morning briefing (ostatnia aktualizacja: dzisiaj)

11.06.2020

Amazon jeszcze bardziej priorytetyzuje swoje marki w wynikach wyszukiwania

Po zmianie algorytmu, najwyższa pozycja w wynikach wyszukiwania jest zarezerwowana dla produktów marek własnych Amazon – pod warunkiem, że platforma posiada w swojej ofercie na własnym marketplace pasujące produkty. Coraz częściej najlepszą pozycję w wynikach wyszukiwania Amazon zajmuje marka własna firmy z Seattle. Sprzedawcy aktywni na tej platformie często czują się przez to poszkodowani. Jak pokazuje poniższy screenshot, w niektórych kategoriach ciężko się organicznie wybić na pierwszą stronę, ponieważ Amazon generalnie zawsze teraz zajmuje pierwsze miejsce, jeżeli jeden z 243.000 produktów pośród 45 marek własnych należących do Amazon pasuje do wyszukiwanej frazy. Według instytutu badań rynkowych Coresight Research, marki prywatne odgrywają coraz większą rolę w ogólnej strategii firmy Amazon. Amazon potwierdził wobec Pro Publica, że firma dokonała zmiany strategii: “Podobnie jak wszyscy sprzedawcy detaliczni, Amazon regularnie podejmuje decyzje dotyczące wykorzystania przestrzeni w naszym sklepie internetowym w oparciu o różne czynniki, koncentrując się na tym, co klienci uważają za najbardziej pomocne”, powiedział rzecznik Amazon. I tu Amazon zdradza po raz kolejny bardzo ważny i często przez sprzedawców zapominany szczegół i jedocześnie największą wadę tej platformy. Amazon w przeciwieństwie do innych marketplace’ów jak chociażby eBay, na własnym “podwórku” występuje zarówno jako gospodarz oraz jako sprzedawca. Nigdy nie będzie 100-procentowym partnerem sprzedawców, będzie ich jedynie tolerował do pewnego momentu.

Screenshot Amazon.de dla wyników wyszukiwania “lightning kabel”

Setki upomnień w ostatnich tygodniach za braki w Impressum

Każdy, kto prezentuje siebie, swoje towary lub usługi komercyjnie w sposób skierowany na rynek niemiecki, musi mieć notę prawną (Impressum). Jeden z najczęściej upominanych błędów prawnych w Niemczech jest jego brak lub niepełne informacje w nim zawarte. Dotyczy to nie tylko własnych stron internetowych, ale także kont na marketplace’ach (np. eBay, Amazon), a nawet fanpage na Facebook. Jeśli Impressum jest niekompletne, szybko można otrzymać upomnienie (Abmahnung) od związku ochrony konsumentów IDO, znanego z upominania tysięcy sprzedawców co miesiąc. Następujące informacje każdy przedsiębiorca musi umieszczać w nocie prawnej (pod warunkiem, że dotyczy):

  • Nazwa/firma/jeśli dotyczy forma prawna
  • Adres
  • Upoważniony przedstawiciel (np. prezes zarządu spółki)
  • Informacje o numerze telefonu, formularzu kontaktowym i/lub adresie e-mail
  • Numer rejestru handlowego (Handelsregister)/Numer KRS, sąd rejestrowy
  • Numer identyfikacji podatkowej lub europejski NIP (Steuernummer lub Umsatzsteuer-ID
  • Numer identyfikacji gospodarczej (WirtschaftsIdentifikationsnummer – jeżeli wystawiono)
  • w niektórych przypadkach, odniesienie do oficjalnego zezwolenia wykonywania zawodu, organu nadzorczego, jak również informacje obowiązkowe dla wolnych zawodów.

BEOMNI 2020 LIVE: Była Konsul RP w Nowym Jorku o e-commerce w USA Dr Sabina Klimek

Idealo.de porównało ceny letnich produktów w tym roku

W miesiącach maj, czerwiec i lipiec zazwyczaj można łatwo znaleźć okazje na produkty letnie. Tradycyjnie ceny niektórych grup produktów spadają na początku sezonu, czasami nawet o dziesięć procent lub więcej. Ale w tym roku wszystko jest inne. Pandemia koronawirusa spowodowała wzrost cen. Taki jest wynik analizy przeprowadzonej przez platformę zakupowo-porównawczą Idealo.de. Okazuje się, że typowe produkty na lato były w maju 2020 r. znacznie droższe niż w poprzednich latach.

Według badania ceny krzeseł i foteli ogrodowych wzrosły o 14 procent w maju 2020 r., a ceny parasoli o 8 procent. Największy wzrost nastąpił jednak w przypadku leżanek ogrodowych. Zamiast średnio 217 euro w latach 2017 do 2019, kupujący musieli zapłacić w tym roku 267 euro. Odpowiada to wzrostowi cen o 23 procent. Ale nie wszystko stało się droższe: ceny strojów kąpielowych spadły o 3 procent, a ceny okularów przeciwsłonecznych aż o średnio 5 procent. Zwycięzcami okazały się jednak kosiarki do trawy. Tutaj, analiza Idealo wykazała spadek cen o 12 procent.


10.06.2020

Koronawirus w Polsce: rośnie udział handlu internetowego

Podobnie jak w Niemczech, które obecnie przechodzą wyjątkowo intensywną jak na niemieckie standardy cyfryzację oraz przesunięcie zwyczajów zakupowych do sieci, również w Polsce rośnie przekonanie do zakupów online. Udział w sprzedaży detalicznej według danych GUS zwiększył się o 45 procent w marcu oraz kolejne 28 procent w kwietniu. Oznacza to odpowiednio, że e-commerce stanowił w Polsce najpierw 8,1 procent, a w kwietniu nawet 11,9 procent sprzedaży ogółem.

Coraz więcej zakażonych w magazynie Amazon FRA3 w Bad Hersfeld

W jednym z większych niemieckich magazynów Amazon, w którym na powierzchni 110.000 metrów kwadratowych pracuje ponad 2.800 pracowników, w przeciwieństwie do reszty kraju, obecnie niestety rośnie ilość zakażonych koronawirusem. Narazie nie ma informacji o jakichkolwiek zakłóceniach pracy w tym magazynie. Nie jest to pierwszy magazyn Amazon, w którym rośnie ilość zakażonych. Przykładem jest magazyn w Winsen, gdzie jeszcze kilka tygodni temu było ponad 50 zakażonych.

Aktualizacja aplikacji eBay: tryb ciemny teraz również dla iOS i Android

eBay jako jeden z pierwszych marketplace’ów udostępnił w najnowszym wydaniu aplikacji na iOS (iPhone) tryb ciemnego ekranu, który zwłaszcza wieczorem ma chronić oczy i sprawić, aby zarówno zakupy, jak i sprzedaż na tej platformie stały się bardziej przyjemne. Zwiększy to zarówno komfort dla kupujących, jak i dla sprzedawców. Tryb ciemnego motywu jest również dostępny dla telefonów z systemem Android.

https://tech.ebayinc.com/product/dark-mode-now-live-on-ebay-native-apps/

Monitorujemy wskaźniki wykorzystania aplikacji z nowym trybem, co pozwoli nam lepiej poznać doświadczenia naszych klientów w korzystaniu z nowego tematu oraz ich zaangażowanie w tę funkcję. Czy użytkownicy trzymają się trybu ciemnego czy przełączają się tam i z powrotem? Czy zobaczymy więcej nocnych sesji zakupowych? Dłuższe sesje zakupowe? Gdy dowiemy się więcej o tym, jak użytkownicy korzystają z trybu Dark Mode, możemy zacząć definiować nowe funkcje i optymalizować je na podstawie zachowań klientów.

eBay.com, tech.ebayinc.com

Dodatkowa korzyść z Amazon Prime: Koniec z dodatkową opłatą za wysyłkę trwałych artykułów spożywczych

“W ramach naszego zobowiązania do zapewnienia jak najlepszej obsługi klienta, większość bestsellerów Amazon Pantry będzie wkrótce dostępna w ogólnej ofercie produktów Amazon.de – z szybszą dostawą, bez minimalnej wartości zamówienia i wraz z tysiącami przystępnych cenowo produktów codziennego użytku. Są one również dostępne w wybranych regionach poprzez AmazonFresh i Prime Now.”

Rzeczniczka Amazon-Niemcy

09.06.2020

Niemiecki eksport spadł o ponad 30%

W kwietniu niemiecki eksport drastycznie spadł w wyniku kryzysu koronawirusa. Wartość eksportu towarów spadła o 31,1 proc. do 75,7 mld euro w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Według szacunków Światowej Organizacji Handlu (WTO), światowy handel może spaść w tym roku o 13 do 32 procent, w zależności od przebiegu pandemii korony. Światowy handel towarami uległ już stagnacji w 2019 r., obciążony międzynarodowymi konfliktami handlowymi i ochłodzeniem światowej gospodarki.

Brak VAT na eBay, bądź niewłaściwa stawka

W sprzedaży internetowej B2C należy wyraźnie zaznaczyć, że cena jest ceną brutto i zawiera VAT. Informacje dotyczące podatku (również kosztów wysyłki) muszą być wyraźnie przypisane do oferty i muszą być łatwo rozpoznawalne, czytelne i wyraźnie widoczne. Na eBay wymagania te są spełnione, jeśli odpowiednia opcja jest aktywowana w aukcji. Na stronie produktu po aktywacji i przypisaniu odpowiedniej stawki VAT, pojawia się napis “inkl. MwSt” (na eBay.de; “z VAT”). Stawka VAT oraz kraj, w którym go odprowadzamy, jest zależne od miejsca magazynowania oraz wysyłki danego towaru. Poza tym należy pamiętać o progach w wysyłce: przekroczenie 100.000 euro w wysyłce z Polski do Niemiec powoduje obowiązek rejestracji do VAT w Niemczech i odprowadzanie VAT w Niemczech. We Francji próg ten wynosi zaledwie 35.000 euro. Ważne jest, aby pamiętać o zmianach w stawce VAT w Niemczech od lipca do grudnia 2020 roku. Niedostosowanie się do obowiązków niesie za sobą duże ryzyko kosztownego upomnienia (Abmahnung) przez konkurencję, związki ochrony konsumentów lub kary ze strony urzędów skarbowych.

Podatek cyfrowy dla Amazon i innych amerykańskich firm cyfrowych

Od miesięcy podatek cyfrowy jest jednym z głównych tematów dyskusji w europejskiej polityce i biznesie. Celem jest, aby duże korporacje płaciły podatki w tych krajach UE, w których generują ten dochód poprzez swoich użytkowników w krajach, powyżej pewnego progu obrotów, np. 750 milionów euro rocznie. Obecnie korporacje płacą podatki w swoich siedzibach. Ponieważ nie znaleziono jeszcze międzynarodowego rozwiązania, kraje takie jak Republika Czeska, Włochy i Austria wprowadziły taki podatek samodzielnie. Z kolei Francja zawiesiła swój podatek cyfrowy do końca 2020 roku. Ogólnoeuropejskie rozwiązanie mogłoby wesprzeć budżet krajów UE kwotą conajmniej 1,3 mld euro rocznie.


08.06.2020

Etsy mocno zyskuje na sprzedaży maseczek.

W samym tylko kwietniu na Etsy sprzedano 12 milionów masek ochronnych za równowartość około 120 milionów euro. Według Handelsblatt, milion maseczek z Niemiec zostało sprzedanych w 80 krajach za pośrednictwem tego marketplace’u z produktami wykonanymi własnoręcznie. Ze względu na te dobre wyniki szef Etsy, Josh Silverman, spodziewa się w drugim kwartale 2020 roku o 90 procent większej sprzedaży w porównaniu z rokiem ubiegłym. Oznaczałoby to prawie podwojenie obrotów 2019 roku, które wynosiły około 180 milionów dolarów. Silverman zakłada również, że Etsy będzie mogła zyskać stałych nowych klientów, którzy poznali i polubili platformę w okresie pandemii.

eBay przedłuża program wsparcia nadzwyczajnego do końca 2020 roku

Platforma jako jedna z pierwszych zareagowała na kryzys wywołany przez pandemię i uruchomiła pakiet pomocy nadzwyczajnej już 22 marca, aby pomóc małym przedsiębiorstwom i lokalnym sklepom stacjonarnym. Ponieważ w nadchodzących tygodniach i miesiącach wielu z nich nadal będzie musiało zmagać się ze skutkami kryzysu, eBay postanowił przedłużyć program, który pierwotnie miał trwać do 30 czerwca. Program przedłużono do końca 2020 roku i obejmuje bezpłatny sklep premium na ebay.de oraz bezpłatną obsługę klienta eBay Concierge Premium przez sześć miesięcy. Ponadto eBay zrzeka się prowizji od sprzedaży na trzy miesiące. Ma to na celu pomoc przedsiębiorcom w rozpoczęciu handlu internetowego, aby zrekompensować im straty w działalności stacjonarnej i uczynić ich działalność szerszą i bardziej zrównoważoną. Warunkiem udziału jest uruchomienie nowego konta sprzedawcy profesjonalnego po raz pierwszy, firma na terenie UE oraz eBay musi się zgodzić na przyjęcie danego sprzedawcy w ramach tego programu. Wszystkie informacje i formularz rejestracyjny są dostępne tutaj.

Pomoc nadzwyczajna eBay: case study

Od momentu rozpoczęcia programu pomocy nadzwyczajnej w dniu 22 marca ponad 5 000 przedsiębiorców nawiązało już kontakt z eBay i skorzystało z wsparcia. W ten sposób udało im się częściowo zrekompensować straty spowodowane zamknięciami sklepów stacjonarnych. Jednym z nich jest Paul Jonas, założyciel największego w Niemczech internetowego sklepu używanych mebli designerskich: Revive Interior: “Myślę, że to bardzo fajne, że w czasie kryzysu eBay zniósł opłaty za sprzedaż dla właścicieli sklepów stacjonarnych. eBay jest korporacją, nie muszą robić nic takiego. Poczuliśmy się potraktowani bardzo partnersko, że eBay jest skłonny oddać coś sprzedawcom w czasie kryzysu, dla wspólnego sukcesu. Również Meike Fehr ze Stilraumberlin był w stanie zaabsorbować straty w handlu stacjonarnym sprzedając na eBay: “Kryzys po raz pierwszy dał się odczuć w naszym sklepie wraz z zamknięciem sklepu stacjonarnego w połowie marca. Dzięki naszemu sklepowi na platformie eBay udało nam się jednak utrzymać stosunkowo stabilną sprzedaż, co daje nam codziennie nową motywację do dalszego działania”.

Black Lives Matter: Reakcja Amazon i Jeffa Bezosa

Po tym jak Amazon i Jeff Bezos okazali solidarność z ruchem Black Lives Matter (BLM), założyciel Amazon’a otrzymał wiele nienawistnych i rasistowskich wiadomości, które Bezos pokazuje i komentuje na Instagram’ie. Jego odpowiedź do autora jednego z tych maili brzmiał: “Dave, jesteś typem klienta, którego chętnie stracę”.


05.06.2020

eBay przedłuża ochronę statusu konta ze względu na pandemię

Jak już informowaliśmy wcześniej, eBay chroni status konta przed jego obniżeniem niemal od początku kryzysu spowodowanego pandemią koronawirusa. Opóźniona wysyłka lub anulowane transakcje aż do 20. lipca nie będą miały wpływu na obniżenie oceny konta, a co za tym idzie nie będą powodowały negatywnych skutków takiego obniżenia oceny, jak np.: wykluczenie z usług eBay Plus, eBay Garantie, utrata Top Seller’a, bardzo słabe pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania.

Niemcy: mniejsze obawy o zdrowie i przyszłość, wraca konsumpcja.

Kryzys koronawirusa drastycznie zmienił i ograniczył zachowania konsumentów na całym świecie. Jednak przynajmniej w Niemczech zachowania konsumentów powoli wracają do normy, jak pokazuje najnowszy “Global Consumer Pulse Survey” firmy Deloitte. Wynika z niego, że wśród ankietowanych Niemców maleją obawy i strach o własną sytuację zdrowotną, zawodową i finansową. Czterech na pięciu było mniej zmartwionych niż jeszcze w poprzednim tygodniu. Według badania 40 procent uczestników wciąż martwi się o swoje zdrowie, 27 procent obawia się utraty pracy. Dla porównania jeszcze w zeszłym miesiącu 65 procent martwiło się o swoje zdrowie, a 33 procent o swoją pracę. Wyraźnie spadający poziom strachu i zmartwień sprawi, że znów wzrasta chęć wydawania pieniędzy na konsumpcję – narazie głównie w zakupach online.

Amazon buduje kolejne centra dystrybucyjne w Dolnej Saksonii

Amazon kontynuuje rozwój swojej sieci logistycznej. Na przykład w Dolnej Saksonii planowanych jest obecnie nawet kilka nowych centrów logistycznych. W Sehnde koło Hanoweru ma powstać nowe centrum dystrybucyjne. Otwarcie planowane jest na jesień 2020 roku. Firma ogłosiła to podczas wizyty Bernda Althusmanna (CDU), ministra gospodarki Dolnej Saksonii, w Winsen. Centrum zajmie łącznie prawie 10.000 metrów kwadratowych i stworzy około 80 nowych miejsc pracy.

Już w 2019 roku powstały dwa centra w okolicach Berlina – niedaleko Poczdamu oraz lotniska Schönefeld/Berlin Brandenburg Internatioal (BER). Pierwszy z nich ma około 4500 metrów kwadratowych, drugi aż 34.000 metrów kwadratowych. Amazon stawia na gęstą sieć centrów mniejszych i średnich, aby umożliwić dostawę do klientów Prime również przez jeżdżących w ramach Amazon Flex samodzielnych kurierów indywidualnych. Amazon Flex działa na zasadzie Uber – każdy zarejestrowany z odpowiednią aplikacją może rozwozić paczki własnym samochodem.

eBay spodziewa się znacznego wzrostu. Notowania wzrosły o ponad 10 procent.

eBay patrzy optymistycznie w przyszłość. W bieżącym drugim kwartale 2020 roku platforma spodziewa się wzrostu sprzedaży o 13-16% rok do roku. Miliony nowych klientów również dają powody do nadziei. Obecnie Ebay spodziewa się wzrostu skorygowanego zysku na akcję o 54 do 60 procent. Nie wiadomo jeszcze, czy te pozytywne zmiany będą miały również wpływ na wynik całoroczny. Wynika to z faktu, że prognozy na cały rok nie zostały jeszcze skorygowane w górę. Wzrost rokowań na drugi kwartał został natomiast już nagrodzony przez inwestorów na giełdzie: akcje Ebay’a wzrosły o ponad dziesięć procent.


04.06.2020

Niemcy obniżają VAT do 16 procent

Rząd niemiecki stworzył pakiet stymulacyjny, który ma zachęcić Niemców do wydatków na konsumpcję, a tym samym złagodzić skutki kryzysu pandemii koronawirusa. W tym celu przeznaczono 120 mld euro, obniżenie stawki podadtku VAT z dotychczasowych 19 procent do 16 procent, a rodziny z dziećmi otrzymują jedndorazowy bonus w wysokości conajmniej 300 euro na każde dziecko.

Najważniejszym newsem jest obniżenie stawki podatku VAT od 1. lipca do 31. grudnia 2020 roku. Większość produktów w tym okresie będzie objętych stawką VAT 16 procent zamiast 19 procent, a produktu o obniżone stawce 5 procent zamiast dotychczasowych 7 procent. Będziemy o szczegółach jeszcze informować, ale należy już teraz zaplanować odpowiednie zmiany w sklepach internetowych oraz platformach jak eBay, gdzie stawkę podatku VAT wprowadza się manualnie. Warto również rozważyć dobrowolne rozliczanie podatku VAT w Niemczech przy sprzedaży transgranicznej, ze względu na możliwość zwiększenia marży przy tych samych cenach produktu.

Amazon potwierdza “Big Style Sale” 22. czerwca – wsparcie dla sprzedawców mody

Jak już wczoraj informowaliśmy, Amazon planował i teraz również potwierdził letnią wyprzedaż, która rozpocznie się 22. czerwca. Dotyczy ona głównie kategorii mody i ma w pewnym sensie zastąpić przeniesiony na wrzesień “Prime Day”. W Niemczech sprzedawcy mody byli grupą, których boom w sprzedaży internetowej w czasie kryzysu pandemii koronawirusa najmniej dotknął. Magazyny są zatem pełne i Amazon wspiera sprzedawców, aby je teraz opróżnić. Wymogiem dla sprzedawców jest obniżenie ceny o conajmniej 30 procent.

Dodatkowym wsparciem dla sprzedawców mody jest obniżenie prowizji z 15 do 7 procent w kategoriach “odzież, obuwie i torby”. Dotyczy to sprzedaży “Fulfilled by Amazon” oraz “Seller Fulfilled Prime” w dniach 1. marca do 30. kwietnia 2020.

Amazon powiększa flotę samolotów

Flota samolotów latających bezpośrednio dla Amazon staje się coraz większa. Teraz marketplace’owy gigant wydzierżawi dodatkowych 12 Boeingów 767-300 od Air Transport Services Group (ATSG). “Prime Air” ma już 70 samolotów w powietrzu, co umożliwia mu bycie niezależnym od FedEx, DHL i innych zewnętrznych przewoźników.

Kopiowanie A+ między krajami

A+ Content (kiedyś Enhanced Brand Content) będzie można kopiować między krajami. Dzięki temu nie trzeba będzie już tworzyć szablonów A+ dla każdego kraju osobno. Kopiowanie szablonów nie zastąpi oczywiście konieczności tłumaczenia samego content’u, ale z pewnością przyśpieszy pracę przy tworzeniu listingów z A+

Niemcy: Co drugi preferuje dostawę bezkontaktową

“Proszę tu podpisać” – od czasu wybuchu pandemii koronawirusa, doręczyciele paczek mówią to zdanie znacznie rzadziej przy przekazywaniu paczek odbiorcy. Jak wynika z reprezentatywnego sondażu przeprowadzonego przez stowarzyszenie Bitkom wśród 1.003 osób powyżej 16 roku życia w Niemczech, co drugi konsument (52 procent) wybiera sposób dostawy, który nie wymaga bezpośreddniego kontaktu z doręczycielem. Około jedna czwarta konsumentów (23 procent) wybrała opcję odłożenia paczki w wyznaczonym miejscu na posesji lub klatce schodowej. 22 procent wybiera opcję doręczenia pod same drzwi, ale również wtedy bez kontaktu z doręczycielem – zatem bez podpisu. 18 procent korzysta z paczkomatów.


03.06.2020

Amazon planuje letnią wyprzedaż na 22 czerwca

Amazon powiadomił sprzedawców we wtorek, że 22 czerwca odbędzie się tam “letnia wyprzedaż”. Nienazwane jeszcze wydarzenie, które otrzymało roboczy tytuł “Biggest Sale in the Sky“, ma trwać od siedmiu do dziesięciu dni i ma prawdopodobnie zastąpić przeniesiony na wrzesień Prime Day.
Amazon pracuje nad przywróceniem normalnej pracy magazynu po miesiącach opóźnień w dostawie i braku towaru w czasie pandemii spowodowanej przez koronawirusa.

Zakupy żywności stają się coraz bardziej cyfrowe

W Niemczech panuje długoterminowa tendencja do zwiększania ilości zakupów żywności przez Internet. Jedna trzecia respondentów (33%) stwierdziła w badaniu przeprowadzonym przez Blue Yonder, że w czasie kryzysu kupuje więcej żywności online. 67% zamierza kontynuować to po kryzysie. Ogółem, wydatki na żywność wzrosły od początku kryzysu. Ponad 40% twierdzi, że wydaje na ten cel więcej pieniędzy niż przed kryzysem.

Niemcy: urzędy sprawdzają tysiące podejrzanych transakcji związanych z pomocą nadzwyczajną

Nadzwyczajna pomoc była cenną linią ratunkową dla wielu borykających się z problemami firm, aby przetrwać kryzys wywołany przez pandemię koronawirusa. Według aktualnych doniesień medialnych, w wielu krajach związkowych istnieją tysiące przypadków, w których mogło dojść do nadużyć związanych z pomocą nadzwyczajną.

Centralny Urząd ds. Dochodzeń w sprawie Transakcji Finansowych (FIU), który jako organ krajowy jest odpowiedzialny za podejrzane transakcje finansowe w związku z, między innymi, praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu. Zarejestrował on w ciągu ostatnich dziewięciu tygodni prawie 5.000 doniesień, które dotyczą potencjalnie przestępczych nadużyć: 4 100 z 5 000 z nich dotyczą potencjalnie nieuczciwego uzyskania odpowiedniej pomocy nadzwyczajnej. W Niemczech na pomoc przedsiębiorcom przeznaczono 13,1 mld euro.

Koronawirus uderzył w sprzedawców private-label na Amazonie

Problemy w łańcuchach dostaw, priorytetyzacja produktów największej potrzeby, ograniczona funkcjonalność wysyłki z magazynów Amazon – kryzys koronawirusa wywarł ogromny wpływ na sprzedawców na Amazon. Oczywiście na większość sprzedawców w bardziej pozytywny sposób, ze względu na niespotykany dotąd wzrost znaczenia e-commerce’u, ale zwłaszcza u właścicieli marek własnych z produktami importowanymi z dalekiego wschodu już od lutego można było zaobserwować zbliżające się kłopoty.

Szczególną uwagę zwraca kategoria słuchawek, jedna z najbardziej poszukiwanych kategorii na Amazon. Zmienność produktów oznaczonych znakiem bestsellera jest wyznacznikiem tego, jak się miewają właściciele private-label. Od lutego 2020 roku liczba nowych listingów słuchawek spadła 10-krotnie. Spadek ten rozpoczął się, kiedy pojawiły się pierwsze przestoje w chińskich fabrykach. W kwietniu i maju zanotowano potem najniższy punkt. Decydującym kryterium było wtedy zamknięcie magazynów FBA dla wszystkich nieistotnych kategorii produktowych.


02.06.2020

Wciąż więcej paczek w Niemczech

Pomimo otwartych sklepów stacjonarnych Niemcy wciąż nieprzerwanie często dokonują zakupów online. Dowodem na to są ilości paczek, jakie np. DHL/Deutsche Post przewozi każdego dnia. Ilości te nadal przewyższają te sprzed kryzysu spowodowanego pandemią koronawirusa. Nie są to już może ilości sięgające 9mln paczek jak w okresie największego korona-peak’u wysyłkowego, ale procentowy wzrost w porównaniu z tym samym okresem w zeszłym roku jest conajmniej dwucyfrowy. Hermes zgłasza nawet 40-procentowy wzrost ilości paczek niż w porównywalnych okresach w ubiegłych latach. Odbija się to oczywiście na niemieckim handlu stacjonarnym, który cierpi z powodu spadku obrotów w zależności od kategorii produktów od 6 do nawet 70 procent w przypadku mody.

Twitter pozwala planować tweety

W serwisie społecznościowym Twitter wprowadzono nową funkcję: W przyszłości tweety mogą być zaprogramowane w przyszłości, tzn. wstępnie zaplanowane. Użytkownicy mogą teraz wreszcie określić dokładny czas publikacji i w ten sposób np. zaplanować tweety na cały tydzień. Zaplanowane tweety mogą być również edytowane, aż do momentu publikacji. Planowanie tweetów jest obecnie możliwe tylko w wersji przeglądarkowej.

Ognisko koronawirusa w kolejnym magazynie Amazon

Małe szatnie, wąskie przejścia i 6 nowych przypadków zakażenia koronawirusem w magazynie “FRA3” w Bad Hersfeld, niedaleko Frankfurtu nad Menem. Niemiecki urząd do spraw zdrowia (odpowiednik “sanepidu”), skontrolował ten magazyn i nałożył obowiązek noszenia maseczek na pracowników. W ostatnich tygodniach kilka razy dochodziło do ognisk zakażeniowych w magazynach Amazon, ale też UPS. Istnieje ryzyko, że magazyny i centra dystrybucyjne mimo obecnie przywróconej do normalności sytuacji w Niemczech, pozostaną zagrożeniem dla pracowników. Za tym idzie również ryzyko, że taki magazyn zostanie chwilowo zamknięty lub jego funkcjonowanie ograniczone. Wszyscy sprzedawcy powinni zdawać sobie sprawę z tego, że zagrożenie dla handlu nadal istnieje i powinni zdywersyfikować zarówno kanały sprzedaży, jak i magazynowanie oraz fulfillment.

Kolejna fala upomnień za brak aktywnego linku do platformy ODR na eBay

Kancelaria Sandhage słynna z upominania sprzedawców za brak aktywnego linku do platformy ODR najwidoczniej nie odpuszcza tych praktyk nawet w trakcie kryzysu. Setki sprzedawców bez odpowiedniego zabezpieczenia prawnego (nota prawna, regulamin zwrotów, regulamin RODO, ogólny regulamin zakupów) jest obecnie upominanych za brak aktywnego linku do platformy ODR.
Więcej informacji w poniższym poradniku:

Najnowszy odcinek ecommercenews.pl LIVE (2.06.2020)