E-commerce ratunkiem w kryzysie? Wyniki badania i raportu e-Izby przeprowadzonego na ponad 1500 internautach: „[E]mergency Commerce”.

27.09.2023 | Artykuł gościnny Izby Gospodarki Elektronicznej

Wyniki badania i raportu e-Izby: „[E]mergency Commerce” przeprowadzonego na ponad 1500 internautach pokazują wyraźnie, że zakupy w Internecie to najpopularniejsza strategia zakupowa na trudne czasy.

Częściej w sieci w związku ze spowolnieniem gospodarczym i inflacją kupuje 50% badanych konsumentów. To aż o +17p.p. więcej niż rok temu. Zakupy w przynajmniej jednej kategorii zdigitalizowało w tym roku 50% badanych. Co ważne, obecnie przenoszone są najczęściej zakupy w tzw. „dużych” kategoriach, czyli takich, które są wiodącymi w e-commerce oraz mają największy udział w budżetach domowych. Są to m.in. moda, uroda, elektronika, RTV/AGD, produkty dziecięce, a dalej rozrywka, motoryzacja oraz leki. Dodatkowo 40% badanych deklaruje dalszą intensyfikację zakupów w e-commerce i przeniesienie kolejnych kategorii do sieci. Widać zatem, że przed e-commerce jeszcze spore wzrosty obrotów związane z kryzysem i inflacją.

Warto jednak pamiętać, że – szczególnie w trudnych czasach – zaufanie i sympatia, jakimi Polacy obdarzyli e-commerce nie są bezwarunkowe. Jest to raczej racjonalny wybór, podparty wieloma atutami zakupów cyfrowych oraz tym, że obecnie na skali zyskał sprytny styl kupowania, który najlepiej realizuje się w Internecie, ponieważ właśnie tu można łatwiej wyszukiwać i porównywać oferty, przeszukiwać promocje, wybierać z szerokiego asortymentu marek i produktów, a także korzystać z wielu opcji zmniejszających ryzyko zakupu, jak darmowy zwrot czy płatności odroczone.

W związku z tym warto pokazywać konsumentom, ale przede wszystkim menedżerom e-commerce, jakie innowacyjne rozwiązania w obszarze sprzedaży, UX, omni-commerce, zrównoważonego rozwoju i w wielu innych obszarach można i warto oferować. Właśnie temu służy, organizowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, konkurs e-Commerce Polska Awards, który doczekał się już 11 edycji i promuje liderów branży oraz najlepsze rozwiązania i praktyki w e-commerce.

Wiemy, że e-commerce jest obecnie ratunkiem dla wielu gospodarstw domowych i firm, a także najszybciej rozwijającą się gałęzią polskiej gospodarki. Chcemy, aby to tempo rozwoju zostało utrzymane. Serdecznie gratulujemy laureatom XI. edycji konkursu e-Commerce Polska Awards, a Państwa zachęcamy do zapoznania się z listą tegorocznych zwycięzców, jak i wynikami badania i Raportu e-Izby: „[E]mergency Commerce, które doskonale obrazują zachowania Polaków w kryzysie i mogą się stać doskonałą wskazówką jak w tych trudnych czasach rozwijać e-biznes.

Zapraszamy również biznes do naszej organizacji – Izby Gospodarki Elektronicznej. Od dziesięciu lat prężnie działamy na rzecz stabilnego i przyjaznego dla branży prawa, zarówno w kraju, jak i w Komisji Europejskiej; tu w składzie organizacji Ecommerce Europe.

Naszą misją jest wspieranie firm. I robimy to na różne sposoby – doradzamy jak budować i rozwijać e-sklepy. Z jakich narzędzi korzystać i na jakim etapie rozwoju. Czyli, można śmiało powiedzieć, że doradzamy w skutecznej transformacji cyfrowej polskiego biznesu. Zachęcamy firmy do eksportu online – tu także doradzamy jak skutecznie to robić.

Od 10 lat badamy rynek prowadząc badania jakościowe i ilościowe. Korzystając z wiedzy ekspertów biznesu i technologii prowadzimy analizy sytuacji rynkowej – chodzi o oczekiwania i zachowanie konsumentów, śledzimy trendy. Doradzamy jak je wykorzystywać na rzecz rozwoju biznesu.

Co więcej? Doskonale integrujemy branżę poprzez organizację wydarzeń i konkursów, tj.: e-Commerce Polska Awards, Dyrektor e-commerce Roku czy Performance Marketing Diamonds. Równolegle od dekady edukujemy biznes i konsumentów, prowadząc sprofilowane pod określone potrzeby zajęcia i kursy Szkoły Gospodarki Cyfrowej. Bądź częścią odpowiedzialnego rynku e-commerce.

Zapraszamy do współpracy oraz do lektury raportu: