji nie ustaje w Amazon. W przyszłości w tworzeniu opisów produktów ma pomóc między innymi generatywna sztuczna inteligencja – wystarczy kilka prostych słów kluczowych lub krótkich zdań, by narzędzia wygenerowały wyczerpujące opisy przedmiotów.

Jedno z wielu badań potwierdzających obserwacje wielu sprzedawców. Amazon jest najważniejszy, ale nie jedyny. Kaufland i Etsy, o których piszemy w tym artykule, nie były objęte badaniem.


eBay: „To jesteście Wy”

Innym bardzo dużym graczem w niemieckim e-commerce jest eBay. Firma została założona w 1995 roku w San José w Kalifornii i działa obecnie w 190 krajach na całym świecie. Sygnał startowy dla niemieckiego rynku został podany latem 1999 roku, w Austrii pod koniec 2021 roku, a ebay.ch wystartował w 2002 roku.

eBay jest w Niemczech szczególnie znany ze swojego sloganu reklamowego „3, 2, 1 … moje” – ponieważ aukcje były kluczowym modelem sprzedaży w serwisie eBay: Sprzedający ustalają cenę wywoławczą, a zainteresowani kupujący składają oferty na dany przedmiot. Ponadto istnieje zwykła opcja sprzedaży produktów po stałej cenie.

Od końca 2021 r. eBay coraz częściej reklamuje się w Niemczech hasłem „To jesteście Wy”, chcąc w ten sposób zwrócić uwagę na swoje otwarte podejście i różnorodność własnego modelu rynkowego. Początkowo marketplace koncentrował się na prywatnej, sprzedaży C2C towarów z drugiej ręki – w międzyczasie handel prowadzony przez podmioty prowadzące działalność komercyjną stanowi około 80% obrotów platformy. W ramach zrównoważonego rozwoju eBay podkreśla jednak również swoje własne korzenie i ostatnio poświęcił więcej uwagi tematowi re-commerce i B-goods.

Fakty i liczby

  • Obroty w 2022 r: 9,8 miliarda dolarów amerykańskich z działalności marketplace eBay. W tym 1,02 miliarda dolarów w Niemczech
  • Zasięg: 132 miliony aktywnych kupujących na całym świecie
  • Odwiedziny miesięcznie na ebay.de: 158,9 mln (sierpień 2023 r., SimilarWeb), ebay.ch: 1,3 mln, eBay: 6,2 mln
  • Aktywność na ponad 190 rynkach na całym świecie
  • Średnio 1,9 miliarda ofert produktów na żywo na całym świecie
  • Zakres produktów: Ogólny

Warunki i usługi dla sprzedawców

Od 1 marca sprzedaż prywatna na platformie jest bezpłatna, sprzedawcy komercyjni płacą opłaty za sprzedaż jak dotychczas. Sprzedaż jest kontrolowana w serwisie Ebay za pośrednictwem „Portalu sprzedawcy”.

Wytyczne: Ebay odwołuje się do własnych zasad sprzedaży. Handlowcy powinni informować się o nich z wyprzedzeniem lub regularnie.

Opłaty: Podczas gdy sprzedaż dla ofert prywatnych w Niemczech nic nie kosztuje, to za sprzedaż komercyjną należne są opłaty. Prowizja od sprzedaży składa się z procentu od całkowitej kwoty transakcji i 0,35 centa za zamówienie. Procent różni się w zależności od kategorii, ale na przykład w przypadku wysokiej wartości faktury prowizja od sprzedaży jest obniżana przez Ebay. Podstawowa opłata za sklep Ebay Basic Shop wynosi 39,95 euro miesięcznie.

Wybrane usługi

Program Starter z agencjami takimi jak Setup.pl [REKLAMA]: bezpłatna pomoc dla handlowców, którzy chcą założyć działalność na platformie, w tym porady i trzy miesiące bez prowizji od sprzedaży.

Program Pro-Trader: bezpłatna pomoc dla doświadczonych sprzedawców obejmująca porady, pomoc w działaniach marketingowych i optymalizacji oferty, a także obsługę klienta premium.

Fulfillment by Orange Connex: często opłacalne od 20 przesyłek dziennie. Magazynowanie, kompletacja i pakowanie w Niemczech. Obowiązują opłaty za dostawę, magazynowanie, realizację i usługi opcjonalne.
Bieżący rozwój

Odkąd sprzedaż prywatna jest bezpłatna na platformie, ich liczba wzrosła o około 30%. Ebay podkreśla, że krok ten zwiększył widoczność sprzedawców komercyjnych, ponieważ rynek jako całość stał się bardziej atrakcyjny.

Operator marketplace skupia się obecnie bardziej na małych i lokalnych sprzedawcach w ramach programu Ebay Local. Celem jest ułatwienie kupowania produktów we własnym sąsiedztwie za pośrednictwem platformy handlowej.

Niedawno wprowadzono regulację, zgodnie z którą sprzedawcy nie mogą już korzystać z opcji płatności „gotówka przy odbiorze”. Powodem tej zmiany jest zwiększenie bezpieczeństwa transakcji.


Kaufland: „Zadowolenie klienta i uczciwość”.

W przeciwieństwie do innych prezentowanych marketplace’ów, Kaufland wywodzi się z handlu stacjonarnego: pierwszy oddział został otwarty w 1968 roku, a obecnie istnieje około 1500 sklepów w ośmiu krajach europejskich. Wartościami wyznawanymi przez firmę są satysfakcja klienta i uczciwość.

Kaufland ma bardzo krótką tradycję w handlu elektronicznym: w 2020 r. firma należąca do Grupy Schwarz przejęła obecność online niewypłacalnej sieci supermarketów real.de i od kwietnia 2021 r. prowadzi ją pod nazwą kaufland.de, osiągając w ten sposób „największą i najbardziej udaną migrację domeny w Niemczech w 2021 r.” według Searchmetrics. Duża świadomość marki jest uważana za plus dla handlu online na marketplace’ach.

Fakty i liczby

  • Obroty w 2022 roku: 1,9 mld euro (sprzedaż online Kaufland i Lidl łącznie)
  • Zasięg: Wizyty na kaufland.de miesięcznie: 31,7 mln (sierpień 2023 r., SimilarWeb)
  • Asortyment: ogólny
  • Ponad 10 000 sprzedawców
  • Ponad 45 milionów przedmiotów
  • Ponad 5 000 kategorii produktów

Wytyczne: Kaufland opublikował wszystkie informacje na temat zasad, rejestracji, onboardingu itp. w „Uniwersytecie Sprzedawcy„.

Opłaty: Sprzedawcy płacą podstawową opłatę w wysokości co najmniej 39,95 euro miesięcznie, z linkiem do własnego sklepu internetowego opłata wynosi 49,90 euro. Prowizje wynoszą od 7 do 16%.

Wybrane usługi: Kaufland oferuje również kompleksowe usługi dla sprzedawców detalicznych, które są finansowane głównie przez kooperacje. Obejmują one na przykład ofertę reklam sponsorowanych, ofertę finansowania towarów z Aifinyo, pomoc w ochronie prawnej, na przykład z Händlerbund, narzędzia do automatyzacji podatków z Hellotax, rozwiązania tłumaczeniowe lub pomoc w licencjonowaniu opakowań.

Ostatnie wydarzenia

W tym roku Kaufland rozszerzył swoją działalność o marketplace’y i uruchomił dodatkowe obecności online zarówno w Czechach, jak i na Słowacji. W związku z tym ogłoszono również uruchomienie programu „Kaufland Global Marketplace”. Sprzedawcy, którzy są już zarejestrowani w Niemczech, mogą teraz łatwo sprzedawać swoje produkty również w Czechach i na Słowacji.


Otto: „Odpowiedzialny handel, który inspiruje”.

Otto to marka z długą tradycją: firma z siedzibą w Hamburgu rozpoczęła swoją działalność w zakresie sprzedaży wysyłkowej już w 1949 roku, a sklep internetowy otto.de został uruchomiony w 1995 roku. W ostatnich latach firma rozwijała swoją strategię marketplace’ową, a Otto zmieniło się z czysto internetowego sprzedawcy detalicznego w operatora marketplace. Niemniej jednak nadal działa również w charakterze sprzedawcy detalicznego. Grupa Otto jest podmiotem nadrzędnym, który obejmuje również wiele innych podmiotów i platform handlowych, takich jak Baur, Bonprix, Manufactum czy firma logistyczna Hermes.

W odniesieniu do własnych wartości korporacyjnych w 2020 r. opracowano wizję z zasadą przewodnią „Odpowiedzialny handel, który inspiruje”: Zgodnie z tą wizją każda osoba w Otto Group powinna zadać sobie pytanie, w jaki sposób jej działania wpływają na firmę, ludzi, środowisko i społeczeństwo. Ponadto rodzinna firma kładzie nacisk na wartości odpowiedzialności, zrównoważonego rozwoju i uczciwości.

Fakty i liczby

  • Obroty w 2022 r: 6,3 mld euro obrotu
  • Zasięg: 11,3 miliona aktywnych klientów
  • Odwiedziny otto.de miesięcznie: 53,4 mln (sierpień 2023 r., SimilarWeb)
  • Zakres produktów: Ogólny
  • 14,5 miliona produktów na platformie
  • Około 5 000 sprzedawców


Warunki i usługi dla sprzedawców

Wytyczne: Początkowo istnieją pewne podstawowe wymagania dotyczące sprzedaży na platformie. Na przykład tylko niemieckie firmy mogą obecnie sprzedawać na Otto, a nawet niemieckie oddziały zagranicznych firm nie są obecnie akceptowane. Aby sprzedawać na Otto jako zagraniczny przedsiębiorca, najpierw należy założyć działalność gospodarczą (jednoosobową działalność gospodarczą, GmbH itp.) w Niemczech. Wszystkie zamówienia i dostawy są obecnie realizowane wyłącznie na terenie Niemiec, dotyczy to również przetwarzania zwrotów, a także musi istnieć obsługa klienta prowadzona po niemiecku. Ponadto połączeni sprzedawcy mogą sprzedawać tylko w wybranych kategoriach na otto.de: Drogeria, Wyposażenie wnętrz, Moda i styl życia, Ogród i majsterkowanie, Zdrowie, Sport i wypoczynek, Technologia i media. Wszystkie sprawy związane ze sprzedażą są zarządzane w portalu dla sprzedawców – Otto Partner Connect.

Opłaty: Za sprzedaż na otto.de należy uiszczać miesięczną opłatę podstawową w wysokości 39,90 euro. Gdy tylko produkt zostanie sprzedany, należna jest ” typowa prowizja rynkowa „, która wynosi od 7 do 15% w zależności od asortymentu.

Wybrane usługi

Otto Advertising: Otto oferuje również rozbudowane rozwiązania reklamowe w celu zwiększenia widoczności własnych produktów. Poza sponsorowanymi reklamami produktowymi i reklamami typu display, mowa tu między innymi o indywidualnych kampaniach rabatowych czy wykorzystaniu rich contentu.
Usługi Otto Group: Otto Group jest aktywna w wielu segmentach, takich jak platformy, koncepcje marek, sprzedawcy detaliczni, usługi i usługi finansowe – i dlatego oferuje ogólne wsparcie w branży detalicznej. Obejmuje to na przykład usługi logistyczne świadczone przez Hermes.
Bieżący rozwój

Otto promuje obecnie między innymi produkty zrównoważone i nadające się do recyklingu. Do 2030 r. grupa chce działać w sposób neutralny dla klimatu.


Zalando: „”Pierwszy adres dla mody””.

Firma z siedzibą w Berlinie rozpoczęła swoją działalność z odważnym pomysłem jak na swoje czasy: w 2008 roku przyjaciele ze studiów, Robert Gentz i David Schneider, którzy nadal prowadzą firmę, zaczęli sprzedawać buty online – z własnego wspólnego mieszkania. Od 2009 roku Zalando zaopatruje Austrię, a w tym samym roku rozszerzyło swój asortyment o modę. Od 2011 roku prowadzi również sprzedaż w Szwajcarii.

Deklarowanym celem Zalando jest bycie „pierwszym adresem dla mody”. Zalando dąży również do połączenia wszystkich graczy w branży i dostosowania własnego asortymentu do ich potrzeb.

Fakty i liczby

  • Obroty w 2022 r: około 10,3 mld euro
  • Ponad 261 milionów zamówień rocznie
  • Zasięg: 51 milionów aktywnych klientów w 25 krajach europejskich
  • Odwiedziny zalando.de miesięcznie: 31,1 mln, zalando.ch 5,2 mln, zalando.at 3,1 mln (sierpień 2023, SimilarWeb)
  • Zakres produktów: Moda i styl życia
  • Około 7 000 marek
  • 1,8 miliona artykułów


Warunki i usługi dla sprzedawców detalicznych

Na Zalando sprzedawcy i marki mogą sprzedawać za pośrednictwem modelu partnerstwa hurtowego – wtedy Zalando zajmuje się sprzedażą i magazynowaniem. Z kolei sprzedawcy detaliczni mogą korzystać z programu partnerskiego, by oferować produkty z ich własnego magazynu. Czyli typowa sprzedaż na marketplace. Zarządzanie sprzedażą odbywa się za pośrednictwem zDirect – portalu programu partnerskiego, gdzie można również uzyskać dostęp do analiz, wyników biznesowych, benchmarków i narzędzi platformy. Oprócz tego Zalando oferuje program Connected Retail – dzięki niemu sklepy stacjonarne mogą zostać połączone z platformą cyfrową i realizować sprzedaż online oraz wysyłkę ze sklepu stacjonarnego.

Wytyczne: Aby wziąć udział w programie partnerskim, istnieje rozbudowany proces aplikacji i rejestracji, szczegółowe informacje na temat wymagań i procesu są dostarczane przez Zalando Partner University. Obowiązują stosunkowo kompleksowe warunki korzystania z platformy.

Opłaty: Od 1 lipca Zalando ma nową strukturę opłat i pobiera podstawową opłatę za sprzedaż za pośrednictwem marketplace w wysokości 40 euro miesięcznie lub 480 euro rocznie. Ponadto należne są opłaty za przetwarzanie płatności w wysokości od 1,45 do 1,55% kwoty sprzedaży. W przypadku prowizji rozróżnia się, czy Zalando ma produkt w swoim asortymencie (od 5 do 22% ceny sprzedaży), czy też są to oferty na wyłączność (od 7 do 25%).

W przypadku zamówień o wartości niższej niż 29,90 euro kupujący muszą uiścić opłatę za dostawę w wysokości 4,90 euro.

Wybrane usługi

Zalando Marketing Services (ZMS): Zalando świadczy usługi agencji reklamowej. Reklamodawcy otrzymują szczegółowe informacje o potencjalnych grupach docelowych, realizuje duże kampanie i tworzy kreatywne treści oparte na danych.
Zalando Logistics Solutions: Marketplace wspiera partnerów własną infrastrukturą logistyczną, w tym rozwiązaniami w zakresie realizacji, zwrotów i wysyłki.

Zalando chce w przyszłości inspirować własnych klientów nowym formatem treści i wprowadziło obecnie tzw. stories. Krótkie filmy wideo są podobne do krótkich klipów na popularnych portalach społecznościowych i mają być płynnie zintegrowane z doświadczeniem zakupowym.

Co ciekawe, platforma rozstała się z funkcją, która jest w rzeczywistości bardzo ważna w handlu detalicznym online: możliwość wystawiania recenzji. Jako powód podano niski poziom zaangażowania użytkowników.


Etsy: „Więcej człowieczeństwa w handlu”.

Etsy opisuje siebie jako rynek dla dóbr kreatywnych. Na platformie sprzedawane są ręcznie robione produkty, zindywidualizowane towary, produkty vintage, artykuły artystyczne i kreatywne itp. „W czasach rosnącej automatyzacji naszym celem jest utrzymanie relacji międzyludzkich w centrum handlu. Właśnie dlatego stworzyliśmy miejsce, w którym chodzi o kreatywność i gdzie może się ona swobodnie rozwijać” – czytamy w opisie platformy. Dlatego Etsy zachęca niskimi opłatami, a także narzędziami, wsparciem i szkoleniami. Etsy jest firmą amerykańską i została założona na Brooklynie w 2005 roku.

Fakty i liczby

  • Obroty w 2022 roku: Około 2,5 miliarda dolarów amerykańskich
  • Zasięg: Odwiedziny miesięcznie: 465,3 mln na etsy.com, na etsy.de około 89 100 (sierpień 2023, SimilarWeb)
  • Asortyment: Ręcznie robione przedmioty, artykuły vintage i kreatywne
  • Ponad 100 milionów ofert
  • 7,5 miliona sprzedawców na całym świecie

Wytyczne: Oprócz warunków użytkowania istnieją wytyczne dla sprzedawców. W żadnym wypadku nie można sprzedawać wszystko, lecz tylko ręcznie robione produkty, przedmioty vintage lub materiały kreatywne („Materiały i narzędzia”). Na przykład, aby towary mogły być oznaczone jako „vintage”, muszą mieć co najmniej 20 lat.

Opłaty: Na Etsy nie ma miesięcznych opłat podstawowych. Zamiast tego obowiązuje opłata za wystawienie w wysokości 0,19 euro za każdy przedmiot, która jest ważna przez cztery miesiące. Opłaty transakcyjne wynoszą 6,5% ceny sprzedaży, a 4% plus 0,30 centa to opłata za przetwarzanie płatności. Ponadto Etsy promuje przedmioty za pośrednictwem reklam offsite w Internecie – sprzedający płacą 15% opłat, gdy sprzedadzą coś dzięki tym reklamom.

Wybrane usługi

Aplikacja: Aby sprzedawać i zarządzać zamówieniami, Etsy oferuje własną aplikację mobilną.
Rozwiązania marketingowe: płatne reklamy produktów sponsorowanych i inne narzędzia marketingowe, ale także bezpłatne narzędzia mediów społecznościowych w ofercie Etsy.


Ostatnie wydarzenia

Ostatnio marketplace handmade znalazł się w negatywnym świetle. Wprowadzony został bowiem program „Reserve Systems”, w ramach którego Etsy zatrzymuje 75% przychodów przez 45 dni, zanim pieniądze zostaną wypłacone. Według operatora ma to na celu ochronę rynku. Problem w tym,ze wielu sprzedawców nie było przygotowanych na nowy system i okazało się, że nie jest on dla ich płynności finansowej mało korzystny.


Inne platformy handlowe: Jak silna jest konkurencja z Azji?

Jeśli chodzi o popularność, inne rynki nie mogą równać się z największymi liderami w Niemczech. Niemniej jednak wiele nowych platform z Azji, takich jak Wish, Shein czy Temu, próbuje zdobyć pozycję na niemieckim rynku, odnotowując równocześnie wzrost liczby użytkowników, zwłaszcza wśród młodego pokolenia Niemców.

Czy można je już uznać za poważną konkurencję? Na razie nie… Według badania Trend Check Retail przeprowadzonego przez ECC Cologne, 41% konsumentów wyraziło opinie, że nie zdecydowałoby się na zakupy na tych platformach. Jednak warto mieć je na oku, ponieważ rynek e-commerce, nawet w tak dojrzałym kraju e-commerce’owo, jak Niemcy, dynamicznie się zmienia.