25.03.2021
Brytyjczycy przy wyborze marketplace’u stawiają coraz bardziej na ekologię i zrównoważony rozwój
Zamknięte przez lockdown sklepy, które nie są niezbędne do codziennego funkcjonowania, to dla Amazona powód do rozkwitu biznesu. Ale nie jest wcale tak, że wszystkie zamówienia Brytyjczyków pochodzą z tej platformy. Niektórzy konsumenci podejmują świadomy wysiłek, aby wspierać małe firmy i kupują bezpośrednio lub za pośrednictwem stron internetowych, które wspierają niezależne lub lokalne sklepy. “Teraz o wiele więcej ludzi poszukuje rzeczy ekologicznych i zrównoważonych” – mówi Sam Attard z Ethical Revolution, z internetowego centrum alternatywnych sposobów kupowania książek, filmów, żywności i elektroniki. Coraz więcej konsumentów w Wielkiej Brytanii poszukuje alternatywy dla Amazona w zakresie zakupów online. Według raportu w The Guardian, Brytyjczycy mają więcej czasu na szukanie ich podczas lockdownu. Tendencja idzie w kierunku zrównoważonych mniejszych marketplace’ów lub bezpośrednio do stron internetowych sklepów i sprzedawców detalicznych. Na produkty kosmetyczne popyt rośnie w szczególności na stronach takich jak: Plastic Freedom i Greenbeauty Market. Jeśli chodzi o odzież, to popularne są: Social Supermarket i People Tree.
Liczba zatrudnionych w niemieckim e-commerce zbliżona do branży motoryzacyjnej
Według nowego badania przeprowadzonego przez Niemieckie Stowarzyszenie Handlu Elektronicznego i Sprzedaży na Odległość (Bevh), przeprowadzonego przez Copenhagen Economics Institute, znaczenie handlu internetowego dla niemieckiej gospodarki stale rośnie. Udział w produkcie krajowym brutto (PKB) wynosi 2,9% z około 100 mld euro, liczba zatrudnionych wynosi 1,256 mln. Stowarzyszenie porównuje się do branży motoryzacyjnej, w której zatrudnionych jest 1,283 mln osób, a udział w PKB wynosi 4,9%. W badaniu stwierdza się, że na każde 100 nowych miejsc pracy, 66 powstaje w okolicy. Stowarzyszenie dostrzega coraz ściślejsze uzupełnianie się handlu online i offline, a wyraźny podział staje się coraz rzadszy. Handel elektroniczny oferuje szczególnie duże możliwości dla małych i średnich przedsiębiorstw, których udział w sprzedaży jest o około dziesięć punktów procentowych wyższy od średniej.
Już 50% Hiszpanów robi zakupy online co najmniej raz w tygodniu, a 66% robi to za pomocą smartfona
76% hiszpańskich użytkowników twierdzi, że obecnie dokonuje więcej zakupów online niż przed pandemią. Ubrania i akcesoria, to najczęściej kupowane produkty online (64%), kolejni dużą popularnością cieszą się urządzenia technologiczne (46%). 73% Hiszpanów twierdzi, że zainwestowało w technologię od początku pandemii. Średnie wydatki na technologię w ostatnim roku przekraczają 300 euro, a średnia liczba nowych urządzeń w hiszpańskich gospodarstwach domowych wynosi 1,4. Tak wynika z drugiej edycji badania Celside Insurance przeprowadzonego przez Ipsos Digital w grudniu 2020 roku.
Czy pandemia przyczyni się do powstania nowego pokolenia boomers’ów?
Dostawca usług płatniczych Klarna prognozuje wzrost demograficzny w wyniku pandemii i uzasadnia go zmienionymi nawykami kupujących: “Sprzedaż produktów dla niemowląt i małych dzieci wzrosła o 69% w styczniu i lutym 2021 r. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku”. W szczególności wzrosła liczba kupowanych przewijaków, książeczek dla niemowląt i łóżeczek dziecięcych – wynika z danych klientów Klarna. Jeżeli ta teza potwierdzi się również w innych zestawach danych – najwyższy czas, aby zastanowić się nad dodaniem produktów tej branży do swojej oferty.
Nowe funkcje w Amazon Brand Store
Właściciele marek Amazon mogą teraz przesyłać dokumenty dotyczące produktów, takie jak: instrukcje instalacji, przewodniki zgodności i przewodniki rozwiązywania problemów, aby były one dostępne dla klientów na stronach szczegółowych produktów. Klienci będą korzystać z tych treści przed zakupem w celu podjęcia decyzji zakupowych i po zakupie, aby jak najlepiej wykorzystać produkty, które kupują.
Dzięki zamieszczeniu dodatkowej dokumentacji, marki mogą zmniejszyć liczbę telefonów do działów obsługi klienta i zwrotów produktów, a także zwiększyć satysfakcję klientów. Bez względu na to, jak kompletna i wszechstronna jest strona oferty i jak wiele treści A+ jest dodawanych, zawsze będą pytania od potencjalnych klientów, a ci, którzy już produkt kupią mogą mieć pytania posprzedażowe.
Cena jednostkowa na Amazonie obowiązkowa od 31 marca 2021 roku
Od 31 marca 2021 wszystkie oferty produktów konsumenckich w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Włoszech i Hiszpanii będą dezaktywowane, jeśli nie zostaną spełnione nowe wymagania dotyczące podawania ceny jednostkowej. Po dezaktywacji ofert, które nie spełniają nowych wymagań dotyczących ceny jednostkowej, będzie można je znaleźć w zakładce “Performance”.
Nowy obowiązek dotyczy wszystkich przedmiotów sprzedawanych w następujących kategoriach: Produkty dla dzieci, żywność i napoje, leki i higiena osobista, uroda, zwierzęta domowe, wino i środki czystości. Te elementy wymagają atrybutów unit_count, a konkretnie wartości (unit_count, np. “5”) i typu jednostki (unit_count_type, np. “uncja”, “liczba”, “gram”). W przypadku nowych produktów w tych kategoriach są to pola wymagane, które należy wypełnić podczas tworzenia oferty. Dla istniejących produktów, można zaktualizować wartości unit_count poprzez pliki lub edycję listingu.
Ponad 6 milionów sprzedawców na Amazonie
Liczba sprzedawców na Amazonie przekroczyła na całym świecie 6 milionów. Ponad połowa z nich sprzedaje na Amazonie w Ameryce Północnej. Według badań Marketplace Pulse, istnieje prawie 10 mln kont na dziewiętnastu wersjach krajowych Amazona. Wiele z tych firm sprzedaje natomiast równocześnie na kilku rynkach, zwłaszcza w Europie, dlatego liczba unikalnych sprzedawców jest znacznie niższa. Amazon co roku dodaje od 7 do 800 tys. nowych sprzedawców, biorąc pod uwagę zduplikowane konta sprzedawców. Liczba ta nie wzrosła od 2017 roku, pomimo pandemii, ale na wszystkich wersjach Amazona wciąż dochodzi ponad 2 tys. nowych sprzedawców dziennie.
Natomiast w Niemczech w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy przybyło 18.213 niezależnych sprzedawców (wzrost o 6,6%). Polska, Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Włochy, Hiszpania, Szwecja, Holandia tworzą rynek europejski. Reprezentuje on 24% wszystkich sprzedających. Większość sprzedawców w Europie sprzedaje w więcej niż jednym kraju. Dlatego też po niedawna debiutach Amazona w Polsce i Szwecji, dziesiątki tysięcy sprzedawców było aktywnych już pierwszego dnia, ale niewielu z nich było z Polski czy Szwecji.