Bardziej inspirujące i tańsze: większość Niemców już woli robić zakupy online niż w sklepach stacjonarnych

14.09.2023

Sprzedaż detaliczna online jest obecnie bardziej popularną metodą zakupów. Tak przynajmniej wynika z ankiety przeprowadzonej przez szwedzkiego dostawcę usług płatniczych Klarna: Jeśli ankietowani mieliby zdecydować, czy wolą robić zakupy online, czy w sklepach stacjonarnych, większość – 58% – wybrała zakupy online. Z kolei tylko 42% ankietowanych opowiedziało się za zakupami wyłącznie stacjonarnymi – jeszcze dwa lata temu odsetek ten wynosił 51%, a w ubiegłym roku 47%.

Dotyczy to zwłaszcza millenialsów – 78% z nich woli kupować w sklepach internetowych lub marketach, a w przypadku Gen Z i Gen X dotyczy to nieco ponad połowy z nich. Pokolenie Baby Boomer nadal ma większe zamiłowanie do handlu stacjonarnego, ale 43% tej grupy wiekowej również kupowałoby w przypadku powyższego wyboru wyłącznie online.


Dlaczego zakupy online zyskują tak dużą popularność?

Badanie podaje również kilka powodów tej preferencji. Z jednej strony, ludzie czerpią więcej inspiracji ze świata Internetu. Sześciu na dziesięciu respondentów stwierdziło, że częściej jest inspirowanych w sieci niż w sklepie. Handel elektroniczny wygrywa również pod względem możliwości porównywania cen – 83% konsumentów uważa, że jest to lepsze w Internecie. Podobnie duży odsetek uważa, że łatwiej możliwe jest znalezienie tańszych ofert online i szczególnie docenia oszczędność czasu przy tej formie zakupów.

Cały proces zakupów przenosi się z offline do online, taki wniosek ma Klarna na podstawie wyników badania. Konsumenci zwykle już nie szukają produktu w sklepie, ale najpierw sprawdzają popularne wyszukiwarki lub porównywarki cen online. Po pandemii Covid19, postęp technologiczny, są wg Klarna głównym motorem w zmianach zachowań niemieckich konsumentów.


Czasy zakupów stacjonarnych jeszcze się nie skończyły

Jeżeli chodzi o budżet, sprzedaż detaliczna online również jest na czele: ponad połowa uczestników badania wydałaby więcej na zakupy online – w ubiegłym roku było to jeszcze w większości (55%) w sklepach stacjonarnych.

Niemniej jednak, nawet jeśli konsumenci są bardziej inspirowani online, zaskakująca większość (57%) nadal ocenia zakupy w sklepach stacjonarnych jako znacznie bardziej pozytywnie od zakupów online. Możliwość doradztwa i konsultacji wyraźnie odgrywają wciąż szczególną rolę: sześć na dziesięć osób zakłada, że otrzymują lepszą obsługę klienta i doceniają interakcje społeczne w sklepach stacjonarnych.

Rozwój tej sytuacji w przyszłości może być ekscytujący: w świetle coraz szerszego wykorzystania sztucznej inteligencji, np. w chatbotach, procesach zamówienia, tworzeniu treści i marketingu, obecnie w świecie e-commerce dzieje się o wiele więcej optymalizacji, także wokół tematu obsługi klienta.